Международната сертифицираща компания NQA избра София за технически хъб

София става ключов технически хъб, откъдето ще управляваме дейностите си на Изток. Ще разчитаме на българския екип за техническа експертиза и във Великобритания, и в САЩ, казва Мат Гантли, управляващ директор на NQA Global.

Иван Ел Меграби 14 ноември 2016 в 16:00 6213 1

Мат Гантли е управляващ директор, който осигурява стратегическото управление в региона. „Да поставям приоритетите и да предоставяме отлична услуга за клиентите ни във Великобритания, Европа, Африка, Близкия изток и Индия“, определя той главните цели на компанията. Работи за NQA повече от 10 години, като е заемал търговски, оперативни, технически и контролни постове. В последните 2 години е управляващ директор на NQA Global. Преподава в University of Manchester, Manchester Business School MBA. 

Г-н Гантли, за първи път идвате в София, но разбирам, че вече сте дали кредит на доверие и в рамките на NQA правите българската столица значимо място, от което ще управлявате дейността си в Европа, Близкия изток, Африка и Индия?

България е важна точка заради техническата експертиза на хората, които работят тук и възможността на екипа в София да допринесе за глобалните ни операции в световен мащаб. България става ключов технически хъб за дейността ни не само в Европа, но и ще оказва техническа помощ за дейността ни в цял свят. София ще е равнопоставена с офисите ни в Бостън, Лондон, Бангалор и Шанхай. Имаме 36 000 клиенти в света и предлагаме спектър от продукти и услуги в сферата на качеството, околната среда, здравето и безопасността при работа, риск-базирани стандарти като информационна сигурност, IT-стандарти, управление на непрекъснатостта на дейността, управление на риска. Нашият подход на работа изисква постоянен одит и контрол за това, как клиентите ни прилагат стандартите на място и преглед по отношение на различните услуги. И да правим оценка, дали клиентите ни постигат съответствие с изискванията на международните стандарти. След това, издаваме сертификатите, които потвърждават, че този клиент постига най-високите стандарти. Одиторите ни докладват за това, дали можем да вземем решение за сертифициране.

Видяхме, че в България има висока степен на експертиза и техническа компетентност, която ще използваме, за да подкрепим операциите ни по света. България е чудесното място, тя е в много добра времева зона, тя е в Европа, но дава възможност за развитие на Изток, тя е рентабилна. Но, най-важния фактор е, че хората тук имат много висока техническа компетентност. Доволни сме, че стъпихме тук, и мисля, че София ще бъде ключов хъб за дейността ни в бъдеще. Ще разчитаме на екипа ни в София за техническа експертиза и във Великобритания, и в САЩ.

Как оценявате българските компании от гледна точка на сертифицирането и стандартизирането?

Българският пазар е бързо развиващ се, виждаме добри възможности за развитие. Световната икономика се променя, мултинационалните компании търсят места, където да развиват бизнеса си и България, очевидно е добро място за това. Виждате, че ситуацията във Великобритания се променя с гласуването за Брекзит, в САЩ също имаме промени с избора на нов президент. Но, мултинационалният бизнес е много силен и търси таланти от цял свят, за да развива значимостта си.

Кое е по-важно за бизнеса – гласуването за Брекзит или избора на Доналд Тръмп за новия американски президент, което може да се определи като изненада?

Като цяло Брекзит няма да окаже голямо влияние на бизнеса ни. Ние сме бизнес за сертифициране на системи за управление и осигуряваме услуги по инспекция и тестване. Според личното ми мнение, много хора гласуваха за Брекзита, понеже гласува „против” нещо, а не „за” нещо. Сигурно, същото се случи и в САЩ, онзи ден. Светът се промени, интернет промени търговските модели, промени се логистиката, сега можеш да купиш продукт, който е произведен в повечето части на света. Сега има повече технологии, които да произведат даден продукт по целия свят, както и логистика, която да го транспортира, където си поискаме в света. Световната уеб мрежа дава възможност да търсиш експертност и съвет по цял свят. Така, че никога няма да се върнем назад. Възможностите на компании за професионални услуги като нашата, които да използват талант и способности по цял свят, стават повече и по-достъпни.

