София пак установи, че е безсилна срещу "Софийска вода"
Клаузите на действащия договор със "Софийска вода" не защитават интересите на Столична община и столичани, но няма основание за прекратяване на концесионния договор, обяви зам.-председателя на на Столичния общински съвет (СОС) Николай Стойнев след заключителното заседание на работната група на СОС за одит на концесионния договор със „Софийска вода”.
Изводът на комисията е, че концесионния договор трябва да се ревизира в посока преразглеждане на клаузите при прекратяване на договора, залагане на нови и адекватни санкции при неизпълнение и преразглеждане на дефиницията за „инвестиция”.
За прекратяване на концесията за водата на София и преразглеждане на договора в Столичната община се говори от 2005 г., когато се разбра за огромните хонорари на шефовете на фирмата концесионер.
Още тогава стана ясно, че едностранни прекратяване на концесионния договор от страна на кметството ще излезе много скъпо на общината, а друга работна група в по-предния общински съвет дълго работи по анекс към договора, който така и не беше подписан.
Концесионният договор за водата в София беше подписан в края на 1999 г. с британската компания “Юнайтед ютилитис” (тя я продаде на френската “Веолия”) за 25 години. Условията бяха запазване на средна цена от 0.45 лв. за кубик и намаляване на загубите на вода по мрежата до 30%.
В момента цената на водата е 4 пъти по-висока – 1.76 лв., а нивото на загубите е 58.8%.
В края на миналата година от "Софийска вода" поискаха ново увеличение на цената от началото на тази година.
В началото на март кметът на София Йорданка Фандъкова изпрати писмо до ДКЕВР, в което настоява не само да не се разрешава увеличаване на цената, но и да се направи анализ на разходите на концесионера с цел намаляване на сметките.
А в отговор на това писмо и отказа на ДКЕВР да разреши поскъпване на водата в София, изпълнителният директор на компанията Етиен Леви направи циничното сравнение: “Месечната сметка, която софиянци заплащат за изразходваната от домакинствата вода, се равнява на стойността на два килограма свинско филе”.
Той направи сравнение и с броя хамбургери от McDonalds, които могат да се купят с парите, които столичани месечно плащат за вода.