OffNews.bg

Търговските вериги искат отмяна на забраните за пазаруване по възраст и препоръчителни зелени коридори

Въведените чрез забрани за пазаруване по възраст "зелени коридори" не са работеща мярка. В това са категорично убедени 12 от най-големите търговски вериги в България, обединени в Сдружение за модерна търговия, които поискаха отпадането на забраните чрез позиция, обявена днес.

Ограничението за пазаруване според възрастта бе въведено от здравния министър с негова заповед от 13 ноември.

В частта си за магазините и аптеките тя гласи:

"Магазините за хранителни стоки организират работата си, като не допускат лица под 65-годишна възраст в съответните обекти в часовете между 13.30 и 16.30 часа. В посочените часове се допускат само лица на и над 65-годишна възраст.

Аптеките организират работата си, като не допускат лица под 65-годишна възраст в съответните обекти в часовете между 8.00 и 10.00 часа и 13.30 и 16.30 ч. В посочените часове се допускат само лица на и над 65-годишна възраст."

Веригите предлага мярката за хората на и над 65 г. да отпадне и предлагат да се осигури коридор за пазаруване на възрастните хора между 8 и 10 сутринта, но това да не става, като им се забранява да пазаруват по друго време, както гласеше предишна заповед на Костадин Ангелов, нито чрез забрана към по-младите хора. Чрез препоръка, а не със забрани бяха осигурени "зелените коридори" от 8 до 10 ч. през пролетта и това не предизвика напрежение - напротив, хората се съобразяваха с часовете си за пазаруване и "отвориха" коридори за възрастните хора. За връщане към този модел апелират веригите.

"Компаниите имат готовност за съвместна разяснителна кампания с Министерство на здравеопазването с апел за въздържане от пазаруване във времето от 8:00 до 10:00 сутринта за хората под 65 години", пишат веригите те в днешната си позиция.

"Така всеки ще получи възможност доброволно да прояви социална отговорност като спазва препоръката, без да е задължен за това, независимо от своята възраст и съобразно личния си дневен режим, а при невъзможност или при неотложна нужда ще може да пазарува без ограничения. Тази гъвкавост ще премахне както опасните струпвания на хора, предизвикани от сегашната мярка, така и недоволството и напрежението. В лицето на Сдружението за модерна търговия властите у нас имат партньор, който ще подкрепи подобна кампания с още разяснителни мерки в търговските обекти на компаниите" - пишат  веригите.

Те разясняват и какви последствия търпят от сегашния режим:

"Въвеждането на „зелен коридор“ за хора на и над 65 години от 13:30 до 16:30 ч. в търговските обекти предизвиква повече напрежение, отколкото решения в условията на пандемия и засилен риск от зараза с COVID-19. Сдружението за модерна търговия смята мярката за неефективна".

Според тях така наложената мярка "не създава по-безопасна среда за пазаруване, напротив – води до опашки и рискови струпвания на хора пред магазините в началото и в края на „коридора“. Във време на пандемия екипите на търговските обекти и цялото общество станаха свидетели как това предизвиква оправдан страх и разбираемо недоволство сред потребителите".

В позицията на сдружението се казва още:

"Мярката няма да изпълни ролята си да бъдат защитени уязвимите хора, защото тяхно право е да изберат часове за пазаруване извън обявения коридор. А в медиите се чуха достатъчно гласове, че препоръчителният диапазон от време не е и няма как да бъде удобен за всички.

Мярката ограничава правата на работещите хора над 65 години, които не биха могли да се възползват от възможността да пазаруват в предвидения коридор. По думите и на омбудсмана Диана Ковачева, смисълът на мярката би трябвало да е в това да дава, а не да отнема права. Според Сдружението за модерна търговия, въведените "зелени коридори" ни изправят пред втората хипотеза.

Мярката нарушава и правата на хората под 65 години. Тя затруднява тяхното пазаруване и обърква техния дневен ритъм. Широкият интервал от три часа ги ограничава допълнително, предвид факта, че родителите на ученици и малки деца сутрин са заети с грижите за тях и с помощта в организацията на онлайн обучението им, а на работещите дистанционно възрастни се налага да пазаруват след 16:30 заради забраната за пазаруване в зеления коридор. Така допълнително и изкуствено се създават предпоставки за струпвания и неспазване на противоепидемичните мерки за социална дистанция. Ограничението затруднява и работещите на сменен режим.

Мярката е на практика неизпълнима, защото на служители на веригите или на охранителни фирми се налага да определят възрастта на клиентите по външни белези, което е повод за конфликти. По закон те нямат правомощия да изискват и проверяват лични документи.

Мярката води до постоянни конфликтни ситуации, с което застрашава здравето на служителите и охраната на обектите и създава опасност от каскадно заразяване на служители и невъзможност за изпълнение на служебните им задължения. Това може да доведе до недостиг на екипи и невъзможност за обслужване и функциониране на обектите. СМТ припомня, че екипите на търговските вериги също работят на първа линия от началото на кризата".

Веригите имат и друг аргумент: мярката не беше обяснена достатъчно ясно.

"Първоначалният ѝ вид, както и последвалото ѝ коригиране, объркаха българските потребители и създадоха неясноти при прилагането ѝ. Част от хората над 65 години не разбраха, че в настоящия момент коридорът е един и той е от 13:30 до 16:30 ч.".

Ограниченията са само за хранителни магазини и аптеки. Извън обхвата на подобни мерки остават други обекти, в които също може да има струпвания на хора. "Това - според веригите - обезсмисля наличието на подобен времеви интервал в магазините, в които престоят е за много по-кратко време. Няма „коридори“ и в обществения транспорт."

Компаниите от Сдружението за модерна търговия напомнят, че "търговските вериги влагат значителни средства, за да гарантират безопасна среда за потребителите и екипите – за регулярни дезинфекции, за предпазни средства, за плексигласови прегради, за информационни материали и т.н." Убедени са, че прилаганите превантивни мерки срещу COVID-19 би следвало да гарантират безопасно пазаруване за всички потребители, независимо от тяхната възраст или от избраното от тях време за пазаруване.