Да разбирам, че политическите промени могат да влияят повече на финансовите пазари, отколкото на добре структурирани консултантски услуги?

Като цяло светът става глобален. Тези реакции са повече на хора, които мислят националистично, отколкото глобално. Но, мисля, че ние ще продължим да купуваме продукти от Китай, от САЩ, от Западна и Източна Европа, и независимо как политиката ще се промени, бизнесите ще запазят международния си характер.

В България автомобилната индустрия се развива много бързо и достига до 4% от БВП. В момента правите промени в стандарта за автомобилната промишленост, какво ще донесе това за компаниите от бранша?

Това е прекрасен пример. Заедно с IATF( International Automotive Task Force) NQA работи много интензивно, с много контрагенти по цял свят. Стандартът ISO/TS16949 е с големи изисквания за доставките в автомобилната промишленост, за постигане на високите изисквания за качество. Стандартите постоянно се ревизират и променят. Това са нуждите на индустрията и когато тя се развива, се развиват и стандартите. Съвсем наскоро бе въведена нова версия на стандарта ISO/TS16949 в автомобилната индустрия. NQA Китай е най-големия сертифициращ орган в автомобилната индустрия в страната и има голям опит в работата в нововъзникващи пазари, за да може веригата на доставки да адаптира производствените процеси към доставки за големите компании, като BMW или Toyota, или Honda, или всяка от доставките на OEM части. Това ще доведе до голям натиск към производителите на части в България, но съм сигурен, че предизвикателството си заслужава.

Коя е основата причина за промяната на този автомобилен стандарт? Какви са новите изисквания пред бизнеса?

Стандартът се променя, но той действа от много години. Изискванията към качеството на веригата за доставки на резервни части е от десетилетия, но стана организирана и добре структурирана. Не само като стандартите, които клиентите прилагат, но и одобрението на одитите, презентацията на изводите от одитите, така че OEM компаниите да видят тази база данни, да погледнат промените в тези доставки за определено време. Тази система е изцяло глобална. Тази база данни се използва за доставки на клиенти, а одитите трябва да се правят от независими организации като NQA. Ние представяме изводите от одитите, които влизат в базата данни и тя е налична в базата на IATF за OEM фирмите, за да се види, че този доставчик е достигнал необходимите стандарти. На практика, новият стандарт е по-изискващ, по-строг, защото всеки, който иска да си купи кола, иска най-доброто качество, най-добрата безопасност, най-добрите характеристики, относно опазване на околната среда. Така, че когато клиентът иска това, OEM-производителите ще го изискват от доставчиците на части и компоненти по веригата. Това са нещата, които правят бизнес средата устойчива – независимо от краткосрочните моменти на несигурност около Брекзита или избора на нов президент в САЩ.

Предоставяте сертификационни услуги не само на частния сектор, но и на публични и правителствени структури. Какви са основните изгоди за тези структури за подобряване на функционалността и ефективността си?

Това са същите изгоди като за частните предприятия, същото като производството или аерокосмическата индустрия. Това е същото разбиране от гледна точка на системите за управление на качеството, от това, кой е твоя клиент. Клиентите на правителствените организации са хората, на които те служат. Системите за управление на качеството помагат на структурите да разберат кой е техния клиент и какви са неговите нужди, и очаквания. За да могат да си създадат разбиране за средата, в която оперират и какви биха могли да бъдат обстоятелствата, които оказват влияние върху дейността им – политически, икономически, социални, технологични, законови, на околната среда. За тях е важно каква е стратегията им, целите и приоритетите им, за да могат да посрещнат нуждите на клиентите си. След това, добре е да постигнат стандартите за добри бизнес практики, за да постигнат тези резултати. И да го правят по систематичен начин, да прилагат добри процедури, добра компетентност, добра комуникация. Резултатите от всичко това трябва да се следят редовно от висшия мениджмънт, да се прилагат правилните приоритети. Така, че няма разлика между частните компании или правителствен орган в областта на системите за управление на качеството.

