Маркировките на колите възкръснаха
Цветан Цеков
Кой остъргал стикерите по страничните стъкла на колата си, кой не, но категоричността на забраната респектира водачите. От полицията няма данни за финансово респектирани нарушители, но стресът витае.
И ето ви изненеда: Маркировките са разрешени. Твърдението е на Живко Желев, президент на "Кейт" ООД, най-големият играч на пазара, единственият, който предлага шифрирано на три нива маркиране, което изключва каквато и да било фалшификация. Той уточни, че на основание проектодиректива на ЕС с номер 7709 от 2008 г. за задължително маркиране на всички коли - нови и стари, от Комисията за финансов надзор е получил писмо, с което се разрешава доброволното маркиране. Желев уточни, че документът на ЕС касае и резервните части. Той уточни, че през март тази година е сезирал Европарламента за забраната на задължителното маркиране и лепенето на стикери с името на застрахователя на тях. Отговорът от там бил, че маркирането не може да се забрани, но не може и да е задължително в полиците на 7-те застрахователи в България, който го прилагаха.
Сега при скъсана пъпна връв между застрахователите и маркировъчните фирми, маркирането е въпрос на желание от страна на водача и струва до 50 лева на кола.
Потърсихме представител на маркировъчния бизнес, защото бяхме свидители на една микро война между лобитата на задължителното маркиране и противниците му, които спечелиха поправка в Кодекса за застраховането. Спорът се фокусира върху това как е повлияло стъргането на стикерите за Каско -маркировката от страничните стъкла.
Кражбите на автомобили са паднали с 40% за последната година, след като беше отменено маркирането за застраховката, съобщиха представители на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи.
Ако е имало такъв срив на кражбите, защо застрахователите не намалиха цените на полиците "Каско", опонира Желев.
Промените в Кодекса за застраховане бяха приети още миналото лято, но влязоха в сила от 6-и октомври. Представителите на застрахователните дружества вече нямат право да поставят белези - т.нар. „пасивни маркировки", върху автомобилите, като собствениците им ще могат да ги застраховат, без да е необходимо да отбелязват това на видно място по колите си. Маркировките и стикерите по колите вече не са основание за изплащане или отказ на обезщетение на щети, посочиха от асоциацията. Глобите за това са по 50 лева за шофьорите, а за застрахователите между 30 и 60 хиляди лева за първо нарушение.
Появи се обаче информация, че след премахването на стикерите от колите има бум на кражбите им. Махането на маркировките пречело на полицейските операции по автоморгите, защото по тях се познават части от крадени коли. Маркировките се правят със струя стъклен пясък върху отделните частки на колата.
Така че, маркирайте колите си свободно. Това е една предвидливост.