OffNews.bg

ДСБ: ДАНС да влезе в "Лукойл"

Проверка на ДАНС в "Лукойл Нефтохим Бургас" поиска ДСБ днес. От партията настояват да бъде проверено дали има пране на пари и защо "Лукойл" официално работи на загуба при положение, че цените на горивата в България са толкова високи. От всички 27 страни в ЕС цената на дизеловото гориво в България - крайната цена на бензиностанция, от която се вади ДДС, акциз и цената на суровия петрол - е най-висока в България, заяви Димитър Бъчваров, член на националното ръководство на партията. Данните са към 5 март 2012 година. "На фона на тази най-висока вътрешна индустриална цена в България, „Нефтохим” четвърта година отчита загуби. При бензина е аналогично", каза още Бъчваров.

"Шведската рефинерия "Прийм" има едни от най-ниските вътрешни индустриални цени и по дизела, и по бензина. Тя печели 10 евро от преработката на 1 тон суров петрол. "Нефтохим" отчитат загуба от 10 евро при преработката на 1 тон суров петрол. Това е абсолютно невъзможно и недупостимо при положение, че средните заплати в България към дадения момент са 5 пъти по-ниски от средните за 27 страни в ЕС и 8 пъти по-ниска от средната в Швеция. Също така при положение, че средния данък печалба в България, знаете го плосък данък, корпоративен данък 10 на 100, е почти три пъти по-нисък от този в Швеция", даде пример Бъчваров.
В Люксембург, където е един от най-високите стандарти на живот в света, пък цената на дребно на дизела е 1.227 евро, а в България - 1.40 евро.
Според Бъчваров е очевидно, че "в „Лукойл” стават неща, които трябва да бъдат осветени" и вече се пораждат "все по-сериозни съмнения за тежки и продължителни данъчни злоупотреби, за източване на национален продукт, например чрез занижаване на експортни цени, прехвърляне на печалби към дъщерни компании или офшорни сметки, пране на пари.
Данните показват, че причината за високите цени не може да бъде акцизът и ДДС-то. Акцизът и ДДС-то в България са сред най-ниските в ЕС, отбеляза Бъчваров.
ДСБ настоява министерствата на икономиката и на транспорта да направят пълен анализ на цените на горивата, за да обяснят защо българите плащат толкова високи цени при толкова ниски производствени разходи и нисък данък печалба, а Министерството на финансите да направи задълбочена данъчна ревизия и да провери има  ли укриване на данъци, фиктивен износ и продажба на горива на занижени експортни цени.