Кунева: Денков предложи оценители за проектите, сега сам ги спира

OFFNews 22 февруари 2017 в 15:13 4706 0

Служебният министър на образованието Николай Денков предлага непрозрачна процедура за избор на оценители на проектите за научни центрове, в която има отчетлив корупционен риск и риск от загуба на 350 милиона лева. Това заяви лидерът на „Движение България на гражданите” и бивш образователен министър Меглена Кунева.

Тя подчерта, че Денков отказва да поеме отговорност за проблемите с еврофондовете за наука и образование. 

Оценителните комисии и експертите към тях са назначавани от проф. Денков, като зам.-министър, и Иван Модев, като директор на главна дирекция "Структурни фондове и международни образователни програми". Сега Модев е началник на кабинета на служебния министър Денков.

Кунева подчерта, че със свое решение наследникът й в МОН Денков е спрял обществената поръчка за избор на оценители на проектите и е започнал нова за набиране на такива оценители, вече не през МОН, а през Централното координационно звено към МС.

Крайният срок за приемане на проектите за 350 милиона лева за центрове за върхови постижение и центрове по компетентност е 28 февруари и след това именно въпросните оценители трябва да ги оценят. Необяснимо е защо при приключена още в края на януари обществена поръчка за избор на оценители, сега министърът я спира, без да обяви класиране на кандидатите и обявява нов конкурс, през друг орган, при друг ред, за същия предмет – избор на оценители за проектите, коментира Кунева.

Тя подчерта, че въпросът с оценителите е големият проблем, за който ЕК е писала в писмото си и ако той не се реши, в следващите одити на оперативната програма това ще се отрази като грешка.

Чувам, че Денков обяснява като мотив за спирането на конкурса, че не се били явили най-добрите фирми, но когато един министър каже такова нещо, се питаме дали няма предвид конкретна фирма, каза Кунева и добави, че обществената поръчка, която той сега спира, е обявена по негова идея и той самият е убеждавал ръководството на МОН, че е по-добре да се обяви конкурс за оценители, които да се подбират от специализирани в бранша фирми, а не да се разчита на самостоятелно кандидатстване на учени за оценители, които могат да се окажат недостатъчно или неотговарящи на изискванията.

Необяснимо е защо Денков се отказа от подхода, който той предложи, а аз възприех по силата на неговите аргументи, и сега спира тази поръчка, като заобикаля процедурата, което ще забави много процеса на оценяване на проектите, обясни тя и каза, че е незаконосъобразно юристи, които не са членове на оценителната комисия, да правят оценка за адмнистративно съответствие, както обяви вчера образователният министър.

Кунева поиска Денков да декларира публично дали има конфликт на интереси и дали е участвал пряко или косвено в изработването и подготовката на проекти за научни центрове, за която процедура сега отговаря като министър.

Още като не позволих да ръководи програмата, му казах, че е за негово добро - може да бъде обвинен в конфикт на интереси защото идва от самите научни общности и като част от тях, пир тяхно кандидатстване, би бил уядвим от такива подозрения, каза Кунева.

Тя попита още кое гарантира, че в новообявения му конкурс ще участват достатъчно учени, отговарящи на изискванията.

Представяте ли си как световни учени търсят целенасочено обявения конкурс на сайта на българския Министерски съвет и кандидатстват за него или да допуснем, че ще бъдат насочени и подканени да го направят, коментира Кунева.

Такъв подход води до конфликт на интереси и има опасност да се появят практики с основателни съмнение за корупция в този сектор, от които ОЛАФ да се поинтересува живо, посочи Меглена Кунева.

Тя обясни, че до края на 2018 г. трябва да са усвоени 30% - 100 млн. лева, по научната ос на Оперативната програма. 

По повод увеличаването на учителските заплати Кунева обясни, че то се бави, защото Денков не е издал необходимите документи. Затова Кунева му препоръча да направи необходимото по този въпрос, а не да се фиксира само върху Оперативната програма. 

"Не са ли интересни за един служебен министър на образованието заплатите на учителите. Аз продължавам да настоявам учителят да е в ценътра на държавната политика и неслучайно сложих учителя в центъра на системата като министър. ГЕРБ искаха 100 % увеличение на учителските заплати, ето добър повод и те да се поинтересуват защо учителите още не са взели увеличението си", добави Кунева.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови