OffNews.bg

КНСБ: Цените на хляба намаляват, но слабо - от 2 до 6%

КНСБ отчита слабо намаление на цената на хляба въпреки въведената мярка за 0% ДДС за хляба и брашното.

От Института за социални и синдикални изследвания на Конфедерацията са направили проучване в периода 6-9 юли, което е обхванало 20 областни града. Наблюдавани са пет вида хляб, като са отчетени грамажите с оглед калкулиране на цената за килограм - подаденият грамаж и цена за съответния град се преизчислява в килограм.

Резултатите от изследването като цяло потвърждават намаляването на цените на хляба. Наблюдава се обаче силна диференциация в намалението между вида на търговските обекти и между отделните области.

Макар и на места да се наблюдава спад до 20% в продажните цени, то осреднените стойности за 20-те града показват по-слабо намаление в диапазон 2 – 6%.

В сравнение с вида на търговските обекти по-силно изразено намаление има в големите търговски обекти (София, Пловдив, Перник, Разград, Пазарджик), в които достига до 20%. Докато в наблюдаваните малки търговски обекти се регистрира символично намаление и преобладават градовете, при които цените се задържат на същите нива.

Различия в степента на намалението се наблюдава и по видове хляб. Прави впечатление, че при типовия хляб няма спад, а по-скоро цените се задържат на същите нива спрямо юни.

Таблица: КНСБ 

След допитване до хлебопроизводителите от наблюдаваните региони се очертава нагласата за допълнително намаляване на цените след 11 юли. Производителите от Добрич и Кърджали не дават заявка за спад на цените.

Според тях това се дължи както на по-ниската продажна цена в тези населени места, която изостава спрямо отчетената в страната, така и на по-високите разходи за брашно, ток, газ, вода, горива, работни заплати.

Резултатите от проучването се подкрепят от данните на КЗП от направените проверки в периода 2-5 юли. Част от търговските вериги веднага са намалили цените с 20% на всички видове хляб вследствие на въведената нулева ставка на облагане. Отчетеното намаление не е резултат от текуща промоционална акция и се очаква да се задържи в дългосрочен план.