Когато хората казват, че искат да опитат всичко от живота, обикновено мислят за лукс и пътувания, за безразборен секс и дрога... никой не си мисли за квантова физика или молекулярна биология. Това е една негласна истина, макар че квантовата физика си струва много повече от другия вариант на „всичко от живота”. Когато човек казва, че иска нещо, дори и без да си дава сметка, заедно със самото желание обикновено си представя и начина, по който да го получи.
Искам да срещам интересни хора, да се запозная с нови, екзотични култури, да срещам нови приятели. Често срещано желание... а най-вероятната асоциация за него е размазваща екскурзия до Бали или може би прашно и пъстро приключение из Куба. Сега в България обаче екзотичните култури идват сами, а интересните съдби са по няколко хиляди на месец. Държавата ги улавя по границите и ги подрежда в папки, за да чакат статут. А през това време съдбите им стават все по-интересни. В България те трупат още от разнообразието на живота, докато са настанени в някой от бежанските центрове, институционално познати като Центрове за временно настаняване на лица, чакащи статут от ДАБ (Държавна агенция за бежанците) или Регистрационно-приемни центрове.
Като се сети за тези центрове, човек несъзнателно си представя, че животът някак секва, че с войната той спира и започва да буксува в очакване на някакъв рестарт. А много от нас са уплашени и гневни, че тук пристигат бежанци или пък ги ожалват в пристъп на човечност. И в добри, и в лоши времена обаче животът не спира и винаги продължава да тече там, където си, където и да е това – така е и за бежанците, за които месеците и годините живот в България са обективен факт встрани от нашите жал, страх или гняв.
По различни проекти неправителствени организации осигуряват забавни занимания и учебни занятия за децата (а и възрастните) в бежанските лагери. Участниците – учители и организатори – са доброволци, основно младежи от Западна Европа, както и българи. Лично аз участвам вече няколко месеца в занимания по готварство и понякога по заместване в други курсове. Обикновено идват по около 60 деца и не можем да вземем всички. Понякога гневни родители седят на вратата, за да се убедят, че детето им ще влезе в часа. Понякога децата са много гладни или много искат да занесат още една порция на някого в стаята горе (готварството неслучайно е любим курс). Понякога спираш да ги виждаш, защото най-накрая са тръгнали за заветната Германия, а друг път и после още няколко други пъти ги виждаш все по-тъжни, защото от месеци така и не тръгват.
Но нека се върна на интересните хора и култури. Колко пъти сте срещали някого, който е пропътувал между два континента с помощта на нелегални трафиканти? Или някого, който е живял в Дамаск, в Истанбул, в още три неизвестни турски града, сега е в София, а скоро може би ще е на Запад? Колко пъти сте срещали някого, който е научил английския си от Cartoon Network или някого, който говори хинди, арабски и английски? Колко жени познавате, които са се оженили на 13 и на 20 имат две деца? Ще кажете, у нас ги има много.... Но такава жена може да е глава на семейство без баща, живеещо понастоящем в някой от центровете. При това тя съвсем няма да е смачканата неука жена, за която си мислите. Тя може да е оправна и шегаджийка, може да ходи на рисуване и готварство, редовно да е в групите по езици. Повечето бежанци у нас са кюрди от Сирия и имат по два родни езика – кюрдски и арабски. Срещат се обаче и хора, които говорят турски, фарси, съвсем приличен английски, а някои всеки следващ път разбират все повече и английски, и български, защото не пропускат занятия.
И както животът не спира да тече, така с него си върви и хуморът. Той е възможен на всеки език или даже когато изобщо не разбираш какво по дяволите си говорят те. Остават си любопитството и привличането между хората – едни са ти симпатични, други не, едни са внимателни, други натрапчиви. Остават си характерите, които започваш да прозираш безмълвно – с езика на тялото, с интонацията и поведението, с постъпките, които неминуемо виждаш. И най-неочаквано във Фейсбук се появяват снимки от купони и сбирки. Доброволците – повечето западняци, предимно младежи, студенти от хуманитарни науки или пък хора, които считат, че за бъдещата им кариера е добре да са поработили 1-2 години като координатори на проекти, започват да се смесват със сирийците в ежедневието – те, доброволците, все пак са тук изцяло заради бежанците. Раждат се приятелства – днес правят баница с еди-кой-си у тях....защото баницата е най-българското и трябва да им я покажем – все пак сред доброволците има и българи. Утре някой води няколко човека по инстанции: един да превежда, друг да се разходи, трети да си свърши работа с мобилния оператор. Някои бързо опознават градовете, в които са, други ги търсят да превеждат на всичко живо, трети са организирани и могат да ти намерят, каквото ти трябва – мобилен телефон, обувки, монети за кафе автомата... Амалгамата от западната доброволческа практика и бягащите от хуманитарни бедствия групи се споява на географската среда – България. И за един разтеглен във времето момент, след като вече не са в родните си страни, но преди да направят следващите си житейски крачки, всички са заедно и са едно малко общество, което си казва мархаба, добър ден с акцент и хелоу-хелоу.
