Жена купи миш-маш с червей. Какво се случи след това?

19 декември 2012 в 01:23 3698 16

Червеят в миш-маша, закупен от топлия щанд в магазин на голяма търговска верига
Червеят в миш-маша, закупен от топлия щанд в магазин на голяма търговска верига

Клиентка на голям хипермаркет в София намери бял червей в купен от топлия щанд миш-маш.

Жената веднага сигнализира OFFNews, като ни изпрати две снимки за доказателство. Клиентката не е анонимна. Има си и касова бележка.

Пишейки репортажа за гнусната находка, се изправихме пред неприятен правен казус: не можем да ви кажем коя е веригата магазини и кой е производителят на миш-маша, защото ни грози сериозен риск да бъдем осъдени за крупна сума.

Оказва се, че потребител трудно може да докаже, че не е подхвърлил сам в храната червей, мишка, хлебарка или каквото и да е. По същата причина медията, съобщила новината, може да бъде съдена за клевета.

Така останаха 2 варианта за действие – да разкажем историята без имената на магазина и производителя и да започнем дискусия с Комисията за защита на потребителите, другите организации, които защитават правата на потребителите, и Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ), в която да ги накараме да обяснят какви права има купувачът в такъв случай и какво трябва да направи, за да не се окаже заподозрян вместо жертва.

Другият вариант беше да направим така, че магазинът и продавачът да поднесат извиненията си на клиента и заедно с него да се уверим, че са направили всичко възможно подобни случаи да не се повтарят.

Да си признаем - почти се бяхме отчаяли, че това е възможно.

След точно една седмица комуникация с продавач и производител обаче това се случи.

Ще ви разкажем историята отначало.

Нашата читателка Катерина от София купила от топлия щанд в магазина миш-маш.  На етикетчето се чете, че храната е опакована на същата дата. Отваряйки я вкъщи, вижда белия червей. Той не е малък. Веднага го снима и ни изпраща възмутено писмо чрез бутона „Подай сигнал“.

OFFNews потърси коментар от фирмата-производител. Първата реакция, която получихме по телефона, беше "Ужас! Боже Господи"! По телефона човек от фирмата заяви в прав текст, че е възможно проблемът да бъде е при тях и червеят да е дошъл от чушките. Т.е. можело виновен да е и доставчикът на чушки.

Въпреки че фирмата-производител ни увери, че на кутията от миш-маша има номер на партида, такъв надпис нямаше нито на опаковката, нито на етикета. 

Въпреки че фирмата работи само с два доставчика на чушки, не разбрахме кои са те. 

След като се свързахме с фирмата-производител на 10 декември, ни увериха, че започват размразяване на всички скорошни партиди, което продължава 12 часа. Краен резултат от тази проверка не получихме.

После те сякаш осъзнаха силата, която им дава законът. Потребителят не може да докаже, че не е сложил сам червеят.

И така получихме следния имейл от производителя, в който вместо първоначалното признаване на вина с половин уста, ни заплашиха със съд:

"Получихме изпратените от Вас снимки.

Нашият търговски директор Ви е помолил да представите достатъчно категорични и допълнителни доказателства /касов бон за покупката, мостра на продукта/.

Поканил Ви е да присъствате в нашето производствено предприятие в Добрич с цел да проверите, като разследващ журналист и нашата позиция!

Суровината, която ползваме е замразена и с високо качество! Продуктът „миш-маш“ , който предлага „ХХХХХ“ ЕООД не търпи компромис в качеството!

Изразих мнение, че твърдението на Вашия безименен „читател“ е абсурдно.

Уверих Ви, че контролът във фирмата е на високо ниво.

Подобен продукт не е произвеждан от „ХХХХХ“ ЕООД. Изразих становище, че може да се касае за злонамерен акт.

„ХХХХХ“ ЕООД е на българския пазар от 15 години, като се е наложила с традиционно доброто качество на своите продукти. Поради гореизложеното и изразеното от Вас несъгласие да направите едно обективно разследване, каквото изисква конкретният случай Ви уведомявам, че публикуването на недоказана и непроверена информация чрез средство за масово уведомяване е квалифициран случай на клевета, което по българското законодателство съставлява престъпление. Не бих искал да стигаме до подобни действия затова Ви каня, да посетите производственото предприятие и проверите качеството на ползваните от фирмата суровини!"

Е, ако не друго, поне получихме покана да ровим във фризерите с чушки.

Каква беше реакцията на веригата, част от търговската мрежа на която е въпросният магазин?

Още при първото ни обаждане си пролича, че не подценяват случая.

Веднага изпратихме таен клиент, който се увери, че миш-машът е изтеглен от топлия щанд.

Проведохме много разговори с магазина, докато се уверят, че не целим да им сриваме имиджа, а искаме да помогнем на клиента и да направим така, че такива случаи да не се повтарят.

Междувременно направихме и видеоинтервю с Катерина. Можете да го видите тук и сами да прецените дали тя изглежда като таен агент на врага или като обикновен купувач.

 

Накрая  получихме от търговската верига следния официален отговор:

„Случаят е много неприятен и въпреки че е абсолютен прецедент, компанията е взела всички необходими мерки за по-нататъшен контрол. Въпросният продукт е изтеглен от търговската мрежа незабавно след получаването на сигнала и са взети допълнителни проби за анализ, както от вече доставения продукт, така и директно от производителя.

За компанията спазването на нормите за безопасност на храните е от първостепенно значение във всеки един магазин и всички служители периодично се обучават за конкретните изисквания в тази връзка.

Всички тези действия са в подкрепа на факта, че потребителите, тяхното здраве, безопасност и удолетворение да пазаруват в техните магазини са основният приоритет на компанията.

Компанията изразява желание да съдействате да влезе в контакт с вашия читател и наш клиент, подал сигнала, за да поднесе лично своите извинения“.

На нас тази реакция ни изглежда адекватна и ще помолим Катерина да се срещне с ръководството на магазина и след това да ни разкаже за тази среща и дали е останала доволна от нея.

За съжаление далеч по-неадекватна е реакцията на държавните институции, които трябва да пазят правата на потребителя.

Както Катерина сама разказва, тя най-напред се е обърнала към Комисията за защита на потребителите. Оттам я препратили към Българската агенция за безопасност на храните. Същия ден тя подала сигнал там. Още тогава й намекнали, че не са особено заинтригувани – чиновникът й обяснил, че стават такива неща.

На следващия ден съпругът й отново позвънил в БАБХ. Обяснили му, че ще му се обадят, когато имат нужда от него. Обаждане още няма...

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!