Мартин Кадинов: Геймингът се превърна в поп култура

Николаос Цитиридис 17 септември 2013 в 11:53 6215 1

Мартин Кадинов. Снимка фейсбук
Мартин Кадинов. Снимка фейсбук

Мартин Кадинов е директор и организатор на ON!Fest за трета поредна година. ON! Fest e първият и единствен фестивал в България, който събира най-интересното в съвременното градско изкуство, начини на забавление, спорт и лайфстайл. Музика, танци, графити, паркур, технологии, игри, японска култура, градски и екстремни спортове и още много забавления са част от тематичните зони на фестивала.

 

Разкажи ни първо за ON!Fest какво да очакваме и какво ново този път?

Ами очаквайте резултата на нашата рабoта. Като цяло се постарахме да увеличим качеството, миналата година приоритетно увеличихме количество.  В този смисъл всички зони, които имаше досега, пак ги има и те са доста по-сериозни и силни с български и чуждестранни участия.  При гейминга ON!Fest е домакин на финалите от Балканската лига по League of Legends. 8 отбора,  от които 2 български, се състезават за 5 хиляди евро награден фонд. Ще има голяма сцена, коментар на български и на английски, и предаване на живо в мрежата на HD формат. Пред сцената ще има и около 450 седалки за публика.  На другата гейм сцена имаме състезания по Dota 2, Star Craft 2, World of tanks. Имаме и турнири 1в1, където всеки, стига да успее, може да се запише. Te ще бъдат по Counter strike go, 1.6, FIFA, LoL, Tekken, World Of Tanks, Dota 2 и др.

Как се организира такъв мащабен проект? Помня, че преди две години, когато се видяхме по същия повод, ти имаше една идея по-малко бели коси.

Аз живея с мисълта, че всеки бял косъм е едно изживяно щастие, поне по-добре звучи за мен самия (смее се). Трудно е да се организира ON!Fest, изисква много вяра, защото голяма част от нещата,  които правим, досега не сме ги правили. Прави се се с добър екип и се прави с хора, които искат да го направят. 

Екипът ти от колко души се състои?

Много сме. Ядрото на онфест са около 10 души, 15 продуценти по различните зони и за самия фестивал сме ангажирали над 350 души за трите дни.

Колко на брой са зоните тази година?

Толкова са много, че не ги знам като бройка. Гейминг, графити, музика, танци, паркур, байкове, дрифт, рампа за кънки, gds, парти зона, аниме, tabletop и вероятно и още, но сега не ми изникват.

А сега да поговорим за турнира по Lol, наградния фонд е доста солиден, 5000 евро, което си е прецедент в България за електронен спорт. Откъде идват парите за тази награда?

След 7 месеца разговори с RIOT успяхме всъщност да изискаме този награден фонд. Иначе общият награден фонд на всички турнири надминава 15 000 лева в награди и пари. На големите финали по Starcraft 2, Dota 2 и LoL парите ще се изплатят на момента.

Предполагам, че освен много труд, организацията на ON!Fest изисква и много разговори със спонсори и партноьри. Срещал ли си проблем при комуникацията и откази като стане дума за това събитие?

За 2 години ON!Fest успя да се покаже на картата, не редки са случаите да говоря с колеги от маркетинг, от различни компания, било то общински и държавни предприятия и няма човек, който да не е чувал за ON!Fest вече. Събитието има едно положително възприятие от хората, с които работим. Трудности срещаме с партньорите от чужбина, тъй като България все още не е приоритетен пазар, да го наречем.

Според теб коя ще бъде най-посещаваната зона?

Турнирът по League of Legends според мен ще се пръсне по шевовете и двата дни.

А ти на коя ще бъдеш, всъщност на коя искаш да бъдеш, защото с организацията сигурно ще щъкаш напред-назад?

Със сигурност ще отида на cosplay конкурса. На Aniventure имаше такива страхотни костюми, шапки долу. На LoL турнира ще отида също, за да подкрепя българските отбори, gds, графитите със сигурност, ще се опитам да се застоя навсякъде.

Нека започнем малко по назад с историята. През 2011 г беше първото издание на ON!Fest. Как дойде идеята?

