Ще изпълнят ли Сухопътни войски ангажимента си към НАТО
След години отлагане, процедурни промени и бавене, един от най-големите проекти за модернизация на армията е на път най-после да приключи. Става въпрос за проекта на Министерството на отбраната (МО) за придобиване на нови бронирани машини за Сухопътните войски, които от години са в очакване държавния бюджет да стигне и до тях и да придобият нова техника. Неотдавна, на празника на Сухопътните войски, техният командир ген. Михаил Попов недвусмислено даде да се разбере, че пехотата не може да чака повече: "Често чуваме, че Сухопътните войски (СВ) са гръбнакът на въоръжените сили, но се грижим за гръбнака, когато стане късно. Първи сме по участие в мисии, учения и оказване на помощ при бедствия. В областите, свързани с финансирането, не можем да се класираме и в челната тройка". Необичайно острото за българските генерали изказване беше може би най-яркият израз на това колко нужен и неотложен вече е проектът за нови машини. С машините трябва да бъдат оборудвани три батальонни групи, което е един от трите ни ангажимента към НАТО.
Самата процедура като че ли най-после отлепи от мъртвата точка – МО сведе възможния избор до 4 компании, които произвеждат бронирани машини, и им поиска обвързващи оферти. Те трябва да бъдат представени на българската страна до броени дни – крайният срок изтича на 16-ти декември. Така работната група, която ще ги оценява, ще започне работа още тази година, а към края на месец февруари се очаква да излезе с готов доклад, който да препоръча двете най-добри оферти. Двамата фаворити ще трябва да демонстрират способностите си на полигон чрез реални стрелби. В зависимост от резултатите на този тест, МО ще започне преговори с една от двете компании.
Офертите са 4
Офертите, които чакаме след по-малко от седмица, са от компаниите ARTEC GmbH (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария). Тъй като три от четирите производители предлагат само шаситата, а не цялостна бронирана машина с въоръжение и останалите ключови системи, те ще трябва да се комбинират с други големи фирми от отбранителния сектор, които реално не участват пряко в състезанието за поръчката. Въпреки това обаче надпреварата за това кои ще са ключовите подизпълнители за новите бронирани машини се оказа един от най-динамичните моменти в търга.
Германците от ARTEC реално са единствената компания, която участва изцяло самостоятелно. Те предлагат на България бронираните машини Boxer, които са със славата на отлична техника с високо ниво на защита и със сериозни бойни способности. Машината беше представена у нас през 2018 г. Тя е на въоръжение в страни като Германия, Холандия и Литва. В Германия куполът е на FLW на немската компания Krauss-Maffei Wegmann. В Холандия Boxer е интегриран с купол на Kongsberg, а в Литва – на израелската Rafael. Освен отличното качество обаче, Boxer е известна и с високата си цена – една напълно оборудвана машина от този тип може да надхвърли 10 милиона, което изглежда съвсем непосилно за българския бюджет към момента. Страната ни цели да придобие 150 нови бронирани машини – 90 бойни и 60 спомагателни – за 1,464 милиарда лева. На този фон изглежда малко вероятно офертата на германците да успее да се побере в зададената финансова рамка. Все още не е ясно и с какъв купол ще кандидатстват германците в България.
Patria заяви сериозен интерес към българското решение да модернизира пехотата си с нови машини още преди няколко години. За това време финландската компания проведе редица събития и демонстрации, на които подробно представи своята машина AMV 8х8, която смята да предложи на българската армия. Моделът е модулен, като може да предложи различни модификации и вариации на армията в зависимост от нуждите за конкретната мисия. AMV дори доказа амфибийните си способности, като миналата година се потопи във водите на язовир Копринка. Финландците предлагат на България трансфер на ноу-хау и възможности за местно производство, като обещават да си сътрудничат с местния бизнес. Според представители на компанията, Patria е провела редица срещи с български компании и смята, че у нас има потенциал за сериозни партньорства. Финландците изпълняват подобен проект в Полша и са уверени, че могат по същия модел да пренесат производството си и у нас. Петно върху репутацията на Patria обаче са сделките с Египет (1999 г.), Словения (2006 г.) и Хърватия (2008 г.), след които има и съдебни дела и осъдени за корупция.