Това общество си има общи задачи – да ремонтира вратата на детската стая в лагера, за да може да се затваря....иначе докато вътре се обучава група, тези, които чакат реда си, ще нахълтват постоянно. Това общество има общи мъки – времето, което е или твърде горещо, или твърде студено; общи радости като екскурзии или акции с цел подпомагане на настанените семейства; свои вражди, защото в спортното си постоянство някои трудно падат на волейбол и футбол и това, без да говорим за закъсняващите за срещи.... Някой си изкълчва рамото, друг прави масажи, някой почти се е влюбил в друг и се цупи за повече внимание, а децата свикват с нас всяка следваща седмица и по някое време започват да викат miss, miss, I love you.
Това общество се стича от различни посоки и после продължава: един си е загубил айфона из пущинаците на Турция, друг си е прекъснал следването в Сирия, трети тръгва към коя да е западна държава с колело и раница. Как е намерил колело, нямам идея, хора тръгват дори пеша. Доброволците - студенти от хуманитарни специалности, които карат задължителните си стажове и теренни изследвания, правят изследователски интервюта. А байчото-портиер е институция на ежедневието, която повечето пъти се усмихва безконфликтно, но вечер понякога „глобява” с по бира твърде закъснелите по мнението му. По Рамадана те всички всъщност ядат... – признава си някой – само не пред хората, не е прилично навън, ама иначе никой не е толкова религиозен. Хипари по неволя или удобно извинени за безделието си хора – има всякакви – някои биха ви огледали като парче месо, а други ще дойдат да носят вместо вас торбите с материали за часа до вратата на стаята. Лагерите са живи, до оградите израстват малки бизнеси – някъде будки за кафе и напитки, другаде магазини за куфари. Всеки иска да заминава – трябват куфари за всички.
И когато теглим чертата на тази шарения, достойна за клапата на Кустурица, виждаме следното: Интересни хора и съдби – налично, без да сменяте средата си; интересна култура – налична, без да пътувате; нови преживявания – налични, без да харчите пари. И без да сте ходили до планината, Мохамед я е довел при вас.
Дали тези миграционни вълни създават главоболия на България – със сигурност. Дали сред идващите има опасни хора – неизменно – опасните хора са даден процент и в най-безопасната популация. Точно както квантовата физика и молекулярната биология обаче и въпреки че ученето е трудно, те ни помагат да разберем света по-добре, ако сме отворени да виждаме. Когато човек казва, че иска нещо, дори и без да си дава сметка заедно със самото желание обикновено си представя и начина, по който да го получи. Когато казваме, че искаме да не си пречим със съседа, че искаме всички деца да ходят на училище или че не искаме да възпроизвеждаме бедност и омраза как ли точно си представяме, че ще го направим? Може би доста рядко си представяме това, че чрез своето отношение и своя труд има как да докоснем живота на други хора. И дори ако си го представяме, обикновено не се сещаме, че и тези хора ще докоснат нашия живот. И то без гнева, страха и съжалението, които обичайно ни носи медийният им портрет.
Основната специалност на Калина Петкова, и нейна професия, са връзките с обществеността. Има магистърска степен по Философия на съзнанието и езика и докторска по Междукултурна комуникация. В последните месеци работи като доброволка в бежански център в София. Казва, че това е практиката на темите, през които е минала в докторантурата.













































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11.10 2015 в 18:00
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
27.08 2015 в 13:37
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
25.08 2015 в 16:11
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
25.08 2015 в 02:15
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.08 2015 в 21:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.08 2015 в 21:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.08 2015 в 21:13
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
Американски посланик: Европа има нужда от електрошок, много харчи