МВР дава на прокуратурата удълбочаването на пристанището на Доган
Главна дирекция "Национална полиция" е приключила проверката за удълбочаване на двата канала на Пристанище Варна и изпраща материалите на прокуратурата за образуване на досъдебно производство за сключване на неизгодна сделка, съобщиха от МВР.
Проверката е започвала в началото на 2022 г. по сигнал на транспортното министерство, а изводът на разследващите е, че има данни за престъпление.
По случая са събрани и анализирани материали от Агенция „Държавна финансова инспекция“ и други институции. Установено е, че след провеждане на процедурата по възлагане на обществената поръчка за удълбочаването на двата канала на пристанището е сключен договор за изпълнение с еднолично акционерно дружество.
Съгласно подписаното с възложителя споразумение от 1 октомври 2019 г. е следвало избраното акционерно дружество да извърши дейностите „на свой риск, със свои материали и техника, механизация и човешки ресурси“. Независимо от условията на документа и без да има право, дружеството възлага дейностите на друго предприятие, а то ги превъзлага на трето.
Установено е, че първоначално избраното дружество не е разполагало с нужния ресурс и техника за извършване на възложената дейност, а второто е имало малък екип от специалисти и техника, което не позволява подобна дейност.
Вчера МВР публикува 116 разследвания, потънали в прокуратурата. Сред тях бе и въпросната сделка. През октомври 2021 г. МВР е препратило на Софийската районна прокуратура с мнение за правно становище и отношение по компетентност сигнал от вицепремиера Асен Василев установени факти, свързани с удълбочаването на каналите на пристанище Варна. Работата по водното трасе започна преди 2 г., след като в района като инвеститор (портът в село Езерево и ТЕЦ "Варна") се появи Ахмед Доган. Изложени са данни, че държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" е било финансирано от бюджета с 11 млн. лв. годишно, преди да му бъде възложен проектът по удълбочаванане. В крайна сметка дейността във Варненското пристанище е извършена от специализирани руски кораб и дълбачки, собственост на компанията "Гидрострой", регистрирана в Калининград.