Важен въпрос до скоро беше в обединение с кого ще се яви Patria на конкурса на МО, тъй като компанията произвежда само бронираните машини, но не и въоръжението. Белгийците от John Cockerill Defense, които произвеждат модулни куполи и оръжейни системи, неколкократно обявиха, че водят разговори за съвместно явяване с Patria и с французите от Nexter, но на финалната права изглежда, че финландците са се спрели окончателно на друг вариант. Според източници на Offnews компанията ще подаде обвързваща оферта с израелската фирма Elbit Systems, които също са известно име в сектора. Те са добре познати и на българската армия, макар и с не с много позитивна история у нас. В периода 2004-2007 г. Българя прави опити да модернизира щурмовите и транспортни вертолети на българските ВВС Ми-17 и Ми-24. Оказа се обаче, че компанията няма договор с “Рособоронекспорт”, които държат лиценза за ремонт на съветските вертолети. Въпреки това обаче след няколко съдебни обжалвания, Elbit подписа договор с България. По силата на това споразумение първият модернизиран вертолет се очакваше през лятото на 2006 година, за да отговори България на ангажиментите си към НАТО. Това обаче така и не се случи – компанията изпусна всички зададени срокове, а България се видя принудена да прекрати договора и да си поиска обратно авансови плащания за милиони. Въпреки този горчив опит обаче, израелците са допуснати до настоящия търг за новата техника на СВ – вероятно от МО се надяват този тип практики да са останали в миналото. Дали обаче това е така? Например през 2015 г. австралийската федерална полиция се вижда принудена да отмени сделка за 145 милиона долара за подмяна на разузнавателните си системи и прекрати договора си с интегратора Elbit Systems, след като реши, че проектът не може да бъде успешно изпълнен поради недостиг на време, разходи и функционалност. През 2018 г. Щатите разпореждат на Elbit да заплати обезщетение от половин милион долара за това, че нейно дъщерно дружество е платило милиони на офшорни консултанти за сделки с недвижими имоти, без да провери и гарантира, че въпросните консултанти наистина извършват предлаганите дейности. Според публикациите по темета компанията също така не е направила необходимото да гарантира, че парите й ще се използват по предназначение в случая – а не например да бъдат присвоени или използвани за корупционни практики. По-рано Турция също се отмята от договор с Elbit за доставката на десет самолета Herons за 180 милиона долара. Според местните издания израелците не са успели да спазят сроковете за доставки по договор, а след като все пак са предоставили техниката, тя не е успяла да отговори реално на част от условията, описани в документацията. Има информация и за проблеми от страна на Elbit със сроковете за доставка в съседна Румъния, където израелците са интегрирани с друг пряк участник в българския търг - General Dynamics European Land Systems-Mowag (GDELS-Mowag). Въпреки многото примери за проблемите и рисковете, които компанията носи със себе си, МО явно е решено да даде втори шанс. Предложението на Patria от месеци се коментира неофициално като едно от най-добрите, най-вече защото се очаква да се доближи максимално много до бюджетните изисквания на България. Остава под въпрос обаче какво качество ще получим срещу тези пари и дали инвестицията няма да излезе доста повече от предвиденото, ако армията се обвърже с подобен високорисков доставчик.
