„Студената война“ между Кан и американския гигант за онлайн прожекции „Нетфликс“ навлезе в гореща фаза. Филмите продуцирани от платформата ще могат да се видят на екран в Южна Корея, САЩ и Великобритания, но не и във Франция.
На прожекцията на дългоочаквания „Окжа“ на южнокорееца Бонг Джун Хо залата се взриви от бурни викове и дюдукане още при появата на началните продуцентски надписи - в Кан това е прието като директно и неподправено отношение, но винаги шокира. Кулминацията дойде, когато към 10-та минута прожекцията изведнъж беше спряна. Нещо ставаше – помислих, че оттеглят филма. След още 10 минути обаче филмът започна отначало и на финала дойдоха аплодисментите. В комюнике организаторите обясниха, че инцидентът се дължи единствено на техническата служба, която поднася извинения на режисьора, екипа, продуцентите и зрителите. Оказа се нещо не било наред със формата, със завесата.
Парадоксално, но лошите „Нетфликс“ са финансирали всъщност една убийствена антиамериканска сатира-антиутопия, изобличаваща късния капитализъм с неговия глобалистки хищнически подход. Това обаче идва до публиката като завладяваща любовна история между едно 13-годишно момиче и едно ГМО-създание, приличащо на хипопотам, добродушно и интелигентно, което всъщност е суперпрасе. Тук критиците се сещат за Извънземното на Спилбърг и са на прав път. Историята всъщност проследява Миджа, която от 10 години се грижи за Окжа в идилична атмосфера, някъде из планините на Южна Корея. Двете живеят свободно сред природата, но това, което Миджа не знае е, че Окжа е част от гигантски експеримент на мултинационална корпорация за отглеждане на суперпрасета, маскирана като грижа за борба със световния глад. И когато идва времето на истината се намесват медиите, анархистична организация за защита на животните, полиция. Мижа отива в Ню Йорк на конкурса за най-красиво суперпрасе и попада в ужасяваща ферма, където нещастните създания се транжират суперпрофесионално. Но тя успява да се пребори с всичко и в крайна сметка да откупи своята приятелка. Защото в страшния свят на суперпрасетата печалбите са най-важното.
Забавен, вълнуващ, напрегнат, с фантастична компютърна анимация и майсторско съвместяване с реалните персонажи, „Окжа“ предава универсални послания в увлекателна и дори забавна форма. Изпълнението на 13-годишната Ан Сео Хиун, избрана сред повече от 2100 момичета, е впечатляващо с динамизма и искреността си – тя е трябвало да си партнира с въображаемо създание, създадено от компютърният маг Ерик-Ян Де Боер, отличен с "Оскар", направил страховито-симпатично и невъобразимо реалистично изображение на Окжа.
„След филма ще погледнете природата с други очи. В него се преплитат най-доброто и най-лошото в отношението човек-природа. ОК, в центъра е едно необикновено животно, но всички животни са еднакви, навсякъде по света. Корейските кучета не лаят по-различно от американските. Исках да направя филм, който надхвърля ограниченията, поставени от граници, етноси и култури“ – обяснява Бонг Джун Хо. А възхитителната Тилда Суинтън, която тук играе нарцистична психопатка, шефка на корпорация за ГМО-суперпрасета и е сред продуцентите, добавя: „Окжа“ е голям приключенски филм. Това е road movie. Това е любовна история. Това е историята на срутването на една корпорация. Той е невероятно красив и невероятно заснет от големия Дариуш Конджи. Той ще накара хората сериозно да се замислят върху произхода на храната си. Мисля, те ще се замислят и за животинското в себе си и какво всъщност означава да си част от човешкия род.“

В по-актуален аспект концепцията за човешкото е разгледана в два филма, които третират по коренно различен начин темата за мигрантите и сблъсъка на етноси и култури. „Луната на Юпитер“ на унгареца Корнел Мундруцо разглежда бежанския проблем в неочакван алегоричен план. Там един млад сирийски бежанец, убит при преминаване на границата, възкръсва и получава необикновена дарба да лети. Корумпиран, но жертвоготовен лекар-евреин се опитва на негов гръб да спечели пари, за да поправи своя медицинска грешка от миналото. Циничният полицай-националист, прострелял момчето, не вярва в чудеса и се опитва да го залови и изкара терорист. Но новият Христос се издига над всичко. С него левитира и камерата, с умопомрачителни движения и гледни точки. Визуалният стил на Мундруцо е радикален и неподражаем - да припомним, че за „Белият бог“ той получи наградата на „Особен поглед“ за 2014. Тук обаче алегорията и християнското послание не са развити последователно и органично. Мистичният пласт и грубо-реалистичното битие на мигрантите трудно се стиковат. Хуманното послание остава двусмислено и неизбистрено – мигрантите са страдалци и трябва да събудят нашата чувствителност, но ние способни ли сме да се покаем за греховете си и да разберем чудото?
„Уестърн“, филмът от „Особен поглед“ с българско копродуцентско участие на Братя Чучкови слага сблъсъка на различни етноси и култури в реалистична плоскост и разиграва в строго документална стилистика една история, която може да бъде наречена по-скоро „Ийстърн“.

Младата немска режисьорка Валеска Гризбах е направила суров мъжки филм, разказващ без пренебрежение с какво се сблъскват група немски работници в България и хората от едно българско село, близо до обекта им. И едните и другите не разбират езика и нравите си, изпитват взаимно недоверие и страх, бият се, стрелят се, яздят коне, ухажват местните жени, но в крайна сметка българските мъжаги се оказват победители. Най-симпатичният германец, самотен и мълчалив мъж, бивш член на Чуждестранния легион, в крайна сметка се приобщава към местните, приемайки ги с цялата им недодяланост, но и човещина, с чалгата, дребните хитрости и бабаитлъци. Разбира се, това минава и през любовта с едно момиче. Голямата заслуга на режисурата е непринуденото и внимателно вглеждане в бита и отношенията - както на германските работници, така и на българите. И най-вече работата с непрофесионални актьори. Осем от тях, хора от Западните Родопи, където е заснет филмът, се качиха на сцената на фестивалния дворец в Кан и се поклониха пред най-взискателната публика в света. На прожекцията на "Уестърн", разказващ всъщност за новите граници на Европа и как те могат да се преодоляват с доверие и човещина, присъства и посланикът на България във Франция и Монако г-н Ангел Чолаков.












































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години