„Гражданска отговорност“ с дъх на лобизъм

Юлиан Христов 04 декември 2015 в 11:43 10111 6

„Гражданска отговорност“ с дъх на лобизъм

Снимка БГНЕС, архив

В последните седмици, на фона на скандалите в съдебната система и бутафорни бомбени заплахи, тече тиха, но ожесточена битка за най-масовата застраховка в страната - „Гражданска отговорност“. Част от промените в Кодекса за застраховането бяха определени от няколко неправителствени организации като лобистки. Това доведе и до искането за оставка на зам.-председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн.

Става въпрос за проблемния текст, който изисква задължителното обозначаване на застраховката със стикер, залепен на предното стъкло на автомобила. Това, което събуди недоволство, са освен чисто несъстоятелни в техническо отношение аргументи в полза на стикера, но и съмнения за облагодетелстване на бизнеса с печатането им, който възлиза на около 50-60 млн. лв. годишно.

"Запазването на стикера е лобистки текст. Няма логика да си купиш застраховката онлайн и да чакаш куриер да ти достави стикер. Няма друга логика за запазване на стикера, защото той отдавна е изчерпал своята роля като удостоверителен документ", обясни пред OFFNews Владимир Тодоров, председател Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Преди няколко седмици в открито писмо, подписано от Тодоров и двама бивши зам.-председатели на КФН – Румен Гълъбинов и Борислав Богоев, беше посочено, че „до този момент са отпечатани около 40 млн. стикера с единична цена 1.40 лв. за брой“, което означава, че застрахованите лица са платили около 60 млн. лв. „Трябва да се разбере кой печата стикерите и каква е връзката с вносителите на измененията в КЗ. Освен това с подобни текстове морално се омаловажава големият труд, положен от експерти на „Застрахователния надзор“ и на застрахователите, които от години работят по текстовете на КЗ и по транспониране на европейското законодателство“, се казва в писмото.

Като капак на всичко, случайно или не, се оказва, че председател на водещата комисия по икономическа политика и туризъм, която гледа промените в кодекса, е депутатът от "БСП лява България" Петър Кънев - собственик на печатница "Демакс". Тя е основният производител на стикери, както за застраховката "Гражданска отговорност", а така също и за годишен технически преглед, за сертификатите "Зелена карта" и винетките. 

От този факт следва отвода на Кънев като председател на комисията, докато промените в кодекса се гледат на нейни заседания. 

Аргументите срещу стикерите обаче съвсем не приключват със съмненията за лобизъм. В становище на IT-сектора, изпратено до МВР, Министерството на финансите, Комисията за финансов надзор и до парламентарната комисия по бюджет и финанси, се посочва, че електронната търговия на пазара на застраховането улеснява достъпа до продуктите и повишава търсенето на услугите, „но също така са и предпоставка за създаване на по-добра комуникация и обмяна на данни между застрахователите и органите за контрол и организация на пътното движение“. Дава се пример с факта, че във всички останали държави на Европейския съюз застраховката „Гражданска отговорност“ се продава онлайн.

Друг аргумент в тази посока е въвеждането на елекронните винетки. Те ще работят на същия принцип – по номера на автомобила може веднага да се провери дали водачът си е купил винетка.

„Сега депутатите се чудят дали да оставят стикера, което е безумие, защото ти не може да правиш онлайн застраховане и в същото време да получаваш по куриер ненужен стикер“, посочи Владимир Тодоров като обясни, че проверката за „Гражданска отговорност“ и в момента се прави от органите на МВР в „Гаранционния фонд“. Тодоров обясни, че и в момента, при сключване на полица не може да бъде генериран идентификационен код, ако преди това тя не е въведена в регистъра.

„Ралица Агайн лъже, като твърди, че комисията следи за продажбите на „Гражданска отговорност“ по броя продадени стикери. Тя абсолютно заблуждава и лъже народните преставители, че стикерът има някаква защита са самата застраховка“, категоричен е Тодоров, допълвайки, че тези, които плащат застраховката разсрочено, получават четири стикера в годината.

Към момента изглежда, че битката е спечелена, но не и войната. След дълго заседание на ресорната комисия в четвъртък отпадна забраната за онлайн сключване на застраховката. „Една от най-съществените промени, която вчера направихме, е да подкрепим отпадането на тази забрана за онлайн застраховането, защото, според мен, това е основният интерес на потребителите в този Кодекс за застраховане. Причината е, че ако позволим онлайн застраховането, това означава, че тази застраховка ще бъде по-евтина”, каза пред БНТ в петък сутринта депутатът от ГЕРБ Делян Добрев.

Ефектът от това ще бъде намаляване на цената на застраховката, тъй като се дава възможност за заобикаляне на застрахователните брокери. В същото време конкуренцията ще се повиши, а с това - и пазарът на полици.  

„От една страна заради конкуренцията между различните застрахователи и публичността на техните оферти, от друга страна поради факта, че ще отпаднат застрахователните брокери. Защото, когато си сключиш застраховка онлайн с кредитна или дебитна карта, няма нужда да се наема застрахователен брокер, който да търси клиенти и съответно да получава отстъпка за това, че е намерил определени клиенти. Тези отстъпки никак не са малки. Те варират между 15-20% , 30-40%, в случаите с автокаско, така че бихме могли спокойно да кажем, че от една застраховка „Гражданска отговорност” , която за следващата година вероятно ще струва между 150-200 лв. за различните видове автомобили и различните застрахователи, онлайн застраховката ще спести между 20 и 40 лева. В момента говорим за поскъпване на винетките например, ето ви един пример как винетката заедно със застраховката сумарно могат да излязат дори по-евтини, отколкото през 2015 г., въпреки увеличението цената на винетките”, каза още депутатът.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови