Ядреният влак на Русия от гара 'Страх' към гара 'Пропаганда' се движи навреме
След разпадането на Съветския съюз руският генерал Константин Бенин (Кристофър Лий) на всяка цена иска да възвърне статута на Русия като супер сила. Заедно с един ядрен физик от Германия отвлича две атомни бомби и се опитват да ги превозят с влак до Ирак през цяла Европа. Международният баланс започва да се разклаща и отделът за борба с престъпността към ООН се заема със случая, като изпраща екип от командоси да предотвратят избухването на бомбата. Ангажират се Пиърс Броснан, Патрик Стюарт, Кристофър Лий, Тед Левайн и други екшън актьори, обединени под касовото заглавие „Влакът на смъртта“. Лентата излиза през 1993 година, а 29 години по-късно „конвоят на смъртта“ възкръсва в сюжета за ядрения влак на Москва, който вече пътувал към Украйна. В дъжда от информации е трудно да се различи колко от нея е заимствано от Холивуд и Мосфилм, колко е написаното в отделите за пропаганда на Кремъл и каква част е създадена в бункерите за тролове в Русия.
Президентът Владимир Путин е решил да демонстрира готовността си за използване на оръжие за масово поразяване и затова е изпратил към границата с Украйна „ядрения влак“, съобщи в понеделник „Таймс“, позовавайки се на свои източници. Ден по-късно американците опровергаха мотивирано слуховете, но влакът от гара „Страх“ вече беше тръгнал към гара „Пропаганда“ и, както изглежда, се движи навреме.
Безспорният факт е, че Русия, както някога и СССР, разполага с влаков състав, който е оборудван да транспортира ядрено оръжие и цялата съпътстваща го логистична техника – автономни вагони, командни пунктове, транспортна техника и прочие. Такъв състав от съветско време може да се види в бившия ядрен полигон на ракетните войски със стратегическо предназначение между Киев и Одеса на територията на днешна Украйна. Може, защото днес е превърнат в музей. Или в музея на жп транспорта на бившата Варшавска гара в Санкт Петербург (на снимката).
Влакът, който привлече вниманието през последната седмица, е на подчинение на 12-о главно управление на Министерството на отбраната на Руската федерация, което, според полския военен аналитик Конрад Музика, отговаря за атомните боеприпаси, тяхното съхранение, техническо обслужване, транспорт и предаване на подразделенията.“ Москва вече коментира слуховете с изявление на Дмитрий Песков, че „Кремъл няма намерение да участва в „упражненията по ядрена риторика, с които се занимават западните медии“.
Марк Крутов и Сергей Добринин от руската секция на радио „Свобода/Свободна Европа“ в свое разследване са успели да установят, че новината за „Ядрения влак“ или „Влакът на смъртта“ е „изтекла“ от една от базите на 12-то ГУ на МО. Това военно подразделение, както посочват авторите на разследването, от години под пелерината на строгата секретност са извършвани многомилионни разхищения, а печалбата от тях е изнасяна в чужбина. Според експерти появяването на влаковия състав в кадрите на видеозапис едва ли е случайност, но дори и да го има на картинка, това не означава непременно намерение на Русия да използва влака и ядреното оръжие, което е способен да превози.
Интересно е, че първите информации за „Ядрения влак“ се появяват на 2 октомври не в медии и канали, обявени за „чуждестранни агенти“, а в проруския телеграм канал „Рибар“. Изредено е какво има по вагоните – бронеавтомобил КамАЗ-43269 „Выстрел“ (изстрел) с дистанционно управляемия боен модул БМ-30-Д „Спица“. Всъщност точно тази комбинация „Выстрел“ със „Спица“ ражда конспирацията за ядрения влак, защото, според „Свобода“ двете заедно се използват само в 12-то ГУ на МО, ядреното управление на министерството. Туитър абонатът @Bazinga00264477 успява да геолокализира видеото и снимките на влака в района на Сергиев Посад, само на 70 километра от Червения площад в Москва.
Радио Свобода е направило проучване с помощта на Wikimapia на железопътните разклонения около мястото, където е засечен влакът. Разклоненията по линията са малко и са все свързани с цивилни предприятия. Само един от „притоците“ тръгва от точка, свързана с военните – поделение 14118 край село Абрамово, и то действително е свързано с 12-о ГУ на МО. Това може да се разбере по открити източници в сайта на управлението. Това поделение обаче не се споменава в списъка на т. нар. обекти „С“, в които се съхранява ядрено оръжие – по времето на СССР обектите „С“ са били повече от 100. Като се има предвид тази точка и местонахождението на влака, той по-скоро се е отдалечавал от Москва и в същото време от Украйна и е пътувал на североизток.
