Игри за пропагандна употреба: Москва видя нацисти, мизерия и гейове в Париж докато светът празнуваше
Летните олимпийски игри в Париж се превърнаха в истински празник за хората по света. Те родиха нови герои и нови легенди, предизвикаха възхищение, разочарование, гняв и какви ли още не силни страсти.
Французинът Леон Маршан бе сензация в плуването, шведът Арман Дуплантис сякаш по навик подобри поредния си световен рекорд, а вероятно в историята няма друг сребърен медалист, който да е спечелил сърцата на толкова много хора по света като турския стрелец Юсуф Дикеч, който се прицелваше с ръка в джоба.
Ние, в България, също имахме достатъчно поводи за радост и гордост. Наши спортисти завоюваха 3 златни, 1 сребърен и 3 бронзови медала, а червенобрежкият исполин Карлос Насар бе просто безапелационен пред конкурентите си в категория до 89 килограма. Борбата, художествената гимнастика, щангите и таекуондото ни направиха поне за малко щастливи.
Това е крайният резултат. Ще помним хубавото и позитивното. Примерите за чест, достойнство и подвиг.
Игрите в Париж обаче се отличават от всички предишни с друго - никога досега усилията да се компрометира олимпийският форум не са били толкова силни, колкото тази година. Не че най-важното спортно събитие и досега не е било използвано за политически цели. През 80-те години на миналия век се стигна дотам, че държавите от соцблока си направиха отделна олимпиада в Москва, а 4 години по-късно бойкотираха тази в Лос Анджелис. И това обаче бледнее пред мощната пропагандна и дезинформационна кампания, която Кремъл организира преди и по време на Париж 2024.
Лъжи, инсинуации и дийпфейкове
Истерията от страна на Москва бе съвсем очаквана и не изненада никого. Спортистите от Русия и Беларус бяха изхвърлени от световния спортен празник, заради войната в Украйна и местната пропаганда трябваше по някакъв начин трябваше да обясни на хората, защо във френската столица не звучи руския химн. А да се обясни, че страната ти е презряна от останалия цивилизован свят, не е никак лесно. Затова мужикът, жулещ водка и огурчики в кухнята трябваше да разбере друго - че тази олимпиада не е нищо повече от сборище на ниски страсти, трансджендър извратеняци и разврат. За целта Кремъл впрегна цяла армия от тролове, ботове и възможностите на изкуствения и естествен интелект.
По време на игрите вирусно се разпространи музикален клип, главният персонаж, в който много прилича на френския президент Еманюел Макрон. В него Париж е представен като пълна с престъпност помийна яма. Естествено, видеото се разпространи бързо в социални медийни платформи като YouTube и X, подпомогнат по пътя си от 30 000 бота в социалните медии, свързани с известна руска група за дезинформация, която и преди се е прицелвала във Франция. В рамките на няколко дни видеоклипът беше достъпен на 13 езика благодарение на бързия превод, извършен от изкуствен интелект.
„Париж, Париж, 1-2-3, отиди до Сена и се изпикай“, подиграва се певец, подсилен от изкуствен интелект, докато фалшив Макрон танцува на заден план, което очевидно е препратка към опасенията за качеството на водата в река Сена, където се провеждаха някои състезания.
По време на Игрите в Париж групи, свързани с руското правителство, използваха онлайн дезинформация и държавна пропаганда, за да разпространяват подстрекателски твърдения и да атакуват страната домакин - това показва как глобални събития като Олимпийските игри сега са се превърнали в топ цели за онлайн дезинформация и пропаганда.
Същите дезинформационни мрежи, свързани с Кремъл, се възползваха от дебатите, които са съвсем естествени за демократичните западни общества. Започна се още с разгорещените спорове около откриването на игрите, когато оценките за шоуто, съпътствало церемонията по откриването на 33-те олимпийски игри в Париж се оказаха полюсни - от "гениално" до "фарс" и "огромен провал".
В случая официална Москва изобщо не се криеше в обвиненията в сатанизъм. Говорителката на руското Министерство на външните работи Мария Захарова обяви, че френската столица се е превърнала в мизерно гето и подчерта, че един от факлоносците на олимпийския огън е бил „рапърът наркоман Снууп Дог“.
