СБА предлага частни фирми да изпитват за книжки

OFFNews 04 април 2016 в 09:42 4107 4

СБА предлага частни фирми да изпитват за книжки

Изпитите за шофьорски курсове да се извършват от фирми, а държавата да има само контролни функции - това предлага председателят на Съюза на българските автомобилисти (СБА) инж. Емил Панчев. Предложението му е отправено до транспортната комисия в парламента след случая с разбитата схема за купуване на изпити и книжки в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" при транспортното министерство.

Трябва в ДАИ да останат само контролни функции и всяка друга дейност да отиде във фирми, които да изпитват, да дават лицензи за обемни дейности, а държавата чрез Министерство на транспорта, МВР, Министерство на просветата да контролира. От извършващите тези дейности трябва да се иска да не извършват учебна, превозваческа и др. дейности, за да няма конфликт на интереси, се посочва в писмото на инж. Панчев.

Според него няма значение кой ще бъде шеф на автомобилната администрация, защото: "Ако той не участва в схемата, това го прави подчиненият му началник или друг служител. Трябва да се разбере, че смяната на един Цветанов, Божков, Киров с друг не води до нищо друго, освен затъване на по-дълбоко в „пещерата”, се посочва още в писмото.

В него се припомня, че САЩ и Великобритания няма задължителни шофьорски курсове, а само изпити. В Холандия от 1926 г. изпитите са пред частна фирма, в Германия две фирми провеждат изпитите, а в съседна Македония, "където всичко е „велико”, като се сблъскаха с проблема за купуването на книжки, само за няколко месеца извадиха изпитите от държавата и проблемът се реши".

"Това е пътят, другият път си го знаем, друг ръководител, друг началник, пак ново начало с предизвестен резултат", се посочва още в писмото на председателя на СБА.

Той пише още, че трябва да бъде изготвен изцяло нов Закон за движение по пътищата. "Трябват много промени в него, с които да мислим повече за пострадалите, отколкото за правата на нарушителите. Трябва задължително сваляне на номера на колата до изясняване на случая, трябва осигуряване на събирането на глобите. Трябва много повече контрол на пътя, за да работи тази система. Трябват поне 25 млн. лева на полицията, за да заработи централно системата им", пише още инж. Панчев, според когото повечето от шофьорите "познават само светофара и знака стоп".

В писмото се посочва още:

Опитът на другите държави категорично показва, че се нуждаем от промени. Само с камери и таблети няма да стане. Това, което излезе тези дни, може би е само половината от нещата. Ние от СБА си задаваме въпроси защо в даден наш пункт за ГТП минават 3-5 автомобила, а при съседа ни минават 20-25 автомобила и няма върнати автомобили нито за данъци, нито за техническа изправност, нито за газови уредби, но камери всички имаме.

Трябва да спрем да говорим за подобряване на качеството на учебния процес, докато не се направи така, че в изпита да няма пробойни. Каква е ползата от увеличаване на часовете, когато инструкторът обещава, че ще ти уреди изпита. В САЩ и Великобритания няма.

Знам, че повечето от Вас ги вълнуват много тези процеси. Вие също сте шофьори, родители, пешеходци. Време е нещо реално да се направи, да има промяна, която ще ни извади от първото място по убити на пътя в Европа.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови