Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тукПриемам

Онлайн търговци определят цената в зависимост от националността на клиента

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 януари 2017 в 10:3517220

Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене при пазаруване онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги в ЕС?“, съобщи Европейският потребителски център в България.

Документът представлява анализ на случаи на различно третиране на клиенти в цяла Европа, което е в противоречие с Директивата за услугите, където е забранено допускането на дискриминация на базата на националност или местоживеене.

Доклад на мрежата на европейските потребителски центрове ECC-Net установи, че потребителите продължават да се сблъскват с ограничения и редовно получават отказ да им се достави дадена стока или тя е на по-висока цена като причината е в тяхната националност или място на пребиваване. Оплакванията показват, че някои търговци са създали изкуствени бариери и мотивите за ограниченията, които се прилагат, често са неоснователни. Най-много такива оплаквания има от страна на потребители от Австрия, Италия и Ирландия.

ECC-Net призовава за по-голяма яснота по отношение на това какво представлява дискриминация по смисъла на член 20, ал. 2 от Директивата за услугите и за по-строго правоприлагане, когато се появят нарушения от страна на доставчиците на услуги.

"Директивата за услугите е важна стъпка за подобряване на функционирането на единния пазар на услуги. В същото време потребителите твърде често се сблъскват с ограничения, а причините, изтъкнати от страна на търговците, са неубедителни и липсват обективни критерии за това“, каза директорът на ЕПЦ България Игнат Арсенов.

Докладът е резултат от съвместните усилия на мрежата ECC-Net, като ръководител на проекта беше EПЦ Ирландия.

Данни

Между януари 2013 г. и декември 2015 г. в мрежата на ECC-Net са получени 532 оплаквания, свързани с член 20, ал. 2 от Директивата за услугите. Това представлява увеличение от 140% спрямо оплакванията от този характер, докладвани на ECC-Net между 2010 и 2012 година.

Най-много оплаквания има от потребители, базирани в Австрия (138), Италия (68), и Ирландия (66). България е на 12-о място.

Повече от 82% от случаите са свързани с пребиваването на потребителите, а не с тяхната националност и се отнасят най-вече за онлайн транзакциите.

Почти 68% от жалбите са за това, че потребителите са се изправяли пред разлика на цените или услугите - най-вече при поръчката на стоки като електроника, домакински уреди, превозни средства, дрехи, книги, сваляне на музика или данни.

Близо 25% от случаите са за услуги, свързани с туризма, включително и такива, предоставяни от туристически агенции, места за настаняване или увеселителни паркове.

Около от 5% от случаите са били в сектора за отдаване под наем и оперативен лизинг.

Търговците, които прилагат ограничения за стоките или цените за потребителите на базата на тяхната националност или място на пребиваване, го правят чрез: блокиране на достъпа до уебсайтове, автоматично препращане към друг сайт, отказ от доставка или плащане, или прилагане на различни цени или условия за продажба.

От 243 случаи, в които ECC-Net се е намесила, 54 са били докладвани на съответните правоприлагащи органи. Това се дължи главно на факта, че търговците не сътрудничат със съответния ЕПЦ и липсата на задоволително обяснение от страна на използваните бизнес практики.

Казуси

Италиански потребител се опитва да резервира почивка в Италия чрез уебсайт, управляван от търговец, базиран в Германия. Потребителят е задължен от търговеца да предостави адрес в Германия и понеже реално няма такъв, не успява да довърши онлайн резервацията си.

Белгийски потребител иска да купи електронен четец с вграден френски речник чрез френската версия на сайта на мултинационална компания, базирана в Люксембург. Но не успява. Той е пренасочен обратно към сайт, където продуктът с нужните му функции не е бил на разположение.

Британски потребител резервира почивка във Франция за семейството си, но впоследствие установява, че в UK версията цената е по-висока, отколкото във френския й еквивалент. Мъжът плаща £870 като децата под 7 г. не се таксуват, докато френският сайт предлага същата почивка за £737 като децата под 12 г. могат да почиват безплатно.

Български потребител се опитва да направи резервация за хотел през румънски сайт. Резервацията не е приета, а човекът е информиран, че според общите условия достъпът до съответните услуги не е възможен за български граждани, а само за граждани на Румъния и че търговецът си запазва правото да предлага услугата на различни цени в зависимост от пазара, за който се предлагат.

След като се опитва да резервира почивка през австрийски туроператор, потребител от Чехия установява, че на фирмата не й е позволено да приема резервации от граждани на Чехия, Унгария, Словакия, Естония, Литва, Латвия, Хърватска, България и Румъния.

ЕПЦ България е част от мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), която обхваща 30 страни в ЕС, Исландия и Норвегия и предлага безплатна и поверителна информация и съвети на потребители при извънсъдебни трансгранични въпроси. ЕПЦ България се финансира от Европейската комисия и от Комисията за защита на потребителите.

У нас ЕПЦ България е към Комисията за защита на потребителите.




Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Какви са правата ни като потребители
24 февруари 2017
FACEBOOK
Чели ли сте това?
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.