OffNews.bg

Нещо гнило в Батак: Протест на националисти срещу православна служба

Странен протест е насрочен за 19 ч на 24 май в Батак.

Инициатори са патриотични и културни организации, в които влизат активисти на ВМРО и наследници на жертвите на Баташкото клане. Обект на гнева им е това, че в църквата в Батак се извършва богослужение. Не сектантско, а православно.

Инициаторите планират утре мирно шествие срещу историческата църква-костница "Света Неделя" по време на богослужението, което ще извърши архиерейският наместник за празника.

Демонстрацията според тях е заради подмяната на историческата истина, недоброто съхраняване на мощите (костите) и недостоверността на православните жития на баташките мъченици. 

Според хората, които подкрепят църквата, причината за протестите е друга и е далеч по-прагматична. Повторното превръщане на храма в музей ще донесе над 90 000 лв. държавна субдисия и над 80 000 от билетчета годишно.

Конфликтът се заражда през 2011 г., когато костницата е извадена от шапката на Министерството на културата (МК) и върната на Българската православна църква. Оттогава баташката "Св. Неделя" е функциониращ храм. Църковната дейност е възобновена, след като БПЦ канонизира загиналите в църквата батачани.

Веднага избухна скандал между БПЦ и министерството, според което е незаконосъобразно в църквата да се отслужват литургии. Според експерти на ведомството богослуженията и паленето на свещи увреждат историческия храм.

По-рано този месец Културно-историческо дружество „Будител" пък излезе с декларация срещу църковната дейност в костницата. Изразени бяха опасения, че паметта за въстаналите жители на Батак се подменя чрез новонаписани православни жития и молитви и по-конкретно „Житие и Акатист на светите Баташки мъченици". Според авторите на декларацията, в житието убитите са сравнени с кротки овце и агнета, които сами отиват да извършат себежертвоприношение. Така се подменя историческата истина – избиването на батачани е вследствие на избухването на Априлското въстание, което въобще не се споменава в това житие, настояват недоволните от литургиите в църквата.

Утрешното мирно шествие, на което се очакват около 100-200 души, ще тръгне от входа на Батак, ще премине през главната улица и ще стигне до двете църкви - "Св. Успение Богородично" и "Св. Неделя". То ще бъде подкрепено от ВМРО, канят се и участници чрез Фейсбук.

"Открихме нова документация, която доказва, че през 1951 г. църквата е одържавена с постановление на Министерския съвет и това не е отменено", отговори организаторката на шествието Даниела Гаджева на въпрос какъв е поводът за демонстрацията. Гаджева е представител на ВМРО и наследник на жертви на баташкото клане. "За мен най-важно е да се запази костницата и мощите да не мухлясват както сега", казва тя. Притесненията й са, че окадяването от свещите ще заличи кръвта от стените. "Когато се загубят доказателствата за баташкото клане, то ще се превърне само в мит. Вече имаше такива опити", убедено твърди жената.

Зам. председателят на ВМРО Ангел Джамбазки също ще е на шествието. На въпрос не прозират ли користни цели зад превръщането на църквата отново в музей, събиращ такси от билетчета, Джамбазки възкликва: " О, боже господи! Това е несъстоятелно! Против съм да се прави бизнес, но религията е за Бога, а любовта е за Родината". 

Джамбазки и Гаджева припомнят, че на метри от "Св. Неделя" батачани са издигнали храма "Св. Успение Богородично". Даниела Гаджева не вижда защо двата храма да не се слеят в едни голям от катедрален тип, като едната част остане само музей, а в другата да се служи.

Представители на църквата, с които OFFNews разговаря, обаче продължават да недоумяват как богослуженията "пречат" на историята. "Ако някому костите са скъпи, какво да кажем ние, които ги третираме като свети мощи? От тях се усеща благодатта. Не можем да си позволим да не ги съхраняваме с най-голямо внимание", каза духовник, пожелал да не бъде цитиран с името си, понеже изразява лична позиция. Други разказват, че мощите не само не мухлясват, а били в доста по-добре състояние. Когато ги извадили преди две години, сред тях имало кутийки от бири и счупени шишета.

Никой пророк не е признат в родината си, припомнят духовните лица записаното в Евангелието, адресирайки го към конфликта в Батак.

Миряни защитници на храма също са убедени, че протестите срещу него са от чисто финансови подбуди и целят да възстановят приходите от билетчета. Трудно се намира българин, който не е стъпвал в костницата. Тя е включена и в 100-те национални туристически обекта, а билетът струваше 2 лева.

Засега националистите и наследниците на героите от епопеята не са предвидили среща с църковното настоятелство, на която да се опитат да изгладят конфликта. Решението изглежда очевидно - богослуженията да се огранизират така, че да не се допусне опушване (все пак това не е първият действащ храм с историческа значимост), а експерти  да съдействат за правилното съхранение на мощите, ако това е нужно. Мощи се съхраняват в много храмове и това обичайно не е повод за конфликт, а е престиж и благодат. Ако проблемът е наистина в съхранението и консервацията, решението е съвсем близо. А дали е така?