OffNews.bg

КАТ инсталира 40 нови камери до края на годината

40 нови стационарни камери за контрол на скоростта по пътя трябва да има до края на годината.

Това каза в интервю за Агенция „Фокус” комисар Антон Антонов, началник отдел „Пътна полиция” при ГД „Национална полиция”.

Какви ще бъдат новите камери обаче, ще стане ясно след провеждането на обществена поръчка. 

Отделно от това до края на януари трябва да бъдат доставени и 25 камери за автомобилите на пътните полицаи. Това означава, че общият брой на оборудваните с камери автомобили ще достигне 134. За момента приблизително 60% от всички автомобили на Пътна полиция разполагат с подобни камери, уточнява Антонов.

„Тези камери, които са в автомобилите на служителите, могат да работят за издирвани превозни средства, за такива без гражданска отговорност. Те могат да работят и за скорост. Стационарните, които се използват до момента, са само за скорост и се задействат само когато има нарушител. През останалото време не работят и не водят наблюдение”, обясни Антонов. 

Тази година трябва да започне изграждането на единния център за страната, който ще обработва снимките, каза още Антонов. Това ще бъде реализирано съвместно с Дирекция "Комуникационни и информационни системи" (КИС) към МВР, каза още Антон Антонов. 

599 са жертвите на катастрофи по пътищата на България през 2012 г., сочи отчетът на Пътна полиция за миналата година. Данните показват, че през периода 2005-2008 г. са загинали 4067 участници в движението, а за периода 2009-2012 г. техният брой е 2932, което означава, че през последните 4 години са спасени 1135 човешки живота.

За изминалата 2012 г. в страната са регистрирани общо 6714 тежки катастрофи, при които са загинали 599 и са ранени 8191 граждани. В сравнение със същия период на 2011 г. тежките катастрофи са със 76 повече, загиналите са по-малко с 58, а ранените са със 110 по-малко. От загиналите 599 при пътно-транспортни произшествия участници в движението 299  (49,92 %)  са водачи, 166  (27,71%) – пътници, 133 (22.20 %) – пешеходци и 1 (0.17 %) – работник на пътя.

Най-много са катастрофите, при които е имало пряко сблъскване автомобили – 2013 бр., като при тях са загинали 186 и са ранени 2953 души. Следват произшествията, причинени вследствие на отнемане на предимство при различни маневри, неспазване на дистанция и блъскане на спрял автомобил. 1848 е броят на произшествията, при които превозното средство самокатастрофира. Те са в резултат на  недооценяване от страна на водача на моментните пътни и атмосферни условия, интензивността на движението, собствените възможности, тези на автомобила и др., и оттам –избора на скоростта на движение. Наслагването на тези причини е довело до големия процент загинали –213 и 2365 ранени водачи и пътници в автомобилите.

При катастрофи са загинали 133 и са ранени 1 996 пешеходци.

Превишената и несъобразена скорост е с най-голям дял от катастрофите по вина на водачите. Поради тази причина са настъпили 2374 (36,64%) тежки катастрофи, при които са загинали 276 (49,29%) и са ранени 3034 (38,15%) души. Неправилното изпреварване, маневриране и навлизане в лентите за насрещно движение е следващата по тежест причина, поради която са настъпили 1081 (16,68%) катастрофи със 111 (19,82%) загинали и 1470 (18,48%) ранени. Отнемането на предимство е довело до 2059 (31,78%) катастрофи със 74 (13,21%) загинали и 2365 (29.74%) ранени. Употребата на алкохол като причина за катастрофи за периода бележи устойчивост  – катастрофите са 251 (3,87 %/), загиналите – 28 (5,00%), а ранените – 300 (3,77%/).

За намаляването на броя на жертвите по пътищата от Пътна полиция посочват няколко основни фактора, сред които е именно и автоматизирания видеоконтрол. В резултат двойно са увеличени установените нарушения за превишаване на максимално разрешената скорост, като основна причина за смъртност.