OffNews.bg

Ще унищожат ли цял един бизнес, за да поевтинее дизелът с 3,7 ст.?

Ако отпадне биодобавката за горивата, то това ще отвори допълнителна пазарна ниша за Лукойл и за вносителите на от Българската петролна и газова асоциация. Това заяви пред OFFNews Венцислав Георгиев от Националния съюз на зърнопроизводителите (НСЗ).

Именно търговците на горива предложиха през зимния период да се спре влагането на биодобавка, тъй като тя оскъпява бензина и дизела. Темата бе повдигната покрай масовите протестите от последните дни, в които една от основните теми за недоволство са цените на бензиностанциите.

Според Георгиев обаче отпадането на биокомпонента в горивата ще ликвидира един цял бизнес в България - производителите на суровина и заводите за преработка.

"Когато излезе директивата на ЕС за биодобавката, инвестирахме милиони левове в машини, оборудване, производство на суровини, складове. Сега ще ни унищожат", каза зърнопроизводителят.

Според него спирането на биодобавката дори само за зимния сезон, ще доведе до масови фалити, тъй като в момента складовете са пълни с тонове рапица и царевица, които очакват преработка за биогориво.

"Не можем да работим на принципа на летния туризъм. "Лукойл" може ли да спре работа за 3-4 месеца", попита риторично зърнопроизводителят.

Според Георгиев ако лобито на петролната асоциация надделее, то продажбите на търговците и производителите на минерални горива ще се увеличат значително.

"На практика те ще запълнят нишата, в която в момента сме ние - 6% от дизела и 8% от бензина", казва предприемачът от НСЗ.

Според него дори и да бъде премахната биодобавката, то това няма да се отрази в голямо поевтиняване при бензина и дизела. 

"Делът на биодобавката в крайната цена варира от 2,5 ст./л до 4 ст./л. В момента е точно 3,7 ст./л. Затова ли ще унищожим зърнопроизводството и ще оставим хората без работа", коментира Георгиев.