Кирил Джайковски: От македонското електро до световната сцена

Калоян Константинов 07 декември 2016 в 15:35 6083 0

Кирил Джайковски с TK Wonder.

Кирил Джайковски, изпълнителят и диджей от македонски произход, творил дълги години от кариерата си в Австралия, излиза на сцената на "Mixtape 5" на 8 декември с пълнокръвна инструментална група и колоритното лица зад микрофоните – грациозната TK Wonder от Ню Йорк.

Билетите са в продажба в "Ивентим" на цена 35 лв., а в деня на събитието на място ще са 40 лв.

Смятан за пионер в миксирането на балкански звуци с електронна музика, световноизвестния композитор и продуцент е несъмнено един от най-уважаваните музикални артисти.

OFFNews успя да се свърже с Кирил Джайковски за интервю, за да поговорим за гостуването му у нас:

Какво сте подготвили за пред българската публика?

Вечно развиващият се синтез между електронна и традиционна музика, съчетан с гласа на TK Wonder. Представлението ни винаги е комбинация от стари и нови парчета, но всеки път с леки разлики в аранжимента. Опитваме се да се заиграваме със стила и енергията на песните, така че да ни е интересно както на нас, така и на публиката.

Защо избрахте да си сътрудничите с TK Wonder? Заради страхотната ѝ коса беше, нали, признайте си, че искате да имате същата прическа.

Срещнах се с TK Wonder в Ню Йорк през 2008 г. Записахме заедно една песен, като същата година тя беше гост-певица на "Exit Festival" в Нови Сад. Веднага разбрахме, че ни свързва любовта към електронната музика и интересната концепция за смесване на рап ритми с етнически мелодии, използвайки модерна електроника. Нейната роля е много по-голяма от рапирането, тя по-скоро е интегрирана част от цялостното представление на живо, което представяме. Излишно е да казвам, че тя е прекрасен човек и много отдаден професионалист.

Какви са разликите между балканската публика и останалата по света?

Музикалната публика в момента е по-обединена от всякога. Въпреки това балканските народи вероятно ще реагират по-емоционално на моите етно звуци, които съм вплел в песните си, за разлика от останалата част от света. Имайки това предвид, трябва да отбележа, че огромна част от западната публика е запозната с традиционната балканска музика. Затова, като съдя от моя опит по европейските фестивали, мога да кажа, че не липсва ентусиазъм и позитивна реакция спрямо творческия синтез в моите песни.

Как могат да се отличат балканските артисти на световната сцена, като използват етно елементи или като следват световните тенденции?

Един творец винаги трябва да бъде верен на себе си, без значение от произхода му. Не мисля, че има формула, която да се следва, но са необходими енергия, търпение и любов към музиката ти, които, да се надяваме, след време ще съставят свой единен стил и ще развият оригинален звук и артистична изразителност.

За известно време сте били член на групата Леб и Сол, която включва етнически елементи в музиката си. Бандата ли ви повлия да смесите балканска с електро музика, или и преди това имахте тази идея?

Идеята дойде впоследствие. Участието ми в Леб и Сол беше страхотно преживяване и имах шанса са обиколя доста места на турнета с тях, също така и свирих на синтезатор за два от техните албуми, включително и най-успешния - "Као Какао". Те са фантастични музиканти, от които научих доста.

Мислите ли си понякога за Леб и Сол и за възможността да създадете нова песен?

Мисля, че групата не функционира вече като банда. От време на време се засичам с бившите ѝ членове, но всеки от тях си кара по собствения музикален път.

Композирали сте музика за игрални и документални филми, пиеси, албуми - какви са разликите и трудностите при всеки един процес на композиране?

Всеки един от изброените процеси е много различен, но еднакво предизвикателен и креативен. Филмовите композиции трябва да се записват в студио и е изключително важно да използваш образи и кадри като уникален технически аспект на работата. Накрая обаче и филмът, и музиката към него имат в себе си една и съща енергия и вълнение, както при всеки друг концерт или албум. Театралните проекти, от друга страна, имат по-живо усещане и доста често живи елементи, което понякога ги прави по-близки до концерт на живо, правейки ги по-лесни за направление и съчетаване с визията на режисьора.


Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови