Кой е с предимство?

OFFNews 04 август 2017 в 09:03 61386 15

Снимка СБА

Казус от листовка за кандидат-шофьори предизвика бурни дискусии в социалните мрежи.

На картинката, която виждате, се пита: "Кой е с предимство - автомобилът или автобусът?"

Ситуацията е следната: автомобил и автобус се движат един срещу друг на кръстовище със светофар. Леката кола продължава пътя си направо и вижда зелена светлина от светофара, но и знак за път без предимство. Автобусът също вижда зелен светофар, но ще прави ляв завой, за който обичайно се изчакват останалите.

Схемата бе публикувана от Съюза на българските автомобилисти и породи стотици коментари. Часове по-късно СБА даде и отговора: колата е с предимство при работещ светофар, а автобусът - при неработещ. Оттам дават и по-подробна обосновка, базирана на Закона за движение по пътищата:

Колата е с предимство, защото според чл. 7, ал. 2 от Глава втора.
"ПРАВИЛА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА" на Закона за движението по пътищата:
"Когато има несъответствие между светлинните сигнали и пътните знаци относно предимството, участниците в движението са длъжни да се съобразяват със светлинните сигнали."

Както и според чл. 37, ал. 1 от Раздел VII "Завиване надясно или наляво" на Закона за движението по пътищата:
"При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства." 

Кошлуков във фейсбук: Ако кръстовището е в Перник, минава онзи с голфа

Върти се една листовка тук, из фейса, за светофари и пътни знаци за предимство. Обаче никой не казва къде е това кръстовище, а е важно. Щото ако е в София, минава онзи на зелено. Ако е в Перник, минава онзи с голфа. Ако е в Каспичан, минава първо най-голямата кола, стар принцип. Ако е в Пазарджик, минава който е най-бърз. Ако е в Хасково, минават едновременно, малко по-бавно е, но става.
Уточнявайте ги тия неща, то не може така, някакво си кръстовище и айде, казвай. Малко уважение трябва към местната култура и транспортните традиции на населеното място, написа Емил Кошлуков.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

14469

15

случайно прочетох

09.08 2017 в 18:08

Най- много ми хареса уточнението на Кошлуков :-)

21061

14

рамбо

04.08 2017 в 13:05

Тъй като у нас по пътищата важи законът на джунглата, то верния отговор е , че пръв минава този , който има по-голяма бухалка или направо пистолет. Не знам дали го има в листовката, но ,ако го няма бива да я ъпдейтват

23293

13

Стефан

04.08 2017 в 12:55

Ръкомахат. Преди петнайсетина години махнаха от правилника диригентските пози, които едно време бяха точно описани. Понеже били много сложни, и шофьорите не можели да ги запомнят. Смениха всичко това с "ясно разбираеми жестове и други сигнали", и работата опря до личния диригентски талант на всеки катаджия. До едно време имаше хора - без едно излишно движение оправяха всичко. После ги пенсионираха, и имаме това, което имаме - танци на свети Вит:) Което вече е диагноза, а не сигнали за управление, ама това е нивото, както казва един познат.

14048

12

voododoll

04.08 2017 в 11:54

Какво му е сложното, има светофар, работещ! Знаците важат ако светофара не работи. При липса на знаци и светофар се гледа маркировката. Във всички други случай ще важи правилото за преминаване през неурегулирано кръстовище.

Проблема с регулировчиците в България е че такива няма. Аз лично за 10 години шофьорски стаж такъв не съм виждал. Тея милиционери дето ги изплескват понякога на средата на някое кръстовище са силно неадекватни в движенията си. Ръкомахат като вятърни мелници и в повечето случай причиняват още по големи задръствания.

23293

11

Стефан

04.08 2017 в 11:31

Още по-дълго:
1. Регулировчик
2. Светофар (друга светлинна регулировка)
3. Вертикална маркировка (знаците)
4. Хоризонтална маркировка
5. Ясно разпознаваеми и разбираеми сигнали между участниците в движението.

Логиката на иерархията - по реда на човешкото волеизявление, и по реда на намаляващата възможност за забелязване.
Взаимната уговорка е при невъзможност за друг начин на уреждане на предимството. Като например задръствания, тесни планински и други пътища извън основната републиканска пътна мрежа, друг форсмажор.

12392

10

мгергов

04.08 2017 в 11:22

Как може всички да се занимават с тази дебилщина?! Първо е елементарно, второ говори много лошо са масата народ!

15914

9

поп Дръвчо

04.08 2017 в 10:59

Набеждаването на светофара за сигнал за предимство е доста насилствена трактовка на ЗДвП.