Според бившия високопоставен служител на НАТО Уйлям Алберк, който се е занимавал с контрола над въоръженията, разоръжаването и пролиферацията на оръжия за масово унищожаване, възможно е влаковата композиция да е на път за учения на стратегическите ядрени сили „Гръм“, които обикновено се провеждат в средата на октомври. Справки показват, че поделение 14118 основно се използва за склад на железопътна техника, в това число и на елементи от обикновените състави на Руските железни пътища.
Има и автомобилна рота, която се занимава с обслужването на автопарка. А в автопарка – и от снимки в социални мрежи, и от сателитно наблюдение, се вижда, че има от въпросните „ядрени“ КаМаз-и. Единствената друга следа, която би могла да свърже поделението с ядрено оръжие, е информацията за това, че в склад номер 9 са били съхранявани някога транспортни контейнери за специални изделия. Проверка на обществените поръчки, свързани с воинска част 14118, не дават основание да се смята, че там се случва нещо, свързано с ядрения арсенал на Русия. Най-големите суми с това поделение не се асоциират с военна мощ, а с разхищения за милиони и почивки на Малдивите за сметка на Министерството на отбраната. В един от случаите, които са стигнали до прокуратурата, вместо капитален ремонт на поделението е направено козметично пребоядисване за 150 милиона рубли. Но и в кофите за боя ядрени ракети няма.
Ръководителят на проекта „Ядрено въоръжение на Русия“ Павел Подвиг, който е изследовател на оръжията за масово поразяване, се съмнява влакът, попаднал на видеокадри, да е „ядрен влак“. А още по-малко движението му да говори за подготовката на действия, свързани с ядрено оръжие.
„Нашата преса умее. Аз, разбира се, уважавам таланта на журналистите да кажат, ето „ядрен влак“, толкова, всички се разтреперват… Вижте, има два вида влакове, които се отнасят към системата за използване и управление на ядрени сили. Първо, това са железопътният балистичен ракетен комплекс, който се състои от седем вагона, маскирани по правило като хладилни вагони или като пътнически вагони – спални вагони.“ – обяснява военният експерт Олег Жданов.
„Такава дивизия действително има и тя разположена в Нижни Тагил, те имат в състава си и спецдепо, в което се намират БЖРК – Бойни железопътни ракетни комплекси. Но там става въпрос за междуконтинентална балистична ракета. Минималната далекобойност за пуска на такава ракета е 5 или 6 хиляди километра (до Киев от Нижни Тагил са около 2300 километра по права линия). Затова да я карат към границата на Украйна е абсурд. Тя може и от Тагил да удари по Киев. Но зарядът й се измерва в мегатонове. Вторият вид влак е подвижен команден пункт по управление на ядрените сили. И двата влака са създавани по времето на СССР и той не носи ядрени боезаряди. Това е команден пункт. Той е с бронирани вагони, там са средствата за комуникация и управления и командването в СССР е можело от Москва да отиде в Екатеринбург на резервния команден пункт на висшето ръководство на страната и по път да управлява войските и силите, в това число и ядрените. Други ядрени влакове към днешна дата не съществуват. Затова аз си мисля, че това повече прилича на блъф и още един момент – трябва да се проследява информацията от западните разузнавателни източници. Работата е там, че всички хранилища на ядрено оръжие, те са около 12, на територията на Русия те са потвърдени, и всички те се намират зад Урал. Ако тръгне такова движение, западните разузнавания ще знаят, ще знаят и журналистите.“ - допълва Жданов.
Според скептични по отношение на появилите се видеозаписи анализатори е възможно Русия да използва слухове като този с „Ядрения влак“ или „Влакът на смъртта“ като част от хибридната война за оказване на психологически натиск върху населението в Западна Европа, с очакване то да окаже натиск на своите правителства.
Същия механизъм Москва използва със заплахите за студена зима, липса на суровини, повишаване на цените за западните граждани и прочие. "Разписанието" на ядрения влак и случайните или неслучайни публикации за него работят по същия алгоритъм. Част от европейското общество действително ще притихне в амок "само ядрена война да няма" и ще е готово да подари на Путин и свободата си. За доказателство не е нужно да ходим извън София. Подобни прийоми използва руската посланичка у нас Елеонора Митрофанова в посланията си към българите:
„Ако в България бъдат разположени военни бази и стратегически оръжия, тогава вие бихте се превърнали в мишена. Такива няма. Вие не сте мишена и правилно правителството ви не се изказва рязко“.
Така в част от населението действително се създава нагласата да изисква от своите политици кротко отношение към Русия или, по време на избори, да избира тези, чиято риторика се доближава до тази на Москва и отговаря на руските интереси. Размерът на пораженията от подобна хибридна война на българска територия може да се види в резултатите от последните избори.