Цветелина Пенкова: До 2030 г. ЕС ще произвежда 40% от фотоволтаиците, електрическите автомобили и акумулаторите
В момента Китай монополизира производството на фотоволтаици, електрически автомобили и акумулаторни батерии, като това се превръща в предизвикателство за изпълнението на Зелената сделка. Заради това ЕС си поставя целта до 2030 г. поне 40% от тези технологии да се произвеждат в Европа.
Това каза на брифинг на Бюрото на Европейския парламент в България евродепутатът Цветелина Пенкова. Тя съобщи, че в момента се работи по Европейския акт за промишлеността с нулеви нетни емисии, като нагласите са той да бъде окончателно приет до края на мандата на ЕП, който изтича след година. Очаква се гласуването в ЕП да бъде през ноември. В това законодателство са включени и системите за улавяне на въглеродни емисии.
Пенкова коментира, че в контекста на Зелената сделка трябва ЕС да се съсредоточи и върху ядрената енергетика, тъй като блокът може да поеме цялата производствена верига и вече е конкурентноспособен на световния пазар. Тя добави, че финансирането на тези проекти е под въпрос. По думите ѝ се обсъжда пренасочване на сумите от Фонда за иновации, както и неизползваните пари от Планът за възстановяване и устойчивост. (Държавите членки средно са усвоили 30% от средствата по ПВУ и остава голям остатък. България е получила малко над 20%. Рекордьор е Испания, която е получила над 50% от парите по ПВУ. Страни като Унгария, Ирландия, Нидерландия, Полша и Швеция не са получили нищо от ПВУ - б.а.)
Евродепутатът заяви, че друг ключов момент са програмите за преквалификация, както и намаляване на административните пречки при издаване на разрешителни за фотоволтаици.
За обществени поръчки за фотоволтаици водещ няма да е ценовият критерий, а социалната тежест. Целта е създаването на нови работни места, което ще допринесе за Зелената сделка. Слънчевите панели няма да се поставят на земеделски площи, но решението е на държавите членки.
Паралелно енергията в блока ще се транспортира, като за целта ще се работи по изграждането на мрежа. Съхранението на енергия в батерии е неефективно, поради което европейските институции се отказват от тази идея за сметка на вътрешния експорт.