Йордан Моллов, управител на "Глобал Маркетс": Избегнахме фалита, вярваме в успеха
Йордан Моллов e бакалавър по международни отношения от SUNY New Paltz, САЩ и магистър по бизнес администрация от Fordham University, САЩ. Бил е стажант в централата на Oбединените нации в Ню Йорк. Работил в няколко хедж фонда в периода 2006-2009 г. в Ню Йорк. През 2009 започва работа в „Глобал Маркетс“ ООД като анализатор. През август 2009 става втори управител в „Глобал Маркетс“. През януари 2011 става партньор в „Глобал Маркетс“ ООД заедно с Кирил Джабаров и Роберт Димитров.
- Г-н Моллов, нека се върнем "преди новата ера". Какво се случи в "Глобал Маркетс" в края на 2010 г.?
- В края на 2010 г. чешкият брокер, към който тогава ГМ беше вързан, преустанови своята дейност. Така единственият източник на приходи за "Глобал Маркетс" спря функционирането си. Чуждестранният мениджмънт на компанията напусна и тя за няколко месеца съществуваше в условия на затруднено управление. Трима от мениджърите, тогава на средно ниво, решиха да спасят своята компания и запълниха създалия се вакуум като привлякоха всички български клиенти на компанията-майка в Чехия. Но платежоспособността на ГМ беше изключително слаба и компанията беше на ръба на фалита. Имаше сериозно изоставане с плащанията към доставчици и персонал, съответно най-важната задача за момента беше да се привлекат клиенти от всички възможни места. За наш късмет, намерихме ниша в Полша, предизвикана от краха на чешкия посредник, благодарение на която успяхме да възстановим платежоспособността на компанията. До средата на 2011 г. ГМ успя да изплати натрупаните задължения. Всичко това стана благодарение на характера и усилията на екипа на компанията в България и в чужбина и главно на управителите, които показаха задружност, силни характери и находчивост.
- Какви препятствия преживяхте?
- Отначало трябваше да се ориентираме много бързо в създалате се обстановка, защото несъстоятелността беше на косъм. Никой от нас не беше заемал толкова отговорна позиция преди, никой не беше изпадал в ситуацията да спасява бързо затъваща компания. Но успяхме. Усилията ни доведоха до настоящата фискална дисциплина и политика на консервативни финанси, които правят ГМ устойчива на пазарни сътресения.
След като възстановихме платежоспособността, отново застанахме на кръстопът. Решихме, че бъдещето на ГМ е да бъде международна финансова структура със седалище в България. Вярваме, че това е добре за нас, за нашия екип от професионалисти, а също и за финансовата индустрия на Бъулгария. Затова "Глобал Маркетс" заделя редовно ресурс за отваряне на нови клонове, а също и за обрзователна програма на сътрудниците ни. За 2011 и 2012 г. можем да се похвалим с нови клонове във Варшава, Братислава и Прага, като се надявам клоновете ни в Будапеща и Атина да заработят скоро. Навсякъде разчитаме на кадри, израснали в българския офис, което дава възможност на трудолюбивите и усърдните да се развиват. Също така за последните 2 години имаме най-голям брой придобити лицензи от КФН от наши служители като си партнираме в множество синтритуции за подобряване на квалификацията, например университета в Свищов, БАЛИП, СМ Консултинг и др.
През 2011-2012 г. за пръв път нашият екип изпита сътресенията на финансовите пазари и усвои практики по контрол на риска. Научихме се да търгуваме по-сложни пазарни иснтрументи. Много от младите ни хора, натрупаха ценен опит от проверките на местни и чуждестранни институции, които ние минахме успешно. Научихме се, че глобалната експозиция носи не само привилегии, но и отговорности и задължения, главно свързани с местните юрисдикции и установени правила, а също и с местните нрави и обичаи. Това е само малка част от предизвикателствата, с които се сблъскваме в своето ежедневие.
- Трудно ли е за нов млад екип да намери своето място в инвестиционната индустрия в България?
- Настоящият период е труден за инвестиционната общност в България. Както знаем, рисковете съществуват, за да бъдат поети, възможностите са, за да бъдат използвани, всеки риск е също така и възможност. Силата на ГМ винаги е била в намирането на новаторски подходи за набиране на клиенти, динамиката на развитие и пробиването на алтернативни пазари. Именно бързината, с която компанията се адаптира към променящата се среда, я спаси от фалит.
Към момента частта на българския пазар заема едва една трета от бизнеса на ГМ по брой транзакции и едва 40% от приходите. Когато новите структури в Варшава, Братислава и Прага достигнат предвидените нива на развитие, делът на българския пазар ще намалее още по-драматично. Унгарският пазар е също много обещаващ за нас.
- В миналото "Глобал Маркетс" често имаше нужда от кризисен PR. Промениха ли се публичните настроения, откакто управлявате компанията?
- Подозрителността по отношение репутацията на компания все още тлее, въпреки бързия ръст на клиентската база и георграфското разширение. Много ресурси и усилия са хвърлени в реформиране на компанията. За жалост има да извървим още дълъг път.
- Способен ли е един български посредник да се представя успешно на чуждите пазари?
- Европейският съюз е най-големият пазар в света, а България е държавата, предоставяща най-ниски данъци и разходи. Имаме достъп до квалифицирани и мотивирани хора и до технологиите, нужни ни за да създаваме конкурентна услуга. С една дума, имаме сили да представим успешно.
Интервюто води: Цветан Цеков