10 малки грешки с големи последствия

OFFNews 22 май 2014 в 19:48 18858 0

Снимка Reuters

Френските влакове

Откритието на френската държавна железопътна компания SNCF, че 2000 нови влака са прекалено широки за много от платформите, е срамно, но далеч не е първият път, в който малка грешка в измерванията или изчисленията води след себе си сериозни последици.

Би Би Си състави списък от 10 примера за малки грешки, които са се оказали доста скъпи или дори фатални.

1. Метеорологичният сателит Mars Orbitel

Проектиран да се движи по орбитата на Марс като първия интерпланетарен метеорологичен сателит, Mars Orbitel е бил изгубен през 1999 г., защото екип на НАСА обърква сметките.

Сателитът за 125 милиона долара се приближил твърде близо до Марс, докато правел маневра и се смята, че е бил унищожен от атмосферата на планетата. Разследването показало, че основната причина за случилото се е провален опит за превръщане на британски мерни единици в единиците на метричната система.

2. Военният кораб Vasa

През 1628 г. стотици хора в Швеция наблюдавали с ужас как новият военен кораб Vasa потънал на по-малко от миля в първото си пътуване, като при това загинали 30 души, които били на борда. Въоръжен с 64 бронзови оръдия, той е смятан за най-могъщият военен кораб в света.

Експертите, които го изследвали през 1961 г., обяснили, че корабът е бил асиметричен – бил е по-дебел от лявата страна, отколкото от дясната.

Една от причините за разликата може да е това, че работниците са използвали различни мерни единици, докато са строили кораба.

Археолозите са открили четири линии, използвани от работниците, докато строели кораба. Две от тях били разграфени на шведски футове (по 12 инча всеки), докато другите две били разграфени на амстердамски футове (по 11 инча всеки).

3. Самолетът Gimli Glider

През 1983 г. самолет Canada Air останал без гориво над Гимли, Манитоба. Канада е преминала към метричната система през 1970 година и самолетите на Canada Air били първите, които използвали новите мерни единици. Индикаторът за гориво на борда на самолета не работел, затова екипажът използвал друг измервателен уред, за да види колко гориво има в самолета по време на зареждането. 

Нещата се объркали, когато превръщали измервателните единици.За щастие, пилотът успял да приземи самолета на пистата Гимли, давайки на самолета прякора Gimli Glider.

4. Космическият телескоп „Хъбъл“

Телескопът „Хъбъл“ е известен със своите красиви космически снимки и се смята за голям успех на НАСА. Въпреки това обаче началото му не е никак гладко. Първите снимки, изпратени от телескопа, били размазани, защото главното огледало на телескопа било твърде плоско.

Разликата не била много голяма – едва 2,2, микрона или около 1/50 от дебелината на човешкия косъм, но това било достатъчно, за да застраши проекта.

Според една от теориите малка точица боя от устройството, използвано за тестване на огледалото, е довело до грешка в измерванията.

За щастие, учените успели да разрешат проблема през 1993 г.

5. Биг Бен

Камбаната Биг Бен в сградата на парламента в Лондон се напукала по време на тестване през 1857 г. и се е наложило да бъде претопена, за да се поправи. Новата камбана обаче се напукала само след малко повече от три дни, след като била поставена през 1859 г.

Разразили се спорове за това кой е виновен, дори започнало дело за клевета.

Една от теориите е, че езикът на камбаната е бил твърде тежък, особено за сплавта, от която е направена камбаната. От леярните, в които е направена камбаната, обяснили, че този материал е твърде крехък.

Втората камбана не е заменяна – тя все още е напукана, просто е завъртяна. Езикът на камбаната обаче е заменен с по-лек.

6. Макетът на Стоунхендж

В пародията на документален филм от 1984 г. „This is Spinal Tap“ членовете на измислена рок група поръчват макет на мегалитния паметник Стоунхендж, който да бъде поставен на сцената за тяхното шоу.

В написаното на салфетка искане обаче погрешно е записано, че моделът трябва да е висок 18 инча вместо 18 фута.
Любопитното е (и най-вероятно напълно случайно), че британската рок група Black Sabbath имала точно обратния проблем по време на турнето си Born Again през 1983 г.

Техният макет на Стоунхендж бил толкова голям, че пречел на групата, и само малка част от „камъните“ се побирали на сцената. Според една от версиите проблемът възникнал заради объркване между метри и футове.

7. Мостът в Лауфенбург

Какво е морско равнище? То варира от едно място до друго и различните страни използват различни критерии за измерването му. Например във Великобритания то зависи от средното морско равнище в Корнуол, докато във Франция – от морското равнище в Марсилия, обяснява д-р Филип Удуърт от Националния океанографски център в Ливърпул.

Германия, от своя страна, измерва спрямо морското равнище на Северно море, а Швейцария- като Франция: спрямо Средиземно море.

Това предизвиква проблем в Лауфенбург – град на границата между Германия и Швейцария. Когато двете половини на новостроящ се мост се приближили една до друга през 2003 г., се оказало, че вместо да са на едно и също разстояние над морското равнище, едната половина е с 54 см по-висока от другата.

Строителите знаели, че има 27 см разлика между двете версии на морско равнище, но по някакъв начин разликата е удвоена, вместо да се нулира.

Затова се е наложило германската страна на моста да бъде направена по-ниска, преди да бъде завършен моста.

8. Диетата на Скот

Известният изследовател Робърт Скот направил грешка при изчисляването на количеството храна, от което хората му ще се нуждаят по време на експедицията на Южния полюс между 1910 и 1912 г. Били са осигурени дажби от по 4500 калории на ден, което, както вече е известно, не е достатъчно, когато теглиш шейни, особено на голяма надморска височина.

Според полярния ветеран и експерт по храненето д-р Майк Страуд изследователите са получавали около 3000 калории на ден по-малко, отколкото са били необходими на телата им и са загубили около 25 кг от телесното си тегло, преди да стигнат целта си и да започне връщането им. Сега се предполага, че Скот и неговите сътрудници са умрели от глад по време на пътуването си.

9. Пистата за биатлон в Сочи

В деня преди откриването на Зимните олимпийски игри в Сочи става ясно, че пистата за биатлон, която трябва да е дълга 2,5 км, е с 40 метра по-къса. Така участниците в състезанието на 7,5 км ще изминат по-малко от 7,4 км, а тези в състезанието на 12,5 км – 12,3 км.

Срочни ремонтни работи гарантирали, че пистата ще е достатъчно дълга за първото състезание три дни по-късно.
Удължаването на пистата за биатлон очевидно е по-лесно, отколкото удължаване на плувен басейн. Често се твърди, че басейните по 50 м в Crystal Palace в Лондон и Лийдс са с няколко сантиметра по-къси, което се дължи на това, че не е взета предвид дебелината на плочките. Това обаче се оказва градска легенда.

Подобна история за олимпийския басейн в Плимут през 2011 г. също се оказа невярна.

10. Мостът "Милениум"

За да се отбележи новото хилядолетие, през юни 2000 г. в Лондон е създаден нов пешеходен мост, свързващ новооткритата Художествена галерия за модерно изкуство Tate на южния бряг на Темза със северния бряг близо до катедралата Св. Павел.

Хората обаче забелязали, че 350-метровият мост се клати тревожно, докато преминават.

Проектантите на моста не взели под внимание ефекта на синхронизираните стъпки на хората – когато мостът се разклатил, хората адаптирали стъпките си към движението на моста, като по този начин увеличавали клатенето.
На следващата година започнало поставяне на съоръжения, които да намалят този ефект, и мостът е отворен отново през февруари 2002 г.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови