Easy Jet съкращава 30% от служителите си, Nissan закрива фабрика в Барселона
Нискотарифната авиокомпания Easy Jet ще съкрати до 30% от работните си места в опит да излезе от колапса, предизвикан от коронавирусната пандемия, която удари много силно именно въздушния трафик заради затварянето на границите и наложената социална дистанция.
Това означава, че хиляди ще загубят работа - перспектива, на която организацията на пилотите Balpa реагира гневно. Тя определи хода като "недомислена реакция, писана на коляно".
Към началото на 2020 г. служителите на компанията бяха 15 хил. души. През март обаче почти всичките ѝ самолети бяха приземени в резултат на мерките срещу COVID-19. EasyJet ще започне да възстановява полетите си на 15 юни, но прогнозира, че нивата от 2019 г. няма да бъдат достигнати и до 2023 г. Оттам добавят, че през следващите няколко дни ще започнат разговорите със служителите относно предстоящите съкращения.
Изпълнителният директор на Easy Jet Йохан Лундгрен заяви: "Съзнаваме, че това са много трудни времена и трябва да обмислим много трудни решения, които ще повлияят на нашите хора. Искаме да запазим колкото се може повече работни места в дългосрочен план".
Авиокомпанията ще намали флота си и ще продължи да свива разходите.
"Искаме да гарантираме, че ще излезем от пандемията като дори по-конкурентоспособен бизнес от преди, така че Easy Jet да продължи да процъфтява в бъдеще", увери Лундгрен.
"Изи джет" не е единствената авиокомпания, която предприема съкращения, за да оцелее. British Airways обяви, че ще съкрати 12 хил. от общо 42 хилядите си служители. Нискотарифната Ryanair свива 3000 работни места - 15% от общия им брой, а от ръководството ѝ предупредиха, че това е "минимумът, който трябва да направим, за да оцелеем през следващите 12 месеца". Virgin Atlantic съкращава повече от 3 хил. работни места във Великобритания и общо 10 хил. и прекратява операциите си на лондонското летище Gatwick.
Макар и сред най-тежко засегнатите, авиокомпаниите не са единствените поразени от кризата. Автомобилостроенето също страда от нея, видно и от обявено днес решение на Nissan да затвори фабриката си в Барселона. Освен свиването на бизнеса това означава, че 2 800 души ще загубят работата си за японския автомобилостроител. На фона на милиардните загуби преди и по време на кризата Nissan намалява производството на автомобили. Компанията обяви, че сега ще се насочи към ключовите за нея пазари, като тези в Япония, Северна Америка и Китай. На брифинг оттам уточниха, че ще продължат да поддържат присъствието си в Европа, но по-скоро ще освободят пазара там за свои партньори като Renault. И все пак подчертаха, че решението за затваряне на фабриката в Барселона е било взето "много трудно".