OffNews.bg

Нови Искър в очакване на следващото наводнение

През 2005 г. река Искър излезе от коритото си и заля Нови Искър. Кварталите "Изгрев" и "Гниляне" бяха метър под вода. Сега снегът във водосборния басейн на Искър е толкова много, че вещае още по-голяма драма, особено ако времето се затопли рязко. Жители на Нови Искър от години пишат писма до всички държавни институции, за да ги накарат да укрепят компрометираните диги и да разчистят коритото на реката. В последните дни има някакво раздвижване, но хората вече си дават сметка, че време няма. Трябва да се действа бързо. Не дай си, Боже, да има потоп, дано се размине. Но ако не се размине, ужасът ще дойде след броени дни. Къщата на Евгени в кв. "Изгрев" в Нови Искър е една от най-застрашените. До дигата на Искъра са 300-400 метра, а цялото поле, ширнало се пред нея, всъщност е под нивото на дигата. През 2005 г. всичко това се е превърнало в едно огромно езеро. Евгени е основния организатор на цялата поредица от сбирки, събрания, молби и жалби, с които хората от Нови Искър молят държавата да ги спаси от очертаващия се потоп. Баща му работи в "Софийска вода" и сигурно е най-добре запознатият със състоянието на дигите и каналите в района. А то не е добро. При миналото наводнение дигите спешно са надградени. Но след това - вече близо седем години, са оставени на произвола на съдбата и най-критичните участъци отново са слегнали. Евгени е участник във форума OFFRoad-Bulgaria. След като писмата на Нови Искър толкова време оставаха без резултат, той се обърна за помощ към форума. Участници от OFFRoad-Bulgaria заснеха документален филм с архивни кадри от 2005 г. и разкази на хората какво е направено от тогава и какво трябва да се направи. Само за няколко дни филмът вече има хиляди гледания. След него от "Напоителни системи" направиха инспекция. Общината изсипа пясък в най-критичните точки и осигури 2000 чувала, в които пясъкът да се пълни и да се строят временни диги, ако реката започне да прелива. Проблемът е, че ако се стопли бързо, дори за тези аварийни мерки време няма да има. Във форума OFFRoad-Bulgaria са хора, които са участвали в десетки спасителни акции досега. Едва ли е по силата на един форум, пък бил той най-големият и най-организираният, да свърши работа, занемарена с десетилетия. Участниците в него обаче знаят, че сега са последните дни, в които може да се направи предварителна подготовка, която да даде макар и малък аванс пред стихията. 25 души от Форума дойдоха днес в Нови Искър, за да помогнат на местните в последните приготовления пред надвисналата опасност. В непрогледната мъгла, налегнала северната част от Софийското поле тази сутрин, температурата е минус 6 градуса. Изглежда, че пролетта никога няма да дойде и наветият на преспи из полето сняг ще си векува там. Евгени посреща джиповете на гостите един по един. Някои от тях се познават от предишни акции, други се виждат за пръв път. Дошли са, след като са прочели темата във форума с пределно ясното и описателно заглавие "Предстоящото снеготопене, неподдържаните речни корита и диги и рисковете от това". Докарани са и спасителни жилетки, които ще бъдат оставени в къщата на Евгени. Хората, които ще редят чувалите по дигата, задължително трябва да са с жилетки и вързани с въжета, за да не стане беля. Кметицата на Нови Искър Даниела Райчева идва точно когато Ник Николов демонстрира как се облича спасителна жилетка. Впечатлена е от броя на хората от форума, които са дошли да помагат, и им благодари. В следващите дни ще има събиране, на което да се уточнят действията при евентуално наводнение, и кметицата кани и представители на Форума на тях. Пред къщата на Евгени са изсипани тонове пясък. Общината е доставила и 400 чувала. На бригада от 25 мъже им отнема повече от час само да ги напълнят. Представете си колко ще струва този час, ако точно тогава водата прелива. В Общината има още 1600 чувала. Нужната бройка вероятно ще е многократно повече. Но от друга страна и да се струпват веднага няма смисъл. Едно, че циганите ще ги откраднат, както стана след предишното наводнение. И второ, че дигата е дълга километри. По нея се знаят поне 4 критични участъка. А може би има и други. Кой точно ще поддаде ще се разбере в най-неподходящия момент. И тогава чувалите трябва да са натрупани и готови. Но не е само това. Подходите към дигата са трудни, дори за джип. В OFFRoad-Bulgaria има система за оповестяване. По което и време на денонощието да стане белята, за броени минути ще пристигнат десетки джипове. Но къде точно да дойдат "в района на Нови Искър"? Затова най-важната работа е да се набележат GPS координатите на камарите с пясък, на подходите към дигите и на критичните точки, в които се очаква дигите да поддадат. В навеищата между каналите преспите надхвърлят половин метър и дори самото минаване към дигата се оказва проблем. Пътят по нея е тесен и всяко подхлъзване може да доведе до обръщане по таван. Рискът си струва. При вида на колоната джипове работниците в помпената станция пускат помпите, които отводняват полето под Гниляне. С малко неудобство разказват, че им е забранено да ги пускат денем. Нощната тарифа на тока е по-евтина и им казали само нощем да ги пускат, но не било фатално, защото са 6 часа щели да отводнят каналите в полето. В това време мъглата се вдига, слънцето пеква и открива цялата драматичност на гледката. Каналите, които идват от Гниляне и "Изгрев" са под нивото на река Искър. При помпената станция с помпи качват водата в друг канал, който вече има достатъчен наклон, за да отведе водата към реката. Но там, където канала се зауства в реката, наносите са направили невъобразим меандър, който спира водата. По самия Искър дърветата са поизчистени, но все още са останали доста върби. Ако водата ги катурне в коритото ще направят чудна тапа. Точно там, където дигата е най-тясна и джиповете едва-едва се процеждат, чака неочаквана изненада - ято от 16 лебеди плува в реката, само на няколко километра от мръсната София. Може би не е чак толкова мръсна. Само за минути след вдигането на мъглата, температурата се е качила с 15 градуса. Снегът се разкашква и напомня, че до пролетта и голямото снеготопене остава съвсем малко време.