Партиите дали 830 000 лв. за медийна реклама в първите 10 дни от кампанията
В първите 10 дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв без ДДС.
Това показва анализ на Института за развитие на публичната среда. Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации.
Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании (за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76%).
В настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.
В анализа на Института за развитие на публичната среда са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
Партиите, похарчили най-много за реклама
Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите "Продължаваме Промяната – Демократична България" с 93 630 лв., Възраждане - с 92 703 лв. и БСП за България - с 91 386 лв.
Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Докато кандидатите на ГЕРБ, ПП-ДБ и БСП за България избира разнообразни медийни канали – електронни, печатни и онлайн, за да достигат до избирателите си, то Възраждане е насочила 72% от разходваните досега ресурси за реклама в телевизия Евроком.
Медиите, привлекли най-голям ресурс
Към 9-и октомври 25 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.
Подобно на предходни кампании, големите частни национални телевизии – bTV и Нова все още нямат договори, сключени с участници в кампанията. Така на първо място по разходвани средства се оказва в. 24 часа, където формациите са насочили 154 783 лв. Вестникът е предпочетен както от парламентарно представени формации като ГЕРБ, БСП за България, ПП-ДБ, така и от по-малки и нови субекти, сред които политическа партия СБОР, партия Консервативна България и други.
На второ място е Българската национална телевизия с 139 287 лв., следвана от телевизия Евроком със 109 806 лв.
Тарифите на Българската национална телевизия и Българското национално радио се приемат от Министерски съвет, като цените за отразяване на кампанията на двете обществени медии обичайно са значително по-ниски от тези на търговските медии.