Дойде от необходимост, защото и тогава имаше гейминг събития , но те бяха прекалено малки сами по себе си. Започнахме да си партнираме с различни хора по тази тема и всъщност се видя, че всички се кефят на игри, ок, но също така се кефят и на музика, конкурси с азиатска тематика и това са едно тесто хора. Възможност за организацията на ON!Fest се появи и нещата станаха.

Спомняш ли си добре първия ON!Fest?

Помня го перфектно. Сещам се колко бяхме надъхани, че правим нещо, без никаква идея какво правим. Знаехме какво правим, но всъщност не знаехме какво ще стане, след като всичко е вече готово и направено. Моментът, когато разбрах, че ON!Fest 2011 е успешен, бе когато видях и усетих, че сме създали правилната атмосфера. Почувствах го и беше хубаво чувство.

Щом го правиш за 3-та поредна година, значи първите две издания на ON!Fest са били наистина успешни. Можеш ли да назовеш с точност предните си успехи на феста?

Ние се концентрираме главно върху неуспешните неща, минусите на ON!Fest и така за жалост забравяме за успехите понякога. Като организатор аз поне се фокусирам върху местата, където имаме проблеми, за да не ги допуснем отново. Миналата година беше най-успешна досега, защото успяхме да направим така, че всички да разберат за нас. Над 500 публикации в медиите, 5 включвания на живо по национални телевизии и успяхме да покажем, че не сме еднодневки. Важното също е, че преборихме възприятието, че ON!Fest  е само за деца. Надявам се, че сме успели да изградим едно доверие и правим готини неща.

След като си се заел с такава идея, можем ли в България скоро да видим нещо като Gamescon (бел. ред - gamescon е най-големият европейски гейминг фестивал, посещаван от над 350 000 души всяка година).

До известна степен това е целта. Някои от нещата, които се случват на ON!Fest, вече задминават смисъла да бъдат само в България. Толкова са мащабни.

В чужбина знаеш ли какво мислят за ON!Fest?

В общи линии няма човек, на когото да съм презентирал ON!Fest и да не се е изкефи. Видял съм много гейминг конвенции и ON!Fest има един много голям плюс пред тях - не е само гейминг. Гейминга е супер, на gamescon можеш да видиш робот 30 метра, можеш да видиш неща, които си мислел, че техниката още не е способна и че някой може да хвърли такива пари, но е само гейминг. Жестоко е, но е само гейминг. А ON!Fest е кеф ти гейминг, но има и всичко останало. За това смятам, че най-големият актив на нашето събитие е именно това.

А нещо, което не знаем за феста? Изненада подготвя ли се?

Изненадата ще бъде четвъртък, в 10 ч -  ТЕЦ София. Тогава ще бъде най-голямата изненада. 30-метров Мундо ще се появи в София, нарисуван от най-добрите графит художници в света.

Въпреки че още е рано да се мисли за следващата година, имаш ли вече планове за ON!Fest 2014.

Имаме идея какво искаме да стане, но за да станат идеите на планове, първо трябва да мине тазгодишното издание на ON!Fest. Да анализираме добре, да стъпим здраво върху анализа и да започнем действието за следващата година.

От всички тези модули и тематики, които ще представите на ON!Fest, кое има най-голямо бъдеще в България.

Геймингът определено. Игрите се превърнаха в поп култура, аз като играех по-сериозно преди години хората ме гледаха странно, а сега ако кажеш, че си спечелил турнир по LoL например, е доста по-различно мнението на връстниците ти.

А новият ти проект -afktv.bg,  какво ще кажеш за него?

Установихме, че има дефицит за качеството на гейминг медиите в Бългаиря, където водещата дума да бъде "общество". Екипът, който ще се занимава със сайта знае много добре какво прави. Съвсем скоро ще пуснем и форум, надявам се до края на септември. Желанието ми е afktv.bg да се превърне в спирка и сборен пункт на всички геймъри.

Какво искаш да кажбеш на хората, които ще посетят ON!Fest тази година.

Искам хората, които ще дойдат в Интер Експо Център, да бъдат конструктивно-критични към нас. Ако сме объркали нещо, да ни кажат, ако искат да видят нещо различно, да ни кажат. Това е важно за нас, защото ON!Festе направен за хората, които се кефят на това, а докато има такива хора, ON!Fest ще има смисъл да продължава и да показва все по нови и интересни неща.

ON!Fest ще се проведе между 20-22 септември в Интер Експо Център София. Билети в официалния сайт на ON!Fest.bg

 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови