Митко Пайнера: Готов съм да се откажа, ако така ще ви стане малко по-добре (интервю)
Брюксел одобри проект на стойност 1 918 233 лева, с които да се финансира развитието на българската чалга. Това става чрез безвъзмездна помощ по програма “Конкурентноспособност”. Проектът на Митко Пайнера (Митко Димитров) е за 3,2 млн. лева, от които Брюксел отпуска 1,9 милиона лева.
След острите критики заради одобреното финансиране собственикът на „Планета” инж. Митко Димитров даде интервю по темата за bTV. Публикуваме пълния му текст.
Инж. Димитров, взехте ли вече европейските милиони?
Не, има си етап в тази работа, нищо така не е лесно както изглежда отстрани и всички тези коментари, които се правят за усвоени вече пари и дадени пари и така нататък, няма нищо общо с етапността в програмата за усвояването на европейските фондове.
Някои ви обвиниха, че едва ли не силикон ще слагате с тези пари на фолк дивите?
Трябва да слагаме тонове силикон тогава, ако харчим толкова пари... това са глупости, пълни глупости.
В какво точно ще вложите парите?
Парите са предназначени за високотехнологично развитие на „Планета”. Значи това са камери, обективи с висока резолюция, сървъри, видеопултове, осветление. Дотук ние сме направили огромна инвестиция със собствени сили, собствени средства, но кандидатствахме по този проект за конкурентоспособност и спечелихме. Бяхме шести в реда и нямахме шансове, но се отказаха някои други фирми, които са участвали поради това, че не могат да си финансират програмата и дойде и нашият ред, просто извадихме късмет.
Не е ли попфолкът музиката, която е конкурентна в момента на българския пазар, а същевременно вие търсите пари точно от такава програма - конкурентоспособност?
Аз мисля, че няма нищо странно и го заявявам, като в същото време съм готов, ако с това мога да угодя на някого, за да му бъде по-добре и на цяла България да й е по-добре - готов съм да се откажа от този проект и от тези пари, но техниката и усъвършенстването на качеството на „Планета” го правим с една-единствена цел - да направим така, че да сме по-интересни в ЕС.
С инвестицията, която ние правим, привличаме още нови работни места и то високо специализирани хора и то изключително млади хора.
Колко човека ще вземете на работа?
Над 30 човека.
Нападките са точно така, че вие печелите достатъчно добре, че държите 80% от музикалния пазар в България - защо са ви тогава тези пари в повече, това са европейски пари?
Пари винаги трябват. Немалко пари инвестираме в качество на нашата техника, на телевизиите ни и изобщо, в дейността, която правим, но защо да не ги спечелваме тези пари, като имаме тази възможност.
Вече има призиви от театрали, балети, художници да се вдигнат на бунт срещу това, че чалгата получава финансиране. Ще цитирам реплика на големия български режисьор Александър Морфов: „Това е чудовищно, не знам кой чудовищен мозък е родил подобно нещо в идиотската ни държава. Това е културата, която можем да покажем на света. Какво им казвате на тези хора?
Ние не им пречим да покажат техните си театрални умения или каквото там правят. Нека да го правят така, че да има интерес от самите хора. Ние разчитаме единствено на пазара. На никакви протекции - политически или по някакъв друг неточен начин да сме се развили в бизнеса - няма. Правим пазарен продукт и не се срамуваме от това. Този продукт се харесва от милиони хора в България.
Печелите финансиране в момент, в който у нас пари за култура и театър почти няма. Не усещате ли този дисонанс?
Ние не вземаме от тия, техните пари. Нека те да си направят труда, да участват в такива проекти. Ние не сме ги ощетили. Нито сме против тях, както казах, и дори сме готови да се откажем от този проект ,,ако на тях ще им стане малко по–добре”.
Казвам ви го, защото чувствам тенденция в случая и сме дискриминирани едва ли не ние в собствената си страна не трябва да сме равни със всички останали, а ние играем на тези проекти като равни.
Аз не съм чудовище, аз съм земен човек и успявам по най-земни правила. С точност и коректност, и честност както казах. Това, че правим комерсиална музика, казах ви, не се срамувам. Тази музика се слуша от всички. И нека да не бъдем някакви изкуствени парвенюта. Да декламираме: „О, ама аз тази музика не я слушам”... И по тоя начин да си мислим че сме много велики. Ми че никой не ви задължава да я слушате, бе хора.
Появяват се дори съмнения, вече имаше и коментари от политици, че получавате милионите неслучайно. Вие сте член на ГЕРБ. Как ще отговорите?
Трябва да ви отговоря, че това ме задължава повече. Да бъдем още по-точни, щото ще бъдем наблюдавани. Да бъдем още по-коректни и изискани в това, което правим. Заявявам го съвсем открито и отговорно, че никакви протекции не съм ползвал в този случай и в каквото и да е друго нещо изобщо в бизнеса си.
Идват избори. Тежка кампания ще бъде. Има ли вече интерес към вашите изпълнители - за концерти, за клипове, търсят ли ги вече и от кои партии?
Нямаме такива ангажименти, рано е още.
А бихте ли дали изпълнител като лице на кампания?
Ако си плащат, ще дадем. Ние сме в комерсиалния бизнес.
Обижда ли ви отношението на обществото към попфолка?
Ако мога да се обиждам от нещо, това е от некомпетентното отношение на обществото към това, което правим. Чалга е пошла дума - тя се е наложила с тоя синдром, но за коя песен се лепва това определение, на пошлост или на чалга.
Но вие казвате пошлост - не мислите ли, че много силикон, скъпите вещи, които непрекъснато се показват, лъскавите клипове всъщност - оттам дойде тази пошлост, а не от самата музика.
Аз самия съм радетел на естествения чар и подписвайки договор с всеки един изпълнител, искам той да има своя естествен чар, артистично поведение, гласови възможности и така нататък. Но в последствие става едно преекспониране на нещата. Всеки решава по някакъв някак си свой така подход да провокира публиката и феновете си, включително с тези пластични намеси. По принцип аз не съм и против пластичната хирургия, но тя трябва да бъде поднесена с мярка, до границите на естественото, а не фрапиращо - както имаме такива случаи. Затова сме и критикувани.
А вие лично чувствате ли се отговорен?
Аз се чувствам неудобно. При такава фрапираща пластична хирургия. И такава намеса. Това е неестествено за мен. Но пазарът си казва своето - защо точно тези изпълнители пазарът не ги отритне, не ги отхвърли, да кажем, а много от хората им се радват. Това е пазар.
Каква музика слушате в колата ?
Аз слушам музиката от преди 30-40 години. Това ми създава удоволствие. Говорим за старите евъргрийни, за старите хитове, за старата рок музика, за всичко хубаво, което е било преди годините.