OffNews.bg

Протести вдигнаха на крак недоволни от строителството на "Тракия" и "Марица"

Строителството на автомагистралите "Тракия" и "Марица" изкара на протест собственици на земи и на фирми, ангажирани с изграждането на новите участъци на съоръженията. 

Над 100 души излязоха на протест в новостроящата се част на автомагистрала "Тракия" - Ямбол-Карнобат, с искания да им бъдат изплатени минали задължения от близо 10 милиона лв., съобщи БГНЕС.

Протестиращите настояват за съдействие от държавата, за да им бъдат изплатени дължимите над 10 милиона лв. от фирмата-подизпълнител ПСТ Холдинг - Стара Загора. Недоволните изкопаха символичен гроб, в който погребаха табели с имената на своите фирми. Те отправиха послание към българските граждани, пътувайки по магистрала "Тракия" към родното Черноморие, да не се заглеждат само в лъскавите билбордове, а да знаят, че преминават през труповете на не едно и две български семейства, строили тази магистрала. Защото въпреки че погребалната процесия днес е символична, техните семейства наистина са загробени с дългове до живот.

Десетки полицаи и няколко патрулни автомобила охраняват протеста на строителите на Лот 4 от АМ "Тракия".

В същото време представители на 70 фирми, работещи на лот 2 на автомагистрала „Марица” и лот 4 автомагистрала „Тракия”, излязоха на протест край пътен възел Зимница, съобщи „Фокус”. Организаторите на мирното протестно шествие обясниха, че причината за недоволството са неизплатени договори. Според Айдън Даил, организатор на протеста  задълженията към тези фирми са за свършена работа от седем месеца до над година. Според него държавата е отказала съдействие с аргумента, че става въпрос за неуредени междуфирмени разплащания. Протестиращите обаче са категорични, че основният изпълнител по строителството, който дължи парите, е избран по правилата, дадени от държавата. „Основният изпълнител не е паднал от небето. Той е избран по строги правила, със знанието на държавата, в определена процедура. Държавата е задължена да упражнява прозрачност и мониторингов процес както от избирането до завършването на обекта. Тук става въпрос за едни скачени съдове, като най-големият съд е държавата”, посочи Айдън Даил.

Протестиращите са изпратили уведомителни писма до Агенция „Пътна инфраструктура” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, подадени са документи и Министерството на транспорта, уведомени са и парламентарни комисии, Министерски съвет и Президентството.

След шествието беше направено символично „погребение” на фирмите, работили по изграждането на аутобаните, като между двете платна на магистралата бяха заровени листи с имената на фирмите. Протестиращите обявиха, че на този етап не обмислят радикални протестни действия, тъй като вярват във върховенството на закона.