Бизнес инкубатор за съвременни изкуства; създаване на работещи старт-ъп проекти в сферата на културата; конкретни стъпки към това артистичният сектор и бизнесът да се срещнат и да заговорят на един език - това са част от идеите за подобряване на творческата среда в София, които изведе на преден план среща между бизнеса и културата.
Много са адекватните и целенасочени мерки, с помощта на които светът на творческа София може да се развива на основата на изискванията на съвременния пазар за изкуства. Именно целта да ги открои има поредицата от срещи, обединени в проекта „Партньорства за творческа София".
Втората среща, част от начинанието, даде ясна заявка за космополитен и професионален подход към обновяването на средата. Две групи обсъждаха конкретните предложения съответно в групите „Меценатство, дарителство, спонсорство“ и „Партньорства, дългосрочни сътрудничества“. В рамките на един работен ден групите проведоха последователни срещи и се фокусираха върху конкретни цели.
Сред темите, които се откроиха в обсъжданията и на двете групи, бяха необходимостта от професионална квалификация и образование в сферата на културния мениджмънт; нуждата от алтернативен поток на комуникация, независим от системата на масовите български медии; административни и законодателни подобрения в полза на меценатите и на публиките.
На фокус в първата група бяха поставени три теми, създали логически триъгълник между бизнес комуникация, квалификация и технологични иновации, които, разгледани поотделно, са сред ключовите предпоставки за устойчиво и бързо развитие в сектора на творческите индустрии:
- Стимули за бизнеса за участие в културния живот;
- Създаването на информационна платформа за културните събития в София;
- Образователна платформа за наука, технологии и съвременно изкуство насочена към училищата и младежите.
Като ключов въпрос отново се открои създаването на информационна платформа за столичната култура. Тя освен да осведомява за случващото се в културния живот на София, трябва да събира метаданни, които изграждат в реално време профил на потреблението на култура в София и илюстрират въздействието на културата върху свързани сектори на местната икономика като хотелиерство, ресторантьорство, туристически услуги, развлекателна индустрия, пазар на творчески и образователни продукти и услуги и др. Подобна платформа служи и като гид за туристите, ако е свързана с GPS-а на телефона и им показва какво културно пространство и/или събитие има в близост до тях.
Трите теми във втората група отново откроиха важната роля на обучението и израждането на капацитет в сектора, като акцентът падна върху неформалното професионално обучение и формата на практическо предаване на опит чрез:
- Обучение на хората на изкуството в бизнес умения и запознаване на бизнес-партньорите с логиката на създаване и представяне на съвременни изкуства;
- Подкрепа на иновации и творчество в София – партньорства за създаване на инкубатор за съвременни изкуства;
- Създаване на стандарт и утвърждаване на добри практики при представянето на творчески организации и проекти пред бизнеса.
Приоритетите във втората група бързо се превърнаха в реални, реализуеми идеи за проекти - инкубатор за съвременни изкуства, създаване на публично-частен фонд за подкрепа на старт-ъп проекти в областта на съвременните изкуства, въвеждане на ваучери за култура и др.
„Идеите са иновативни и имат потенциал да задвижат на практика динамични партньорства между двата сектора – творчески и бизнес, ако стигнат до реализация“, обобщиха участниците.
Интересна идея е и развиването на система за професионален стаж за арт мениджъри в бизнес среда и обратно - за бизнес партньори в среда за създаване и представяне на изкуство (от хореография до организация на сцената). Дори и кратка форма на стаж при арт организациите би дала на бизнес партньорите разбиране за сферата на изкуствата, а бизнес стажът за арт мениджърите би допринесъл за усвояване на полезни бизнес умения.
И така, големият въпрос е: дали ще успее творческата сцена да проговори на езика на бизнеса? Според участниците в дискусията това е въпрос на съвместна работа и прозрачен диалог. Важна следваща стъпка е да се използват новите възможности, които дават технологиите и тристранните партньорства, за да се изследват ефектите от творческия сектор върху местната икономика, да се проучва промяната в аудиторията, нейните вкусове и нагласи, демография и финансов ангажимент в културния живот на столицата.
Работата продължава. Третата среща по проекта „Партньорства за творческа София“ е на 5 юли (сряда) от 16,00 ч в Гьоте-институт.









































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години