OffNews.bg

Кризисен щаб ще спасява БДЖ

Кризисен щаб ще решава проблемите в БДЖ. Най-вероятно той ще бъде създаден през следващата седмица, обяви изпълнителният директор на холдинга Йордан Недев, цитиран БТА.

Той ще включва министъра на транспорта, зам.-министри и ръководството на БДЖ.

Проблемите започнаха след спиране на държавната субсидията за "БДЖ - Пътнически превози" (14 млн. лева) от 1 юли т.г., припомни Недев. Парите са предназначени за оперативни нужди.

Финансовото министерство обяснява спирането на субсидията с неизплащането на заема към Световната банка от БДЖ, по който гарант е държавата. Тази ситуация изправи превозвача пред фалит. Оттам обмислят драстично съкращаване на персонала и спирането на около 200 влака, потвърди Недев. На въпрос "Кога?" той отговори: "Това може да стане и утре".

Той е категоричен, че МФ няма право по закон да спре субсидията на железниците. С тази мярка се нарушавал Законът за държавния бюджет. В него пише, че такава субсидия не може да бъде прихващана и спирани. 

Той не потвърди категорично, че ще подаде оставка, но заяви, че "подобен ход би бил логичен в настоящата ситуация".

Недев беше подкрепен и от бившия министър на транспорта Петър Мутафчиев и настоящ депутат от "Коалиция за България". Пред БНР той обяви, че "няма клауза в договора, според която финансовият министър Симеон Дянков да спре субсидията за железниците".

"Имам чувството, че нарочно "Пътнически превози" се поставя в тежка ситуация и се бута към ликвидация", коментира той.

Възможната замяна на дълга за мотрисите "Сименс" за "Товарни превози", лансирана от премиера Борисов, Мутафчиев нарече финансова екзотика.

Председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи и интермодални оператори Симеон Ананиев каза, че белгийска и румънска фирма проявяват интерес към БДЖ и кандидатстват за лиценз за пътнически превози. "Изпуснат е подходящият момент за продажбата на БЖД "Товарни превози" , когато то е било печелившо. Всички опити сега да се продаде водят до губене на време", коментира той. Според Ананиев дружеството е доведено до състояние, при което няма много полезни ходове. "Товарни превози" ще бъде оздравено, ако мине през несъстоятелност, смята още Ананиев.

33% от обема на товарните жп-превози вече се осъществяват от новите товарни превозвачи, добави Ананиев.