В България е много модерно да се говори за дуалното образование – индустриите влизат в училище, за да помогнат на образователната система да подготви по-добри кадри за бизнеса. Възможно ли е да се постигне добро взаимодействие и бизнесът да помогне на училищата да започнат да постигат подобни стандарти на управление? Бизнесът да образова обществената сфера?

Мисля, че сертификационните органи могат да играят съществена роля в това отношение. Лично аз преподавам в Университета в Манчестър. Местният екип, тук в София, също работи в партньорства с университети. Имаме много компетенции в бизнес управлението, в околната среда, качеството, аерокосмическата индустрия, автомобилостроенето, информационната сигурност. Всичко това, са водещи теми за бъдещето бизнес поколение и бизнес лидерите в бизнес и техническите университети. Те трябва да научат тези практически принципи и практики в университета, така, че да бъдат готови за своите възпитаници. И ролята на хора от сертификационните органи е много голяма. Ние, в NQA работим с 36 000 компании и виждаме техните проблеми, рисковете и възможностите им. Можем да работим с университети и да учим бъдещите бизнес лидери какво трябва да направят, как да работят. Лично аз, например, преподавам „Стратегически мениджмънт”, който е в магистърската програма. Вътре в нея, аз им преподавам принципите на сертифицирането. Всъщност, повечето от магистърските програми в университетите покриват оперативен мениджмънт и ролята на сертифицирането. То е част и от курсовете по околна среда, здравеопазване и безопасност, инженерни практики. Това е и ролята, която ще играем в отношенията ни с българските университети, особено с идеята да развиваме автомобилния сектор в България.

Кои индустрии са във фокуса ви в България?

Естествено е, това да е автомобилният сектор, където ние осигуряваме услуги за 6000 компании. Същото така, сме най-големия сертификационен орган в аерокосмическата и отбранителната индустрии в САЩ. Така, че ще се опитаме да използваме тези компетенции да разширим дейността си в България. В допълнение виждаме голямо поле за развитие в областта на хранителната безопасност. Имаме много добър екип от Великобритания, който можем да използваме за предоставянето на тази услуга в България.

Коя е най-голямата заплаха за бизнесите в момента от технологична гледна точка, заради технологичния бум в Китай и Азия, като цяло?

Наистина зависи от самата компания. Какво произвежда, къде е ситуирана, дали е местен производител или глобален. Ще бъде лесно за мен да кажа, че най-голямата заплаха е киберпрестъпността. Но мисля, че най-големият риск е да намериш силен талант да развиваш бизнеса си. Това е придобиването на умения, за да растеш. Например, в автомобилния сектор в България, където виждаме, че има хора с много силни инженерни способности, които трябва да могат да произвеждат на много високо техническо ниво, да прилагат и да поддържат постоянно качество. Това е постоянно предизвикателство за бизнесите в световен мащаб – да открият таланти в собствената си страна или да намерят тези ресурси по света. Една от големите ползи да работиш в сертификацията е, че вървим от клиент на клиент и работим с някои от флагманите в световната аерокосмическа и отбранителна индустрия - „Боинг”, НАСА, „Макдонъл Дъглас”, „Рейтеон” „Локхийд Мартин”, защото имаме експертизата да го правим. Но, трябва да можем да „превеждаме” тези подходи на работа към по-малките компании. Това, което продава NQA е способността да пренася опита на големите към по-малките. Ние сме много силни в аерокосмическата индустрия, но, ако имаме, например производител на мебели, също можем да му помогнем да определи потенциала си. В NQA се стремим да разберем приоритетите, да разберем къде иска  да види той своя бизнес. Така, че в началото на всеки одит се опитваме ясно да разберем къде са рисковете на клиента и да поставим фокуса на одита към разрешаването им.





Най-важното
Всички новини