OffNews.bg

Европа: БНБ надскочи всяка допустима свобода на преценката по казуса "КТБ" (обновена)

Европейският банков орган уведоми официално БНБ и Фонда за гарантиране на влоговете, че нарушават Директива 94/19/ЕО по казуса "КТБ". До 21 октомври БНБ да осигури достъп до средствата в КТБ и ТБ "Виктория" или да обяви за неналични депозитите, с което да задейства реално процедурата, която да доведе до реалното изплащане на поисканите от клиентите депозити, препоръчват от банковия орган.

В публикуваното на 20 октомври съобщение от Европейския банков орган се казва, че "гарантирането на депозити представлява основен елемент от изграждането на вътрешния пазар, чието значение се равнява на значението на пруденциалните правила за изграждането на единния банков пазар, и задължително допълнение към системата за надзор на кредитните институции (какъвто по закон упражнява БНБ - бел. ред.)  предвид солидарността, която тя създава между всички институции на даден финансов пазар в случай на неплатежоспособност на някоя от тях".

От ЕБО разясняват, че съгласно Директивата схемите за гарантиране на депозити трябва да са в състояние да изплащат надлежно проверените искания на вложителите по отношение на неналични депозити в рамките на 20 работни дни от датата, на която компетентните органи установяват, че даден депозит е "неналичен", т.е., че е дължим и платим, но не е бил платен от съответната банка и когато съответните органи са установили, че по тяхно виждане съответната кредитна институция изглежда неспособна заради финансовото си състояние да плати депозита и не съществува близка перспектива тя да е в състояние да го направи.

В същото време КТБ е затворена още на 20 юни 2014 г., а вложителите нямат достъп до средствата си. ТБ "Виктория" е затворена от 22 юни. Съответно на 20-ти и 22-ри двете кредитни институции бяха поставени под специален надзор от БНБ заради установен от централната банка риск от неплатежоспособност.

Може да се счита, че депозитите са неналични, ако мерките за ранна намеса или реорганизация са се оказали неуспешни. Това не следва да препятства компетентните органи да полагат допълнителни усилия за преструктуриране в рамките на срока за изплащане, разяснява Директивата.

"В настоящия случай, чрез преустановяване на всички задължения на КТБ и ТБВ за три месеца, БНБ е направила депозитите неналични... Преустановяването на достъпа до депозитите беше наложено поради причини, пряко свързани с финансовото положение на КТБ и ТБВ... Второто условие изглежда също е  спазено. Не съществува „близка перспектива“ депозитите да бъдат изплатени, ако не може да се очаква, че кредитната институция ще възстанови своята способност да изплаща депозити в краткосрочен план", пишат от ЕБО.

"Макар че тези условия следва да се оценят от компетентните органи, свободата на преценка на БНБ при извършването на оценка е ограничена от сроковете и целите на директивата, и по-специално от изискването за установяване в срок от пет работни дни от неизплащането на депозит. В този конкретен случай е надскочена всяка евентуална свобода на преценка, тъй като депозитите продължават да бъдат неналични почти три месеца след първоначалната им неналичност, а предвид факта, че режимът на специален надзор беше удължен до 20/22 ноември 2014 г., не съществува близка перспектива тези депозити да станат налични", допълват от Европейския банков орган.

Те дават ясно да се разбере, че аргументите на БНБ, че не е осигурила задължителния достъп до средствата в срока, предвиждан от Директивата, заради българското законодателство не са състоятелни, защото "държавите членки са обвързани със задължение да постигат предвидения от директивата резултат".

Европейските директиви "налагат ясни и безусловни задължения на българските органи, които са отговорни за прилагането и изпълнението на правото на Съюза", пишат още от ЕБО.

В допълнение към това съгласно член 4, параграф 3 от Договора за Европейския съюз националните органи са длъжни да предприемат всички необходими мерки, за да гарантират изпълнението на това задължение. При прилагането на националното законодателство националните органи са длъжни, доколкото е възможно, да го тълкуват в светлината на текста и целта на приложимата директива, за да се постигнат резултатите, съответстващи на преследваната от директивата цел.

Фактът, че съгласно българското национално право се изисква институцията да бъде неплатежоспособна и лицензията ѝ да бъде отнета, преди да се пристъпи към изплащане от ФГВБ, не освобождава БНБ от задължението ѝ да предприеме мерки не по-късно от пет работни дни, след като първо се е уверила, че дадена кредитна
институция не е изплатила депозити, които са изискуеми и дължими", пише още в писмото.

В заключение от Европейския банков орган пишат директно, че "БНБ е нарушила правото на Съюза, като не е извършила необходимото установяване на неналичността на активи".

