ЦИК погази решението на ВАС и пак спря медийните пакети за интернет сайтовете

Александра Маркарян 09 октомври 2016 в 19:39 8028 2

Снимка БГНЕС, архив

Въпреки решението на Върховния административен съд ЦИК отново забрани използването на медийните пакети за агитация на референдума в интернет сайтовете. Новото решение на Централната избирателна комисия е взето в събота, 8 октомври, и е публикувано снощи на сайта ù.

То е в разрез с решението на ВАС, който на 7 октомври отмени скандалното решение на ЦИК от 3 октомври.

Във ВАС бяха подадени три жалби срещу решението на ЦИК - на Европейската народна партия на Мария Капон, на Българската асоциация на регионалните медии и на Съюза на издателите в България. Върховният административен съд се произнесе по жалбата на ЕНП и присъедини към нея жалбата на Асоциацията на регионалните медии. С това решение на ВАС се отменя забраната медийни пакети за референдума да се ползват в интернет сайтове и регионални медии. С решението от 8 октомври ЦИК е спазила решението на ВАС в частта за регионалните медии, но го е погазила в частта за интернет сайтовете. По третата жалба - на Съюза на издателите в България - ВАС ще се произнесе утре. Тя е както за медийните пакети за референдума, така и за медийните пакети за изборите.

Медийните пакети се дават за агитация за референдума на всеки инициативен комитет или на партия/коалиция, която не получава субсидия. Дават се и за изборите за президент на партии, които издигат кандидат за президент, но не получават субсидия. Те са в размер на 40 000 лева с ДДС.

ЦИК погазва решението на върховния съд, въпреки че то дори не може да бъде обжалвано, камо ли неспазено. Ето какво гласят новите точки 2 и 9 след редакцията на ЦИК:

"2. Средствата за медийни пакети са за сметка на държавния бюджет и се използват за разплащане на различните платени форми на отразяване на информационно-разяснителната кампания чрез доставчиците на медийни услуги.“

"9. Медийна услуга е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. За целите на настоящото решение медийни услуги са:

а) печатни медии – вестници, списания и други периодични издания;

б) обществените и търговските електронни медии – лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги."

Така, с тези мъгляви формулировки, ЦИК отново изхвърля сайтовете и отново включва текстове, изпразнени от съдържание (вместо "национален тираж" сега например пише "значителна част от аудиторията", но не е определено какво разбира ЦИК под "значителна").

Решението на ЦИК е и в противоречие с Изборния кодекс, който изрично е изброил доставчиците на медийни услуги, сред които са включени и интернет сайтовете. Още повече, че Комисията изискваше сайтовете, които възнамеряват да излъчват предизборна реклама, да се регистрират в ЦИК до 26 септември.

Новото решение на Централната избирателна комисия може и сигурно ще бъде обжалвано.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови