Половината жертви на палежи не могат да си вземат застраховките
Близо 50% от хората със запалени автомобили в София още не са получили обезщетенията си, научи OFFNews.bg. Почти 20% от жертвите на палежи сами се отказват да си търсят правата – било заради непознаване на законодателството, било заради това, че губят увереност. И често за това им помагат застрахователите. Оказва се, че съществуват много „процесуални“ хватки, от които компаниите се възползват, за да избегнат изплащането на застраховката при установена тотална щета. Практиката показва, че дори да има плащане, в повечето случаи то не е в размера на цялата застрахователна премия. Подобен е случаят на Божидар Тодоров. Автомобилът на съпругата му е запален в началото на декември миналата година. Колата е сред първите случаи на палежи в София. Тогава изгаря целият автомобил – от отсека при двигателя до детското столче на задната седалка. Единствено незасегната остава задната част, където е разположена газовата уредба. Само бързата намеса на пожарникарите тогава успява да предотврати опасен взрив. Мобилната група на застрахователната компания, в която е застрахована колата – Toyota RAV4, пристига почти мигновено и прави опис на щетите. Протоколът е категоричен – има тотална щета, а автомобилът вече става само за скрап. Божидар е спокоен, защото дава всички документи, които застрахователите му искат – за технически преглед на газовата уредба и бележка от пожарната за потвърждаване на настъпилото произшествие. Първоначално Божидар смята, че всичко е минало нормално и очаква застраховката му да бъде изплатена без забавяне. Той поддържа постоянен контакт с компанията и така минават няколко месеца. В началото на март застрахователите обаче искат нов документ. Този път става въпрос за удостоверяване на това, че наказателното производство за палежа е прекратено. Оказва се, че това е малка вратичка, от която компаниите се възползват, за да протакат процеса на изплащане на премията. В повечето от случаите производствата при такива случаи не се прекратяват, а разследванията се проточват дори с години. Пострадалият пише писмо до компанията, в която ги уведомява (след като подробно се е запознал с Кодекса за застраховането и условията на застрахователя за изплащане на застраховката), че не е длъжен да удостоверява, че делото по неговия случай е прекратено и настоява застраховката да му бъде изплатена. Малко по-късно той получава телефонно обаждане от компанията за това, че ще му бъдат изплатени 70% от застраховката. От Божидар се иска само да им даде банкова сметка. Малко по-късно обаче получава друго обаждане от компанията, от което става ясно, че премията ще бъде изплатена на по-късен етап, тъй като в момента застрахователите не разполагали с необходимите пари в наличност. А те са малко под 5000 лв. Божидар се обръща към Комисията за финансов надзор с твърдението, че компанията прави съществени нарушения на Кодекса за застраховането. Той споделя, че ако и от този ход няма ефект, ще търси правата си в съда. Убеден е, че към него са използвани всички възможни вратички, за да не му бъде платено. Докато тече развръзката по случая Божидар съветва хората в неговото положение да не се отказват и да търсят правата си. Още на 13 март тази година OFFNews.bg изпрати писмено запитване до Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) за това в колко от случаите на запалени в столицата автомобили има изплатени застрахователни премии. В запитването беше поискано да бъдат обяснени и пропуските, заради които пострадалите не могат да получат премиите си. До този момент отговор не е постъпил. От АБЗ обясниха, че са запознати с питането, но по него от ръководството на асоциацията няма отговор.
Едва шест случая на запалени автомобили в столицата от общо 88 са разкрити от криминалистите.
Такава е равносметката близо половин година след истерията от нощните автопалежи, които държаха будни стотици софиянци. А и не само тях. В разкритите случаи (около 7% от общия брой) има повдигнати обвинения, но не и осъдени.
Причината е проста – за да издържи в съда, обвинението трябва да е подкрепено с безкомпромисни доказателства за авторството на палежа. Това означава да има очевидци и намерени веществени доказателства, които по неоспорим начин да сочат кой е извършителят.
От сектор „Контингент и превенция“ при СДВР обясниха за OFFNews.bg, че бумът на палежите в Софя рязко е спаднал след извършените арести.
В същото време в Бургас палежите са всекидневие. От Областната дирекция на МВР обясняват палежите в морския град като прийом за търсене на мъст и разчистване на сметки, който е познат от много години и който се конкурира със забиването на кирки и заливането с фекалии. От полицията не отричат, че имат представа кой пали, но не винаги разполагат с доказателства, за да арестуват. И това е проблем не само там.
Встрани от черната статистика на палежите остава съдбата на пострадалите. Оказва се, че за да получат обезщетение за унищожения си автомобил, те трябва да се въоръжат с търпение, защото ги чака безкрайно ходене по мъките.
OFFNews.bg не можа да установи дали размотаването на жертвите на палежи е патент само на определени застрахователни компании или е всеобща политика. Но сме готови да дадем думата на всеки пострадал, за да разкаже за аргументите, с които застрахователят отказва да му изплати парите.