Nexter Group също участват активно в надпреварата, като предлагат на България два варианта за бронирани машини – нейните VBCI 8х8 като основна бойна машина и по-леките TITUS 6x6 като вариант за спомагателни машини. Френската компания също даде заявка за работа с български фирми, като направи паралел със свой проект в Чехия, където местни фирми работят по асемблирането на машините, интеграцията на системите и поддръжката през целия период на експлоатация. Продуктите на Nexter се използват активно от френската армия, като вероятно и в този проект компанията ще има зад гърба си подкрепа на френското МО, тъй като държавата е сред най-големите акционери. Nexter предлагаха собствено 40 мм оръдие, но родното военно ведомство изрично е поискало основното въоръжение да е с калибър от 30 мм. Затова французите най-вероятно ще се явят с John Cockerill Defense, които официално обявиха желанието си да участват в проекта за модернизация на СВ с модулните си куполи и 30 мм оръдие като основно въоръжение. Компанията е на пазара от десетилетия, а нейни оръжейни системи са продадени в Щатите, Великобритания, Белгия, Франция, Саудитска Арабия, Бразилия. Белгийците предлагат за България куполи на модулен принцип – с опция за бърза и лесна промяна на калибъра, за да разполага армията с повече възможности за различните мисии. От John Cockerill също обещават сериозен ангажимент за българската индустрия, като представители на компанията не еднократно дадоха заявка и че ще могат да предложат опции за местно производство и износ към трети страни.
General Dynamics European Land Systems-Mowag са сочени за един от фаворитите в търга заедно с Patria. Според запознати тяхната оферта също има шанс да се побере в зададения бюджет, а цената е основният компонент на офертите, който ще се взима предвид при крайното решение на работната комисия. Швейцарската фирма играе в надпреварата за милиони с бронираните си машини Piranha 5. Тази вариация на машините се ползва в страни като Испания, Дания и Румъния. Точно в съседката ни обаче швейцарците понесоха тежка глоба от 8,5 милиона евро заради забавени доставки през 2019 г. Наскоро компанията организира събитие в България, с което да промотира своето предложение за модернизация на СВ, като заложи сериозен акцент върху обучението на български военнослужещи и възможностите за дуално образование на български младежи.
У нас GDELS вече официално играе с израелската Rafael Advanced Defense Systems, като последната ще доставя куполите и оръжейните системи, ако двойката бъде избрана в търга. Това обаче може да се окаже рисковано решение от страна на GDELS, тъй като израелската фирма напоследък среща известни затруднения при предоставяне и поддръжка на ефективни решения. Rafael произвежда куполи и цялостни решения за интеграция на хибридни оръжейни системи SAMSON, противотанкови ракети SPIKE, защитни системи, комуникационно-информационните решения. Макар да има и успешни проекти зад гърба си, в последно време компанията натрупа някои негативи, които могат да служат за предупреждение на родните военни. Така например в Чехия продуктите на Rafael са интегрирани с машините Pandur II. Местните военни обаче се оплакаха по-рано тази година, че повечето им машини са непригодни за употреба, тъй като чакат резервни части прекалено дълго. По думите им средният период за доставка на резервни части от Rafael е 19 месеца – повече от година и половина. Поради тази причина чехите са на път да сключат нов договор за поддръжка от местна фирма.
Победителят може да е ясен в понеделник
Сроковете за доставки на резервни части и условията за поддръжка на новата техника сигурно ще бъдат в основата на детайлите, за които експертите ще следят в подадените оферти. Тъй като на този етап България ще придобие само 150 машини, които ще са достатъчни само за една механизирана бригада, за боеспособността ни ще бъде изключително важно тези ограничени бройки техника да са добре поддържани и в готовност по всяко време. Един от основните ангажименти на страната ни към НАТО е свързан именно с предоставянето на сухопътна техника при мисии зад граница, така че за МО ще бъде от особено значение да гарантира, че избраните доставчици в този търг могат да гарантират бърза, ефективна и навременна поддръжка на новите машини и техните системи. Разбира се, най-добрият вариант е тези дейности да могат да се извършват в България. Предстои да видим какви официални възможности ще бъдат представени на страната ни след 16 декември.