Според нея на церемонията по откриването на Игрите е имало „ЛГБТ подигравка със святата за християните Тайна вечеря“, по време на която „апостолите са били представени от травестити“. Обясненията, че изображението е всъщност на древногръцкия бог на виното Дионис, изобщо не бяха чути и разбрани.
Подобна критика дойде и от Руската православна църква, която изрази възмущение и спомена за „историческо и културно самоубийство“ в една „християнска столица на европейската цивилизация“.
Пропагандист номер 1 в Москва Владимир Соловьов атакува церемонията по откриването с хомофобски обиди и нарече френското ръководство "движение на педерастите".
Не закъсня и коментар от близкия до Кремъл премиер на Унгария Виктор Орбан, който заяви, че церемонията е въплъщавала "западната празнота".
Отзвукът в руските медии бе, че Западът се опитва да подкопае всичко добро и здравословно в традиционните общества. Появиха се твърдения, че организаторите на Олимпиадата са „превърнали лесбийките, транссексуалните и проститутките в герои на Тайната вечеря“. Други задъхано твърдяха, че церемонията е била проповед за „сексуалната поквара“ и „извратенящина“.
Едва ли обаче по отвратителност и като хомофобия, и като антисемитизъм може да бъде надминат коментарът „Гей-евреинът Томас Джоли избра лесбийката Барбара Буч за ролята на Исус“. Става дума за артистичният директор на церемонията по откриването.
Последвалият дебат за това какъв всъщност е полът на боксьорката Имане Хелиф просто бе вариация на същите послания от страна на Москва.
Редица прокремълски коментатори атакуваха алжирката, твърдейки без доказателства, че тя е мъж. Спорът датира от миналата година, когато в Ню Делхи Хелиф победи непобедена дотогава руска боксьорка. Няколко дни по-късно доминираната от Москва Международна боксова асоциация (IBA) заяви, че тя не издържала тест за полова идентичност и че Хелиф има XY хромозоми. Конкретни подробности за теста обаче не бяха оповестени. Любопитното в случая е, че същата организация IBA години на ред е разрешавала на алжирката да се бие при жените. Проблемът идва едва когато Хелиф започва да регистрира успехи и има неблагоразумието да натупа рускиня.
През 2023 г. Международният олимпийски комитет (МОК) отне лиценза на IBA поради дългогодишни обвинения в корупция. Което логично доведе до гневна реакция на близкия до Путин президент на Международната боксова асоциация Умар Кремльов, който нарече президента на МОК Томас Бах „главен содомит“ и повтори на пресконференция от А до Я всички дезинформационни опорки на официална Москва. Посланието бе "в Париж мъже бият жени". После се оказа, че "жертвите" на Хелиф са получили щедър финансов стимул от Москва след загубите си на ринга. Важно е да се знае и че основният спонсор на IBA е руската държавна компания "Газпром".
Наративите на руската пропаганда, разбира се, не се изчерпват с това.
Русия като жертва на западните нацисти
Проруските коментатори през цялото време обясняваха, че отсъствието на Русия на Олимпийските игри в Париж не може да има нищо общо с пълномащабната инвазия на Кремъл в Украйна. Според тях истинската причина руските спортисти да те могат да се състезават под руското знаме е, защото ЕС и конкретни европейски държави са в дълбоката си същност нацистки и русофобски настроени. Те за пореден път издевателствали на Кремъл и руския народ.
В една от руските статии, защитаващи такава позиция, се твърдеше, че европейците не могат да бъдат денацифицирани и че те имат „страстна любов към добрия живот за сметка на другите“. В същата статия пишеше, че на Запад смятат руснаците за „Untermenschen“ (подчовеци). В друг материал игрите бяха определени като „среща на върха на русофобията“, а МОК - „спортният клон на ЕС“. На руската публика бе предложен и материал, в който балтийските държави, Полша и Обединеното кралство бяха обвинени в „расова дискриминация“ срещу руските спортисти, което е меко казано странно при минимални наченки на логическа мисъл.
Отделно твърдение - без Русия игрите са провал!
Това твърдение е напълно безпочвено. Никога досега Олимпийски игри не са били гледани от толкова много хора както Париж 2024. Церемонията във френската столица бе гледана от 79% повече американци, отколкото тази в Токио през 2021 г., а само в платформата Discovery+ над 100 милиона европейци гледаха различните състезания.