"Освен това БНБ е взела решение по своя преценка да преустанови изпълнението на всички задължения – решение, което нарушава правото на Съюза, като не позволява достъп на вложителите на гарантирани депозити до техните депозити, при условие че този достъп е защитен от Директива 94/19/ЕО чрез обезпечаване на наличността на гарантираните депозити чрез съответната схема за гарантиране на депозити".

"Фактът, че ФГВБ (бел. ред. - Фондът за гарантиране на влоговете в банките) не разполага с достатъчно натрупани средства, за да изплати пълния размер на гарантираните суми, не освобождава БНБ от задължението да установи „неналичността на депозитите“, пишат още от Европейския банков орган.

Фондът пък е нарушил правото на ЕС, защото "той е информирал ЕБО, че не може да бъде извършено нито пълно,
нито частично изплащане на гарантираните депозити без изричен акт на БНБ или съдебен орган. Поради това ФГВБ е нарушил правото на Съюза, тъй като не е бил в състояние да изплати надлежно проверени искания от вложители във връзка с неналични депозити в срок от 20 работни дни от установяването, посочено в член 1, параграф 3, подточка i) от Директива 94/19/ЕО, за което ФГВБ е бил уведомен на 22 юни 2014 г.

От ЕБО отправят следните препоръки:

1. На БНБ и ФГВБ се препоръчва да гарантират в съответствие със своите задължения съгласно член 4, параграф 3 от Договора за Европейския съюз, че предприемат всички необходими мерки, за да гарантират спазването на своите задължения съгласно член 1, параграф 3, подточка i) от Директива 94/19/ЕО, както е посочено в параграфи 2 и 3 от този член, включително, доколкото е възможно, чрез тълкуване на националното право в съответствие с тези задължения от правото на Съюза. 

2. На БНБ се препоръчва да гарантира, че вложителите имат достъп до депозитите, обхванати от защитата съгласно Директива 94/19/EО („гарантирани депозити“), независимо дали чрез премахване или намаляване на ограниченията по отношение на достъпа до депозитите в резултат на надзорните си действия, с които постави КТБ и ТБВ под специален надзор, или като установи незабавно неналичността на депозитите, както е посочено в член 1, параграф 3, подточка i) от Директива 94/19/ЕО, и извести ФГВБ за това. На БНБ се препоръчва да предприеме едно от тези действия до 21 октомври 2014 г.

3. Ако БНБ не предприеме нито едно от действията, описани в точка 2, до 21 октомври 2014 г., на ФГВБ се препоръчва да отправи покана за предявяване на искания от вложители с гарантирани депозити и да провери и изплати тези искания в съответствие с член 10 от Директива 94/19/ЕО въз основа на мерките за поставяне под специален надзор, приети от БНБ на 20 юни 2014 г. по отношение на КТБ и на 22 юни 2014 г. по отношение на ТБВ, които представляват установяване от БНБ, че депозитите са неналични, както е посочено в член 1, параграф 3, подточка i) от Директива 94/19/ЕО.

4. БНБ следва да положи всички необходими усилия да осигури пълен достъп до гарантираните депозити в съответствие с параграф 2. Ако БНБ счита, че осигуряването на пълната наличност на депозитите пряко от институцията, която държи депозитите, би довело до неблагоприятни ефекти за финансовия сектор в България, като първа стъпка към гарантиране на пълното спазване на задълженията си съгласно правото на Съюза тя следва да гарантира незабавното осигуряване на частичен достъп до тези депозити, като възможно най-скоро следва да се осигури пълен достъп.

5. С оглед подпомагане изпълнението на другите препоръки от този член, на БНБ се препоръчва да ускори текущите одити на КТБ и ТБВ и процеса на вземане на решения относно бъдещето на кредитните институции, за да даде възможно най-скоро сигурност на всички вложители и други кредитори.

II– Изпълнение и мониторинг

1. В съответствие с член 17, параграф 3, втори абзац от Регламент (ЕС) № 1093/2010 БНБ и ФГВБ уведомяват ЕБО в срок от 10 работни дни от получаването на настоящата препоръка относно мерките, които са предприели или възнамеряват да предприемат, за да гарантират спазването на правото на Съюза.

2. Ако Европейската комисия представи официално становище до БНБ или ФГВБ, както е посочено в член 17, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 1093/2010, в съответствие с член 17, параграф 4 от този регламент адресатите на официалното становище уведомяват ЕБО в срок от 10 работни дни от получаването на официалното становище относно мерките, които са предприели или възнамеряват да предприемат, за да се съобразят с това официално становище.

3. Информацията, посочена в параграфи 1 и 2, следва да бъде изложена в доклад, описващ мерките, които са били предприети или ще бъдат предприети, и ясно посочващ кога се очаква адресатите да спазят правото на Съюза, придружен от доказателства за предприетите и планираните действия.

Пълния текст на писмото, съставено в Лондон на 17 октомври, вижте ТУК.