С победа завърши първото българско участие в престижната регата ARC (Atlantic rally for cruisers). Опитните ни ветроходци Румен Котов, Диан Зайков и Михаил Копанов с бургаската яхта „Фурия“ финишираха първи в своя клас – Cruising F и на 29-то място сред близо 200 участвали съдове.
Около 2700 морски мили е разстоянието от началната точка на надпреварата - Лас Палмас на остров Гран Канария (западно от Мароко) до финала на остров Санта Лучия, в Карибския архипелаг Малки Антили.
Стартът на 30-ата поред регата ARC бе даден на 22 ноември. Още в първата седмица българският екипаж излезе начело в клас F. Ветроходците ни съумяха да удържат преднината в напрегната борба с опитни и хитри съперници.
„Фурия“ е финиширала днес в 00.28 ч по Гринуич (02.28 ч българско време). Това се вижда от сайта Worldcruising.com, чрез който далечни приключения в океана могат да бъдат следени в реално време. Към 10.00 ч българско време днес все още имаше яхти на повече от 1000 мили от финиша.
От борда
Публикуваме откъси от записки на Румен Котов, постнати вчера Пълният текст, както и подробности и снимки за „Фурия“ са достъпни в сайта Furia1101.com. Този разказ съдържа и първи обяснения за големия успех на тримата ни ветроходци.
* * *
Плаваме максимално бързо, но уж благоразумно. Слагам уговорката „уж“ защото мисля, че Мишо се преуморява да управлява на спинакер (OFFNews – според справка в Уикипедия - голямо допълнително платно, което се използва при плаване по вятъра (курсовете фордевинд и бакщаг)...)... Днес Мишо ми предостави румпела за 10 минути, защото много му се беше приспало. Това бяха най-трудните ми минути в цялото плаване. Освен това, току-що се бях събудил от дрямка, в която сънувах, че келнерът ме пита как го искам телешкия стек: rare, medium или well done.
Мишо е ветроходна машина
И преди да отговоря на този толкова важен въпрос, се пренасям в действителността, над мен е надвесен брадясалият, изпечен от слънцето Мишо, който небрежно ме пита „Ще хванеш ли за малко, че много ми се приспа?“ Е...аси, и това ли трябваше да ми се случи?! Да управлявам със спинакера в над 20 възела вятър в този гаден врящ океан, и то преди да съм си изял стека?!
...А Мишо беше под палубата, толкова каталясал, че изпитваше затруднения в правенето на кафе. Та това ако е благоразумно? Викам му на Мишо, дай да свалим спинакера да си отдъхнем всички, а той отговаря, „Тогава съвсем ще спрем. Кво се страхуваш толкова от този спинакер. Няма нищо страшно. Нали трябва да се научиш?“ Е точно на ден и половина от финиша и в 24 възела вятър и 5-та степен океанска вълна ли трябва да се уча? А лошите ученици, които бъркат, нали ги шамаросват? Не ми се ядат плесници на стари години.
...
Кой е казал, че вълната в океана била дълга и равномерна?! Или ако никой не го е казвал, аз съм останал с такава заблуда. Нищо такова. Да, доста по-дълга е от тази в Черно море, а и от Средиземно море, но е объркана, не е еднопосочна, равномерна и еднаква по височина. Тъкмо тази неравномерна и нееднаква вълна прави управлението на Фурия с автопилот (Raymarine SPX 10) невъзможно. За в бъдеще ще проучвам и мисля за ъпгрейд, защото без надежден автопилот плаването на дълги разстояния от малък екипаж (2-3 души) става изтощително и проблематично.
...
Мишо е ветроходна машина. За него няма leisure time, докато е на яхтата. Голяма част от времето се е сраснал с румпела, а когато някой друг управлява, оглежда и наглася такелажа, измисля нови подредби, нови идеи за по-ергономично настройване на ветрилата.
През нощта си говорихме за Фурия. Той я оценява като изключително мореходна, балансирана и лесна за управление яхта. Освен това, hull 220 означава, че е изпитан във времето модел, преминал всички детски болести на растежа. Естествено има бележки по подредбата в кокпита, към мястото на рулевия, към разположението на уредите (прекалено далеч за виждане, възприемане на информацията и промяна на настройките и менютата).
Как предизвикахме фурор
На 14-я ден, Никулден, не се случи нищо особено. Режимът на плаване остана същия като предния ден - спинакер през деня и каране на макс и пеперуда след залез слънце (без рифоване), и поддържане на максимално пълен курс към точката (waypoint), която бяхме задали северно от Санта Лучия.
Бяхме си дали сметка, че в тези умерено силни ветрове нашите предимства бяха:
1. Че карахме максимално пълно („любимия ми“ фордевинд), т.е поддържахме курса, който ни водеше максимално директно до дестинацията. Другите яхти сякаш не се справяха так добре с курса, както Фурия.
