OffNews.bg

Три гледни точки - една идея: "Дигиталният учител" е стъпка към дигиталното бъдеще на българското образование

Днес никой не се съмнява, че бъдещето на образованието е в интегрирането на традиционните модели на обучение с онлайн образованието. Както и че все повече се размива разликата между аналогови или дигитални методи на преподаване. В така динамичните промени днес закономерно се повишава търсенето на висококачествено и конкурентно образование, с иновативни форми, което изисква постоянно усъвършенстване и учене през целия живот, и то не само от учениците, но и от преподавателите.

Като доверен партньор на учителите, издателство Клет България е в авангарда с нуждите и новостите в българското образование. Така се ражда идеята за програмата "Дигитален учител", която се реализира заедно с утвърдените в дигиталното обучение специалисти от SoftUni. Интензивната програма на напълно безплатното за учителите онлайн обучение в подкрепа за работата в електронна среда ще им гарантира възможност за по-атрактивен начин на преподаване, както и по-лесно справяне с евентуално ново преминаване към дистанционен учебен процес.

Записването е в ход, а броят на желаещите вече надвишава неколкократно очакванията. Поради огромния интерес помолихме лекторите в "Дигитален учител" да разкажат в аванс за новаторската инициатива на издателство Клет България, което обединява експертиза и умения със SoftUni, за да отговори на готовността и новите нагласи на българските учители.

"Програмата "Дигитален учител" е съвместна инициатива на издателство Клет България и SoftUni, която е в подкрепа към учителите за работа в електронна среда. Дигиталните компетенции са една от ключовите компетенции, дефинирани в Европейската референтна рамка за ключови компетенции за учене през целия живот", каза Милена Константинова, ръководител екип "Електронни проекти" в издателство Клет България, с над 20-годишен опит в сферата на образованието.

По думите й изминалите шест месеца са донесли голяма трансформация на учебния процес, учителите и учениците са били изправени пред предизвикателствата на електронното обучение, без да имат възможност за плавна подготовка, което е довело до използване на многообразни технологични решения и материали, които не винаги бяха най-удачните и полезни за целта.

"Всеки учител, преминал през това обучение, ще разшири уменията си за критично и уверено използване на технологиите в образователния процес. Разработване и провеждане на урока, използване и споделяне на онлайн съдържание, вплитане на различни технологии и ресурси, които осигуряват динамика в часовете, без да нарушават гладкото им протичане", добави тя.

"Учителите трябва да очакват едно интензивно обучение, което ще ги зареди с много нови идеи и инструменти за тяхното реализиране в класната стая", каза Иван Господинов - основен лектор в предстоящото обучение и учител.

"Понякога учителите попадаме в капана да инвестираме твърде много време в нова технология, която всъщност не ни позволява да правим нещо повече от това, което можем и без технологията. В това обучение учителите ще си изградят критерии за качество на дигиталните технологии и ще се научат как да ги използват безопасно и с мисъл за учениците си", коментира той.

"Програмата "Дигиталният учител" е структурирана и концентрирана в рамките на два дни, в които учителите ще придобият освен теоретичните знания, но и ценни практически насоки, които ще подпомогнат работата в електронна среда", допълва Бояна Табакова, ръководител проект в издателство Клет България, с богат опит в разработка на електронно образователно съдържание.

"Всеки ще може да избере най-подходящия вариант за своя електронен час съобразно потребностите на своите ученици – и най-подходящата платформа, и най-подходящото електронно учебно съдържание сред морето от дигитални ресурси, което се предлага", каза още Табакова.

Един от основните въпроси, които вълнуват желаещите да се включат в обучението, е какви знания и практически умения ще могат да придобият.

По думите на Иван Господинов: "Учителите ще се запознаят с техническите особености при използването на множество сайтове, програми или приложения за телефон и браузър. Ще обърнем внимание на особеностите на дистанционната педагогика и как да си структурираме и организираме работата като учители по-ефективно на личния ни компютър. Ако един учител иска да си спести месеци на проучване и години на експериментиране, то това обучение е подходящо за целта."

Всички сме убедени в силата на знанието, но при така бързо променяща се околна среда и изникването на нови и нови ресурси най-голямото предизвикателство е да сме адекватни и релевантни.

"Личност, която само може да чете, смята и пише, би била грамотна в миналото, но едва ли и в сегашните времена", казва Милена Константинова.

Бояна Табакова допълва: "Образователната среда е изключително динамична. Най-бързият начин новата информация да достигне до нас са дигиталните устройства и продукти, затова трябва да ги познаваме добре, да ги използваме с увереност и лекота, за да сме в крак с времето".

Личната философия на Иван Господинов е, че учителят е в центъра на образованието и технологиите, а те са създадени да му служат така, че да си върши по-ефективно работата и да прекарва по-пълноценно времето си с учениците. Освен това на учителя също трябва да му е интересно в класната стая, не само на учениците.

"Важното е да намерим баланса в обичта си към учителската професия. Но както при любовта към ближния, човек първо трябва да се погрижи за себе си, за да е способен да обича професията си", допълни Господинов.