Турция избра "ДА". При такъв резултат, ако анализираме реалистично перспективите, очакваното и предпоставено от геополитическите, демографски и икономически реалности втвърдяване на режима в Анкара и преминаване към еднолична авторитарна власт, краткосрочно би стабилизирало югоизточната ни съседка.
Икономическото развитие може да се ускори, изцяло доминирано и водено от държавата и правителствените програми.
Турската икономика и държава най-вероятно ще възприемат милитаристичен режим на управление и посока, подобно на Германия през първата половина на миналия век. Алтернативата би била нестабилност, прерастваща в хаос. Демокрацията краткосрочно не е обещаваща за интегритета на Турция, нито за силата на управлението в Анкара. Дългосрочните перспективи, уви, остават мрачни и не могат да се обърнат или предотвратят с краткосрочно стабилизиране под силна ръка.
Референдумът не е в състояние да реши или умиротвори вътрешните разделения в Турция, а тъкмо напротив.
Независимо от очакваното сумтене, Западът реално ще подкрепя краткосрочно новата стара власт в Анкара. Геополитическите и стратегически приоритети ще отстъпят пред реториката за демокрация и европейски ценности.
За Анкара военно-стратегически ще е по-важно взаимодействието със САЩ, от колкото с ЕС. Анкара знае, че във Вашингтон нямат особени причини да не партнират с тях, докато те показват готовност да партнират със САЩ. Същевременно, по някои екзистенциални за Турция въпроси на региона, стратегическите интереси на двете страни се разминават.
Спрямо ЕС, за Анкара ще е по-изгодно и логично да води политика и дипломация tête–à–tête с отделните страни-членки, отколкото с Брюксел — подобно на САЩ и Русия. Това ще направи ЕС да изглежда още по-неспособен и слаб външнополитически.
Поведението на България ще е плахо и внимателно. За тринадесет години от влизането си в НАТО, България се постави в позиция да разчита предимно и главно на съседна Турция за обезпечаване на колективната ни сигурност. Докато България продължава да е консуматор на колективна сигурност и бреме за партньорите си в НАТО, с изявени сантименти към Русия и сервилна реторика към партньорите, недоверието към страната ни ще расте. Дори по отношение на дипломацията и връзки с Русия, България е неспособна да допринася за партньорите ни, както може и го прави например една Йордания — без да е нито в НАТО, нито в ЕС.
Демографското и икономическо отслабване на една територия предпоставя нестабилност и конфликти. Ако България не си намери функцията и приноса в НАТО и ЕС — други ще го сторят....
Третата световна война вече преминава в нова фаза. А за България започва нова фаза на добросъседски взаимоотношения...
Илия Лингорски е председател на Европейския институт за икономически анализи.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
4I4ATA
Ройтерс: Путин е готов за примирие в Украйна по сегашната фронтова линия
dolivo
ЕК настоява България да въведе таксуване на камионите според замърсяването
PaulPierce
Фандъкова ще търси сграда за разширение на Националната библиотека
Зла свекърва
ЕП реши: правото на аборт да стане част от Хартата на основните права на ЕС
PaulPierce
Зрелищна разправия между две жени на столичен паркинг, стигна се до умишлен челен удар (видео)
PaulPierce
Шпионски скандал и изгонен руски дипломат в Румъния