От скъпия дизел държавата печели малко, но Вальо Златев - много
Вальо Златев, а не държавата се облажва от прескъпия дизел, който монополистът Лукойл продава на българина.
В 9 страни от Европейския съюз дизелът е по-евтин, отколкото у нас, сочат данните на Европейския енергиен портал към 1 август 2012 г.
Само в 4 от всички европейски страни отчисленията за хазната са по-малки, отколкото в България.
За сметка на това печалбата на производителя в България е по-голяма в сравнение с 15 Европейски страни.
Европейският енергиен портал разделя крайната цена на дизела на 4 компонента:
- разходи за суровина
- печалба на производител, доставчик и търговец
- акциз
- данък
Сборът на данъка и акциза в България е сред най-ниските в Европа. На литър дизел в хазната влизат 0,547 евро. От тях 0,322 евро е акциз, а 0,225 евро е данък.
Само в 4 страни сборът от акциза и данъка е по-нисък, отколкото в България - това са Испания (0,538 евро), Литва (0.528 евро), Кипър (0,526 евро) и Люксембург, при който разликата е най-сериозна (0,494 евро).
За сметка на това печалбата на производителя и дистрибутора у нас е 0,276 евро или 52 стотинки на литър.
Тази печалба е по-ниска в 15 страни: Австрия, Чехия, Естония, Финландия, Германия, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Румъния, Словакия и Словения.
В Естония печалбата, заделена за производител и дистрибутор е 0,139 евро - 2 пъти пои-малка, отколкото у нас.
Най-тъжно е сравнението с Финландия. В хазната на богатата северна държава от литър дизел влизат над 20 евроцента повече, отколкото в нашата. За сметка на това финландският Вальо Златев печели с 4 евроцента по-малко, отколкото нашенския.
В не по-малко проспериращата Австрия данъкът и акцизът е със 7,5 евроцента по-висок, отколкото у нас. Печалбата обаче е с 7,5 евроцента по-ниска и австрийския дизел излиза колкото нашия.
В Люксембург, където заплатата е 3189 евро или точно 10 пъти и половина повече от нашата, тамошния Вальо Златев и продавачите му заделят за себе си 4 цента по-малко от колкото нашенските петролни босове. Така най-богатите граждани на Европа плащат с 9 евроцента на литър по-малко от най-бедните европейци. Със своите 2532 литра дизел, които могат да си купят, те могат да си обикалят нонстоп Великото херцогство, а на нас ни се връзват 224 литра на заплата.
В понеделник Комисията за защита на конкуренцията излезе със странното становище, че Лукойл е монополист, но не печели от монополното си положение. Числата в Европейския енергиен портал са добра илюстрация колко аргументирано е решението на държавната комисия.
Лукойл бе в списъка на спонсорите на МВР, което получи 4000 дарения от началото на мандата на ГЕРБ до гръмването на скандала. Шефът на Лукойл Валентин Златев неведнъж е демонстрирал близките си отношения с премиера Бойко Борисов.