OffNews.bg

Шанс за по-евтини винетки - чак напролет

Най-рано в началото на март ще стане ясно дали ще поевтинеят месечните и седмичните винетки. Толкова технологично време ще е необходимо, за да може съдът да се произнесе дали сегашните цени на стикерите са дискриминационни.

Спорът за цените се разгоря с пълна сила на 20 декември. Тогава четири министерства - на финансите, на регионалното развитие и блогоустройството, на вътрешните работи и на транспорта, оспориха решение на Комисията за защита от дискриминацията (КЗД), с което цената на месечните и седмични стикери се обявява за дискриминационна. 

Основанието за това решение на комисията е директивата за евровинетките, с която се въвеждат стандарти за съотношението между цените на годишните и на краткосрочните винетки. Според тексовете в нея цената на месечната винетка не трябва да надвишава 10% от годишната, седмичната - 5%, а дневната – 2%. Така месечната би трябвало да стане максимум 6,70 лв., седмичната - 3,35 лв., а дневната - 1,34 лв.

Освен това от КЗД са категорични, че трябва да бъде въведена и дневна винетка.

За произнасянето на съда по казуса са необходими най-малко два месеца: по един за всяка инстанция, през които трябва да мине случаят. Срокът за произнасяне не е задължителен, а препоръчителен, което означава, че окончателното решение на съда може да се проточи във времето допълнително. В същото време магистратите трябва да преценят дали да поискат от европейския съд тълкуване на това дали директивата важи само за товарните автомобили над 3.5 тона или препоръките в нея са за всички автомобили. Ако се стигне до изпращането на такова питане, решението по казуса може да бъде факт в разгара на пролетта на 2012 година - тогава годишните винетки ще са разпродадени, а краткосрочните отдавна ще са в магазинната мрежа.

Докато се стигне до развръзка, в сила остават старите цени на винетките и за седмична ще плащаме 10 лв., за месечната - 25 лв., и за годишната - 67 лева. Винетните такси за превозните средства от първа и втора категория, в които влизат тежкотоварните превозни средства, също запазват старите си цени. Без промяна остават и стикерите за превозните средства с чуждестранна регистрация. Ако магистратите се произнесат в полза на КЗД, краткосрочните стикери би трябвало да имат нови цени.

Решението на съда в полза на КЗД може да се превърне в нож с две остриета за шофьорите и превозвачите. От Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) обясниха, че при подобен развой на нещата цената на годишната винетка може да се повиши.

„Ако решението на съда е в посока на това, че годишният стикер е дискриминационен, той може да стане 100 лв.“, каза шефът на агенцията Лазар Лазаров, според когото нищо не налага промяна на цените на стикерите.

Пред OFFNews председателят на Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски обясни, че становището на браншовиците е, че цените на винетките у нас остават ниски в сравнение с останалите европейски държави. В същото време позицията им за това дискриминират ли ни цените на винетките, не е ясна. Според Столарски единствената допирна точка в спора е появата на дневна винетка, тъй като в пътната агенция има нагласи за въвеждането й.