OffNews.bg

Мащабна реформа на въглеродния пазар в ЕС налага още по-строги изисквания за намаляване на емисиите

Страните от Европейския съюз постигнаха днес политическо споразумение за широка реформа на въглеродния пазар на общността, предадоха Ройтерс, Франс прес и БТА.

То слага край на "безплатното замърсяване" от промишлеността, топлоцентралите и автомобилите.

В него е заложено по-бързо намаляване на парниковите емисии и въвеждане от 2027 г. на нов "въглероден данък" за пътния транспорт и отоплението на сградите.

Сега въглеродният пазар на ЕС задължава около 10 хил. електроцентрали и предприятия да купуват разрешителни да отделят въглероден диоксид в атмосферата - система от ключово значение, за да изпълни ЕС своята цел да съкрати до 2030 г. парниковите си емисии с 55% спрямо 1990 г.

Как ще се отрази това на българските ТЕЦ, и най-вече на "Мини Марица-Изток", при положение, че и не е ясно дали българското предприятие ще може да изпълни и "по-ниската целт" - за 55% съкращаване на емисиите до 2030 г. - българските власти тепърва трябва да кажат.

Споразумението - договорено от преговорни екипи на страните членки и Европейския парламент - поставя още по-амбициозна цел: парниковите емисии да бъдат намалени до 2030 г. с 62% в сравнение с 2005 г., отбелязва Ройтерс.

Планът предвижда през 2024 г. от системата да отпаднат 90 милиона разрешителни за отделяне на въглерод, а през 2026 г. - още 27 милиона. Таванът на издадените разрешителни ще бъде понижен с 4,3% в периода 2024-2027 г. и с 4,4" през 2028-2030 г.

От 2026-2034 г. ЕС постепенно ще спре да издава безплатни разрешителни за отделяне на въглерод - мярка, която сега защитава неговите производства от чуждестранната конкуренция.

През 2027 г. ще бъде създаден нов въглероден пазар за доставчиците на автомобилни горива и за топлоцентралите, отделящи парникови емисии. Той постепенно ще се разпростре върху морския транспорт, вътрешноевропейските полети, а от 2028 г. - и върху инсинераторите за отпадъци.

След като евродепутати се обявиха против включването на домакинствата в схемата, преговорните екипи договориха няколко мерки за предпазване на гражданите от високите цени на въглеродните емисии.

Ако цените на горивата през 2027 г. са толкова високи, колкото и сега, тогава въвеждането на въглеродния пазар ще бъде отложено за 2028 г. В случай че "въглеродният данък" поскъпне до 45 долара, ще бъдат издадени допълнителни разрешителни, в опит да бъдат обуздани цените.

Разрешителните в ЕС поскъпнаха значително през последните години заради очакванията, че по-високите цели на съюза за намаляване на парниковите емисии ще ограничат тяхното предлагане. В петък "въглеродният данък" за един тон емисии бе около 84 евро - десетина пъти повече в сравнение с преди 10 години.

ЕС ще създаде фонд на стойност 86,7 млрд. евро, за да помогне на потребителите и на малкия бизнес да се справят с новите изисквания и да инвестират в енергоспестяващо саниране на сгради и в електромобили. Средствата ще бъдат осигурени от приходите от новия въглероден пазар и от правителствата на страните членки.

Сделката бе постигната след 30 часа преговори, които започнаха в петък. Тя все още е временна, като е необходимо да бъде одобрена официално от Европейския парламент и Европейския съвет, отбелязва Ройтерс.

Франс прес припомня, че реформата бе предложена от Европейската комисия миналата година. Тя има за задача да подсили във всички направления амбициозните цели на ЕС да намали парниковите си емисии.