Митници на автопилот 5 месеца след старта на кабинета "Орешарски"
Пет месеца след като правителството на Пламен Орешарски положи клетва, един от най-важните органи в държавата, който се грижи за приходите в хазната – Агенция „Митници“, е на автопилот. Половината от ръководството й не е назначено, а шефовете, които са назначени не могат да изпълняват най-важните си функции.
Хаотичните ходове по върховете на агенцията доведоха до безпрецедентната ситуация, в която директорът ѝ и неговият заместник, към настоящия момент нямат право да работят със секретна информация.
По информация на OFFNews новоназначеният изпълнителен директор Кирил Желев вече е подал необходимите документи в Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ), за да получи разрешение за работа със секретна информация. Законовият срок за проверката за т.нар. специално проучване, в което се дава достъп до най-високото ниво на класификация „Строго секретно“, е до два месеца, но вероятно в случая тя ще бъде форсирана.
Единственият му заместник Николай Попов (по щат те трябва да са трима), който отговаря за митническото разузнаване е с отнет допуск до секретна информация. Това е направено заради връзките му с хора, от които може да бъде изнудван.
Към момента няма пречка новият шеф на Митниците да получи право на достъп до секретна информация. В същото време, без да е потвърдено официално от ДАНС или ДКСИ, Николай Попов не е подавал отново документи за допуск. Той има това право по закон, три години след като му е отнет първият допуск. Неофициално обаче се твърди, че той няма да получи такъв. Здравата логика сочи, че без право да чете секретна документация той не би следвало да запази поста си. Но вече видяхме, че здравата логика не винаги е задължителна.
Към момента и Попов, и Желев, не могат да боравят със секретни документи, което означава, че не могат да споделят или получават каквато и да било информация от партньорските и родни служби. Работата със секретни документи в Митниците заема обем от около 3%, но в тях са концентрирани най-сериозните митнически престъпления.
Проблемът сам по себе си става още по-голям, като се вземе предвид фактът, че на Митниците се залагат големи надежди за подобряване на приходите в хазната, а видно там нещата се случват доста бавно. Изгубеното време в напасване на подходящата фигура за шеф на Митниците размива приоритетите, които трябва да бъдат поставени в работата им.
Редакцията изпрати въпрос до Агенция "Митници" кога Кирил Желев възнамерява да попълни и представи екипа си. Отговор на този въпрос засега няма.