Сблъсъкът на азиатските титани
От няколко дни насам облаците над Пекин и Токио започнаха да се сгъстяват.
Конфликтът между Япония (третата икономика в света) и Китай (втората световна икономика) ескалира все повече през последните дни.
Спречкването на двете азиатски страни предизвика дискусии относно политическото и икономическото бъдеще на региона.
2 милиарда причини за недоволство
Кутията на Пандора бе отворена, след като миналата седмица Япония купи и национализира островната верига Сенкаку (на китайски "Дяою"), намираща се в Източнокитайско море.
Японското правителство одобри покупката на стойност 2,05 млрд йени ($26,2 млн.).
Действията на Токио предизвикаха сериозно обществено недоволство и остра реакция от страна на китайските управляващи.
Доводът на Пекин е, че претенциите им към островите датират от стотици години.
Апетитът на Япония обаче също има дълга история.
През 1895 г. Токио официално признава Сенкаку като японска суверенна територия.
През Втората световна война островите са под американска окупация.
През 1972 г. Вашингтон ги връща на Япония, след като американските войски се оттеглят от Окинава.
От "Made in Japan" до "Fuck Japan!"
Острата реакция на китайската общественост доведе до серия от улични протести, на който основен призив бе категоричното и красноречиво "Fuck Japan!"
Конфликтът между Токио и Пекин се пренесе както из улиците на местните градове, така и в интернет.
Блоговете, форумите и социалните мрежи в Китай потънаха в антияпонски настроения и призиви за бойкот и противопоставяне на японските "окупатори".
В китайския еквивалент на Twitter - сайтът за микроблогове Weibo, бяха разпространени различни призиви.
Един от тях стана особено емблематичен.
Ядосан китаец запали своя автомобил Honda Civic като знак на протест срещу действията на Япония.
Пред горящата кола мъжът бе разпънал транспарант, гласящ "Не забравяйте националния срам".
Китайският гняв се изля и върху японските стоки.
По улиците на Шенжен редица японски коли бяха с изпочупени стъкла и огънати капаци и покриви.
Конфликтът между двете страни засегна и туризма.
Различни туроператори от Хайнан и Жиангсу са отменили пътуванията към Япония, предвидени за началото на октомври.
Тогава Китай чества своя национален празник.
Конфликтът оказа влияние и на обикновените китайци.
Двойка младоженци се отказали от сватбените си снимки, тъй като фотостудиото не е успяло да намери техника, която да не е японска.
В знак на протест младото семейство се отказало да бъде снимано.
Хората на изкуството в Китай също се присъединиха към протеста.
Китайската актриса Ли Бингбинг бойкотира премиерата на филма "Resident Evil: Retribution”. Така тя искала да изрази солидарност с неправомерното според нея национализиране на островите, които не са собственост на Япония.
Допитване до интернет потребителите в Китай показва, че недоволството и гневът са достигнали високи нива.
Анкета на интернет портала "Sina", озаглавена "Как може да се разреши ситуацията около островите Дяою", сочи, че над 86% от участниците са дали отговор "война". Само 11,8 на сто залагат на преговори, а 2,1% не са успели да отговорят. Близо 87 на сто от участниците в анкетата пък са заявили, че ще бойкотират японските стоки и така ще продължат да изразяват протест срещу действията на Токио.
Апетитни парченца земя
Едва ли причината Япония да протегне ръка към островите е разширяване на територията.
Причината за апетита на Япония към Сенкаку е, че островите са сочени като евентуален източник на доста солидни залежи на газ.
Достатъчен довод, за да се отделят от държавния бюджет на третата икономика в света скромните 2 милиона йени.
Икономическото лице на конфликта
или за цената на гнева
Атаката срещу японския бизнес и протестите в Китай силно разклатиха корпоративните връзки на Токио в страната.
Китайският пазар е известен с евтината работна ръка и нискобюджетните фабрики.
В последно време обаче производствените разходи започнаха да отбелязват плавен растеж.
Според анализатори протестите могат да накарат японските фирми да отправят поглед отвъд Китай.
Прогнозите са, че Токио вероятно ще пренасочи производството си в Тайланд или други страни в региона, които са по-гостоприемни към японските инвестиции.
Икономически анализатори споделят, че подобни действия могат да окажат влияние върху икономическия растеж на Китай, а също и върху цялостните търговски връзки между двете най-големи икономики в Азия.
Китай е най-големият търговски партньор на Япония.
Близо 20 на сто от японския износ през 2011 г. е бил насочен към Китай.
Твърде ясно е, че от конфликта интерес нямат нито Пекин, нито Токио.
Нюансите в спора
Гневът на Червения дракон не е толкова масов, колко изглежда.
Всъщност не всички в Китай са настроени войнствено към Токио.
За някои кризата е отвличане на публичното внимание от по-важни проблеми. Сред тях е и известният художник и дисидент Ай Вей Вей.
В своя Twitter той запита последователите си защо им са нужни островите Сенкаку, след като дори площад "Тиенанмън" не е техен.
Дали управниците в Пекин не изместват фокуса от реалните проблеми на страната или случаят отприщи отдавна подтискано напрежение между двете страни? Неизвестните остават...