OffNews.bg

ЕВН: Обвиненията на ДКЕВР към нас са "регулаторно вуду"

Одитният доклад за нас е написан непрофесионално, хаотично и преднамерено. Това коментира днес Йорг Золфелнер, председател на управителния съвет на „ЕВН България", на извънредна пресконференция по повод публично отправените обвинения на ДКЕВР към трите електроразпределителни предприятия – „ЧЕЗ“, „ЕВН“ и „Енерго про“.

От констатациите в одитния доклад на енергийния регулатор личи, че целта не е била да се направи обективна проверка на работата на дружеството, каза Золфелнер. И добави: „основната цел е била да се намерят единични случаи, от които да се направят генерални изводи, уронващи престижа на компанията“. По думите му, отчетените нарушения са „единични грешки, не константна практика на дружеството“, които умишлено са „извадени от контекста и мащаба“ на дейността на ЕВН.

По повод обвинението на ДКЕВР, че трите компании са правили „икономии“, правейки по-малки технологични разходи от одобрените от регулатора, от ЕВН посочиха, че в последните години са намалили 2 пъти технологичните си разходи, което е показател за добре свършена работа.

Едно от обвиненията на предедателя на ДКЕВР Боян Боев бе, че от 2008 до 2012 г. трите компании са декларирали и регулаторът им е одобрявал далеч по-високи технологични разходи, отколкото реално са извършени. „Всъщност от 2008 г. сме слагали всяка година в ценовото си предложение като необходими разходи117 милиона лева, а тези, които са разчетени в цената на електроенергията (т.е. които регулаторът е одобрил – бел.ред.) са с 38% по-малко“, коментира Гочо Чемширов от управителния съвет на „ЕВН България разпределение“. Спестените от технологични разходи суми компанията в крайна сметка е влагала в персонал и материали за поддръжка на системата, каза той.

По повод направеното внушение от Боев, че в резултат от „икономиите“ дружеството дължи нещо на държавата, Золфелнер заяви, че „не е налице сума, която държавата трябва да получи от ЕВН“.

Освен това, шефът на ДКЕВР подвеждащо е казал, че компанията е завишавала признатите си технологични разходи, посочи Гочо Чемширов. Тези разходи са определени от регулатора за срок до 2018 г. и са определени още в договора за приватизация на енергодружеството от 2003 г., каза той. „Да се каже, че тези загуби (технологично признатите разходи – бел.ред.) са по наша вина, е некоректно“, добави Чемширов.

В отговор на обвинението, че ЕРП-тата имат нарушения в качеството на доставяното електричество (с по-голяма или по-малка мощност от стандарта), от ЕВН заявиха, че това касае едва 12 случая, за които потребителите им са подали жалби при тях. „“Но те отнесени към общия брой на клиентите ни – 1.5 милиона души, са 0.00008%“, каза Чемширов.

За констатацията, че енергодружествата „масово“ имат нарушения при подмяната на електромери, от ЕВН заявиха, че при тях става въпрос за 349 случая - „или 0.0024%“ от общо подменените за последните години електромери. А нарушението се състои в това, че на констативните протоколи при подмяната липсва подпис на потребителя. „Това е голямо предизвикателство – да се вземе подпис на официалния потребител“, посочи Чемширов. По думите му, най-често до тях се стига трудно, тъй като в общия случай не е актуализирано името на официалния абонат или съответният имот е даден под наем. Понякога се случва официалният собственик да е починал, каза инженерът. И добави: „нямаме нито един електромер с изтекъл срок“.

Изнесените днес констатации от регулатора Золфелнер окачестви като „регулаторно вуду“. "Разбирате - вуду магия, карибски пирати..."