OffNews.bg

Детските стават все по-недостъпни

От 2002 г., откогато детски надбавки не се полагат на всяко дете, достъпът до това плащане става все по-труден за работещите родители.

Първият социален министър в правителството на Симеон Сакскобургготски - Лидия Шулева, въведе подоходен тест за родителите за достъп до детските надбавки, които преди това се полагаха на всяка дете, но бяха смешната сума от 7.80 лв.

Сакскобургогтски обеща в предизборната си реч да увеличи два пъти детските и Шулева реализира това обещание, като лиши по-заможните майки и татковци от тази помощ.

През 2002 г. надбавката стана 15 лв., а до нея достъп имаха семействата с доход до 150 лв. на човек от семейството месечно. Тогава средният осигурителен доход е 259 лв., а от детски добавки са лишени около 400 хил. деца от всички близо 1.5 млн. или около 25% (виж таблицата).

Още от 2003 г. прагът за достъп до добавката беше вдигнат на 200 лв., тогава средният доход в страната е 280 лв.

Замразяването на прага на 200 лв. за 5 години започва да ограничава значително достъпа до това плащане през 2007 и 2008 г. 

От 6 години прагът е закован на 350 лв., което прави детските все по-недостъпни за работещите родители.

През 2014 г. децата и младежите до 19-годишна възраст (добавки се полагат до завършването на средно образование, но не по-късно от 20-годишна възраст) са около 1.3 млн., а добавки не получават над 540 хил. от тях или 41%. Право на детски през 2014 г. са имали 777 726 непълнолетни.

В същото време от 2002 г. досега размерът на детските добавки се увеличил от 15 на 35 лв.

Социалният министър в кабинета "Орешарски" - Хасан Адемов, успя да даде по-висока помощ на семействата с две деца и за второ дете от миналата година семействата получават 50 лв.

Промените, които предлага социалният министър Ивайло Калфин относно семейните помощи, едва ли ще променят съотношението между децата с право на детски и тези без право.

Прагът ще бъде увеличен до размера на минималната заплата - 420 лв. от следващата година, ако финансовият министър Владислав Горанов се съгласи. От помощи обаче ще бъдат лишени семейства с работещи родители, които нямат брак, тъй като вече ще се взима и доходът на бащата.

Ще се отнемат детските на родители, чиито деца са родили деца, което е справедлива мярка, но също ще намали броят на децата, подпомагани от държавата.

От 2002 до 2014 г. броят на децата в България е намалял с близо 350 хил. и прогнозите са да продължи да намалява. През 2001 г. в първи клас тръгваха около 150 000 деца, през 2014 г. първолаците бяха около 64 000.

Година Праг Среден доход Коефицент*
2002 150 лв. 259 лв. 1.73
2003 200 лв. 280 лв. 1.4
2004 200 лв. 308 лв. 1.54
2005 200 лв. 331 лв. 1.65
2006  200 лв. 354 лв. 1.77
2007 200 лв. 398 лв. 1.99
2008 200 лв. 500 лв. 2.5
2009 350 лв. 554 лв. 1.58
2010 350 лв. 570 лв. 1.6
2011 350 лв 594 лв. 1.7
2012 350 лв. 618 лв. 1.77
2013 350 лв. 648 лв. 1.85
2014 350 лв. 683 лв. 1.95

*Съотношението между прага за получаване на детски и средната работна заплата. През 2008 година право на детски се полага само, ако доходът е два пъти и половина по-малък от Средната работна заплата. Най-добро е било положението през 2004 г., когато детските се полагат при доход само 1.4 пъти по-малък от срадната заплата.