Ново поражение за България по пакета Мобилност в ЕП
Комисията по транспорт и туризъм на Европарламента одобри днес с 27 срещу 22 гласа споразумението между преговарящите от ЕП и Финландското председателство на Съвета на ЕС за реформата в сектора на автомобилния транспорт, известна като Пакета „Мобилност“.
Така пакетът продължава по нежелания от България сценарий в Европейския парламент, но има още възможности за промени преди крайното приемане. Работата на комисията днес беше да допусне или отхвърли пакета „Мобилност“, предложен от френския президент Еманюел Макрон, за второ четене.
Промените предвиждат шофьорите да се връщат за почивка в страните си на регистрация на всеки 3-4 седмици, а камионите – на всеки 8 седмици. Освен това шофьорите няма да могат да ползват седмична почивка в кабината на камиона, а ще трябва компаниите, които са ги наели, да им плащат хотел.
Временното споразумение относно правилата за периодите за почивки беше прието с 27 гласа „за“, срещу 17 гласа „против“ и 5 гласа „въздържал се“. Временното споразумение относно правилата за достъп до пазара за превози на товари, беше прието с 32 гласа „за“, срещу 17 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се“.
В съобщението от пресслужбата на ЕП се казва, че „изменените правила за командированите превозвачи, времето за почивка на превозвачите и по-стриктните правила за каботаж (временно превозване на стоки от превозвачи, установени извън приемащата държавата членка), имат за цел да прекратят нарушенията на конкуренцията в транспортния сектор и да предоставят по-добри условия за почивки на превозвачите“.
Ето накратко главните правила, по които се водеше спор:
1. Споразумението запазва съществуващите лимити за каботаж (три операции в рамките на седем дни), но въвежда регистриране на преминаването на граници с тахографа на превозните средства, с цел борба с нарушенията.
2. За да се предотврати „систематичния каботаж“, ще се въведе „срок на прекъсване“ от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.
3. За справяне с проблема с т. нар. фирми „пощенски кутии“, транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици.
Тъй като операторите все по-често използват микробуси за предоставянето на международни транспортни услуги, тези оператори (използващи леки търговски превозни средства над 2,5 тона) също ще трябва да отговарят на нормите на ЕС за транспортни оператори и ще трябва да оборудват микробусите с тахограф.
Ясни правила за командироването на превозвачите
Правилата на ниво ЕС за командироване на превозвачи ще дадат по-ясна правна рамка за прилагането на правилата за командированите работници в силно мобилния транспортен сектор с цел намаляване на различните национални подходи и гарантиране на справедливо заплащане за превозвачите. Одобрените правила предвиждат правилата за командироване да се прилагат върху каботажните и трансграничните операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или
разтоварване във всяка посока (или нула на отиване и две на връщане).
По-добри работни услови за превозвачите
Одобреният текст също включва изменения, които помагат за гарантирането на по-добри условия за почивка на превозвачите и им позволяват да прекарват повече време у дома, според пресслужбата на ЕП. Компаниите ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че международните превозвачи да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (поне на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график).
Задължителната почивка в края на седмицата, известна като редовната седмична почивка, не може да бъде взета в кабината на превозното средство, гласи съгласуваният текст. Ако тази почивката се взема извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията.
В извънредни случаи, новите правила позволяват на превозвачите да надвишават времето на шофиране при строги ограничения за стигане у дома за седмичната почивка, когато са много близо до основната база.
За да влезе в сила, споразумението сега трябва да бъде одобрено от министрите на ЕС и после от пленарната зала на ЕП, което вероятно ще стане през май.
Евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков, цитиран от БНР, коментира вота в комисията така: „Видя се, че макар крехко, има мнозинство да бъде прекарано през комисия споразумението, което беше постигнато по пакет „Мобилност“. Въпреки това тези само 5 гласа разлика ни дават някаква надежда, че би могло да се случи нещо в пленарна зала и аз съм сигурен, че и колегите от БСП, ДПС и ВМРО ще работим в една посока да успеем да го направим. Имаме горе-долу месец да го постигнем“.
В контекста на широко рекламираната „Зелена сделка" правителството се надява на обрат в полза на България и да не се допуска задължителното връщане на празни камиони, които допълнително замърсяват въздуха. Новият еврокомисар по транспорта е румънец, а интересите на Румъния по тази тема са сходни с тези на България. Подобни са интересите и на Хърватия. Именно Загреб в момента председателства в момента Съвета на ЕС. Обръща се и внимание на Германия, която поема председателството след 6 месеца, а интересите на Берлин са различни.