Не дишай! В София си.
"Когато отвориш прозореца, за да влезе свеж въздух, всъщност изкарваш свежия въздух навън”. Този виц за Краков, който също като София е сред европейските градове с най-мръсен въздух, важи с пълна сила и за българската столица, където измерените вчера нива на фините прахови частици са били три пъти над нормата от 50 микрограма на кубичен метър.
И какво прави местната управа? Столичният инспекторат е извършил през седмицата (но не и вчера) шейсетина проверки за изгаряне на нерегламентирани материали, в резултат от което е наложил няколко глоби - неизвестно колко, нито за какви суми. А в публикация на страницата си във Фейсбук столичната кметица Йорданка Фандъкова призова гражданите, които се отопляват на въглища и дърва, да следят сайта на общината и в дните с голямо замърсяване да ползват алтернативно отопление. Какво ли са избрали призованите? Не и да мръзнат у дома, за да е чист въздухът навън. Защото едва ли ще използват електроуреди.
Сараево се справя по-добре
В една друга балканска столица властите очевидно се справят по-добре - през последните три дни количеството на фините прахови частици в Сараево беше от два до пет пъти над нормата. И местната управа взе спешни мерки: забраниха движението на товарни автомобили, отмениха публичните прояви на открито и предупредиха хората да не излизат. Освен това бе намалена температурата на централното отопление, което работи на въглища. Забранени бяха и строителни работи, при които се произвежда прах.
По това Сараево и София си приличат - намират се в долини, заобиколени от планини, и са подложени на смог, прах и мъгли. И в двата града се издигат високи сгради, които пречат на движението на въздуха. Пълно е със стари автомобили, които замърсяват околната среда, а много домакинства се отопляват на дърва и въглища.
Въпреки многократните уверения на софийската кметица Йорданка Фандъкова, че “Столична община изпълнява програма от над 100 мерки за чист въздух”, изглежда, че или програмата не се изпълнява, или мерките не дават видими резултати. Впрочем, българските власти признаха за проблема “мръсен въздух” преди не повече от три години. Нищо, че много преди това авторитетни чуждестранни издания вече бяха публикували репортажи за качеството на въздуха в София, а през 2013 година Европейската агенция по околна среда излезе с доклад, според който България има най-мръсния въздух сред държавите от ЕС. (Дългогодишното безмълвие на управляващите по този проблем напомня за рефлексите на една друга власт, която така и не предупреди гражданите на НРБ за аварията в Чернобил през април 1986 година.)
По време на предизборните дебати за местния вот Фандъкова неуморно обясняваше за двата най-големи източника на замърсяване в София - автомобилите и отоплението на твърдо гориво. Обясняваше и за кампанията за безплатна подмяна на старите печки. Реалната подмяна обаче стартира чак в началото на 2020 година, така че ефектът от това, че хиляди домакинства ще изоставят печките на твърдо гориво, ще даде глътка свеж въздух едва през следващия отоплителен сезон. Около 55 000 домакинства на територията на София се отопляват на дърва и въглища. Осигурени са близо 7 милиона евро за подмяна на кюмбетата, като 60% от тази сума са безвъзмездни средства по програма LIFE на Европейската комисия. За други 15 000 домакинства средствата идват от Оперативна програма “Околна среда” (ОПОС).
Да допуснем, че няколко хиляди домакинства ще преминат на отопление с пелети, ток, парно или газ. Но в повечето случаи отопляваните домове са със стара дограма и без изолация, така че смяната на една печка с друга е само част от решението. Освен това по ОПОС се изисква домовете, в които ще се подменя отоплението, да са законни, което означава, че значителна част от ромските къщи няма как да бъдат обхванати. Властта е загърбила проблема и не търси решения за узаконяване на тези постройки.
Планът със стоте мерки не е план със сто мерки
Столична община така и не изпълни друго от добрите намерения, обявено още преди месеци - да инициира законодателни промени, така че да се обвърже отпускането на енергийни помощи, каквито в момента получават около 210 000 домакинства в България, със смяната на печките на твърдо гориво.
“Замръзнаха” и други мерки от Плана за действие при замърсяване на въздуха - увеличение на таксите за влизане на камиони в София и за използване на строителна техника. Сега кметската управа предлага по-високи данъци за автомобилите от 2020 година - под претекст, че приходите от тях ще отидат за мерки за чистотата на въздуха.
За сравнение нека видим как се справят в Краков - град с почти двойно по-малко население от София, но привлякъл близо два пъти повече чуждестранни туристи от българската столица - 3,3 милиона за тази година. По данни на citylab.com, от 2012 насам 25 000 печки на твърдо гориво са изведени от експлоатация, а домакинствата с ниски доходи са получили пълна финансова подкрепа за преминаване към централно отопление. С дронове и топлинни сензори общината следи останалите и налага глоби за незаконно изгаряне.
В България, където чистотата на въздуха е сериозен проблем, проверките на Столичния инспекторат не може да са просто спорадични - те трябва да са постоянни. И още: глобите трябва да се събират, а системните замърсители на въздуха да бъдат огласени и следени. След въведения само два пъти през 2018 “зелен билет” за градския транспорт в дни на голямо замърсяване, Столична община явно е изоставила и тази мярка. Следователно се налага редукция на програмата със стоте мерки.
Всичко останало
Напролет в София ще бъде пусната третата линия на метрото, която ще облекчи трафика с 25%. “Ако го нямаше метрото, 79 000 тона повече вредни вещества ще се изхвърлят годишно във въздуха”, заяви вчера шефът на “Метрополитен” Стоян Братоев.
Чудесно. Всичко останало обаче си е по старому, включително и пиарските начинания на “Московска” 33. На 16 ноември м.г. Столична община за първи път инициира Ден за по-чист въздух, предвиждащ отказ от личните и служебните автомобили. Тази година такива инициативи нямаше - изглежда, че местната администрация е забравила собствения си почин. А иначе би могла целогодишно да се откаже от автомобилите. Градският транспорт работи за всички жители и гости на столицата.