2. През нощта не рифовахме... дори ако видехме, че идва шквал, просто поемахме ускорението от около 5-8 възела и понякога съпровождащия го дъжд. С две думи игнорираме напълно съображенията за спокойно и удобно плаване;
3. Вдигахме спинакера винаги, когато вятърът паднеше до 5-та степен и го сваляхме, ако вдигнеше трайно повече. В това отношение Мишо имаше много точно око и вярна преценка.
4. Не ни мързеше да правим повороти, когато вятърът захождаше и ни качваше прекалено встрани от директния курс към дестинацията.
5. Не ни мързеше да правим почистващи от водорасли маневри на двигател на заден ход, съпроводени с прибиране на стаксела или спинакера, откачане на превентера, заставен срещу вятъра с пълен ход назад и после да правим обратно всички тези операции.
Всички тези фактори, взети заедно и естествено скритите възможности на Фурия, направиха така, че предизвикахме фурор в международните ветроходни форуми за нашето последователно и настъпателно плаване в това 30-то издание на ARC в компанията на много по-големи яхти.
...
Бях попаднал на една мисъл, че плаването с ветроходна яхта в океана е 1/3 еуфория, 1/3 скука и 1/3 ужас. Не мога да се съглася напълно с това, защото ако ужасът наистина беше 1/3 всички мореплаватели щяха да зомбясали. Еуфорията обикновено е също много кратка. Скуката зависи от човека, който плава. Моето мнение е, че мореплаването безспорно не е айляк (leisure), освен ако не си кесиш някъде на котва 90% от времето, но това не е плаване.
Самото прекосяване (passage) е напрежение, влизане в работен режим на вахти (hard day's night и hard night's day), понасяне на неудобства в задоволяване на основните човешки потребности: хранене, сън, ходене до тоалетна, хигиена; решаване на проблеми, които неминуемо изникват; опасения (или по-скоро загнездили се трайно в мозъка ти страхове) от лошо време и бури и в тази връзка прекомерно вторачване в прогнозите; страхове от възможни инциденти и болести, които, ако се случат, могат да се окажат непоправими. Особено ако човек е грамотен мореплавател, чел е много и е наясно, че не само на 1000, но и на 100 мили от сушата, не може да очакваш адекватно помощ отвън, а трябва сам с екипажа да се справите своевременно, решително и интелигентно с всяка една ситуация...
БРАВО, момчета!
Естествено, с най-голямо вълнение следяха напредъка на „Фурия“ и стискаха палци онези, които са посветени във ветроходното дело. Тук привеждаме няколко от техните последни коментари в интернет.
Във Furia1101.com
Николай Джамбазов, 7 декември: БРАВО момчета!!!..Радвам Ви се от все сърце... Гледайте и попивайте всичко, което прави Мишо, защото имате незаменим учител... Един съвет от мен: Вече имате достатъчна преднина, не рискувайте и карайте по-сигурно. Желая Ви да треснете и големите.
Коста, 7 декември: Да си в една лодка с Мишо и Джак Спароу цели две седмици си е жив сървайвър. Е рискуваш първия да ти вземе здравето от бачкане, а другия Е другия да те захапе в пристъп на глад :) Доставяте ни много приятни изживявания... Е и умната, че по мои сметки имате още десетина часа.
Велко Лазов, 7 декември: Целият съм настръхнал и непрекъснато ви гледам!!! Макар да знам, че информацията на сайта не се обновява на всяка минута, аз чукам бутона!!!
Стискам палци! Вече ме болят! Дано всички богове са с ВАС! Ще викам Ура толкова силно, че може и да ме чуете! Мишо, Деян и Румен - Вие сте страхотни!!! Дано някой се намери да го отбележи в България!!!
divein, 7 декември, преди обед: Фурия, води убедително, а и остават едва 124 nm [морски мили]!!! Преднината пред втория е 108nm.
Ще се пръсна от кеф, като натрие носовете на многото по-бързи лодки с многочленни екипажи...
Венци-малкия, 7 декември, преди обед: Докато не мине финиша, не смея да гъквам... Огромна преднина им трябва... че с тоя крив коефициент ще ги пре...т много гадно.
wert, нощес, 8 декември, 02.43 ч българско време: Сега погледнах, вече би трябвало да са на финиша. С точно 110 nm преднина.
Венци-малкия, 8 декември сутринта: Хайде честито! Първи! БРАВО. Сега трябва да изчакаме всички да финишират.













































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
18.12 2015 в 11:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.12 2015 в 14:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.12 2015 в 14:28
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.12 2015 в 14:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.12 2015 в 13:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.12 2015 в 12:50
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.12 2015 в 11:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Без вода в части от София утре
''Реликва от Студената война''. САЩ да излезе от НАТО, предлага републикански конгресмен
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
Демократите спечелиха кметското място в Маями за първи път от 28 години
''Остават 20 метра до финала''. Борисов щял да реши за оставката на кабинета след влизането в еврозоната