Изследователи описват вълновата функция на котката на Шрьодингер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 февруари 2015 в 13:5146024

Около котката на Шрьодингер още стоят нерешени проблеми в квантовата механика - тълкуването на състоянието на този любимец на физиците: жива, мъртва или неопределеността е само в главите ни? Изследователи от университета на Куинсланд са направили значителен напредък в отговора на този въпрос.

Наскоро сп. Nature публикува онлайн изследването на колектив, начело с Мартин Рингбауер (Martin Ringbauer) "Измерванията върху реалността на вълновата функция".

Използвайки четиримерни състояния на фотони и подлагайки ги на много точни измервания, учените изключи популярния възглед, впрочем поддържан и от Айнщайн, че неопределеността на състоянието на котката е просто поради липса на знания за реалното ѝ състояние.

Котката на Шрьодингер е прочут мем в квантовата физика. Това е мисловен експеримент, представен от Ервин Шрьодингер, за да покаже, че пренасянето на понятия от квантовата механика в макросистемите, например обекти с размерите на котка дава неочаквани проблеми.

Както всички обекти в квантовата физика , котката е описана от квантовата вълнова функция.

Д-р Алесандро Федрици (Fedrizzi) от Университета на Куинсланд, участник в изследването, обяснява, че въпреки че квантовата вълнова функция е нашият основен инструмент за описване на физическите системи в квантовата механика, все още е неясно какво всъщност представлява.

"Представя ли вълновата функция ограничените ни познания за реалното състояние на дадена система или пряко кореспондира с реалността?

"А има ли обективна реалност въобще?"

Този дебат е останал чисто теоретичен в продължение на десетилетия, докато три екипа от квантови теоретици-включително съавторите д-р Сирил  Бранчард (Cyril Branciard) и д-р Ерик Кавалканти (Eric Cavalcanti) наскоро не предлагат експериментални тестове, които да отговорят на този въпрос.

"Новите тестове могат да обяснят защо не можем да определяме квантовите състояния по друг начин, освен с неопределеност, която е основна характеристика на квантовата механика", казва водещият автор на изследването Мартин Рингбауер.

"Нашите резултати показват, че ако има обективна реалност, вълновата функция съответства на тази реалност."

С други думи, котката на Шрьодингер наистина е в състояние и жива, и мъртва.

Повече подробности за котката на Шрьодингер, както и други новини и теми от науката, може да прочетете в  Наука ОFFNews.

Поп Дръвчо 05.02 2015 в 15:05 4
+ 0
- 0
Дедо поповия котарак по някаква причина не обича квантовата механика. И в кутии не обича да влиза.
Ваня 04.02 2015 в 16:12 3
+ 4
- 0
Не винаги се започва с експерименти, дори напоследък въобще не е така. Антиматерията е била предсказана от Дирак първо математически, а после е подкрепена с експерименти.
sk 04.02 2015 в 15:36 2
+ 2
- 2
Физиката е експериментална наука, а теорията е екстраполация на наблюденията, екстраполацията е до голяма степен зависима от фантазията на експериментаторите. Всичко зависи от аксиомите. При едни аксиоми котката е жива и мъртва, при други е в неизвестност, при трети е в кома, при четвърти състоянието й зависи от времето в кутията. Важно е фантастичното обяснение достатъчно точно да апроксимира реалността, че в ежедневието да не ни се налага често да сменяме парадигмата като можем да предвиждаме нещата достатъчно далеч, разбира се след някой нов резултат ще трябва да се приложи отново фантазия и така светът е хем познаваем, хем не точно.
Наблюдател 04.02 2015 в 14:43 1
+ 0
- 1
Един алтернативен експеримент с ясен резултат:

Още от : Наука
26 февруари 2017
За кого ще гласувате на 26 март?
ГЕРБ
Не подкрепям никого
Няма да гласувам
резултати
Чели ли сте това?
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.