Първите проекти за софийското метро са замислени още през 1968 година. Интересна визия за железницата са имали тогавашните управници, разбира се, в една съвсем различна от днешна София.
Представяме ви едно различно софийско метро от 1968 година. Проектът за него е публикуван в сайта http://www.sandacite.bg. Езикът в статията отговаря на тогавашните разбирания и проекти, някои от думите не са променяни целенасочено, тъй като са част от уникалния софийски проект.
Метрото, неизвестно тогава на никой в държавата, се нарича „метрополитен от нов градски тип“ или „комбиниран скоростен трамвай“, пише в статията, извадена от архивите.
Тогавашните архитекти на София са направили проучвания за съществуващото положение на транспорта, за неговото перспективно развитие. С проекта и проучванията се е занимавал „колективът“ на ПО „Софпроект“, който е разработил и предложил на своя инвеститор — Управление „Архитектура и благоустройство“ в 12 тома, включващи карти, картограми, диаграми, схеми, таблици и скици.
Екипът на софийското метро е трябвало да установи товарите по обем и направление за едно по-далечно бъдеще, например при население 1 600 000 души. „Трябваше да проучим инженерната геология и хидрогеология на града, термално-минералните води, археологията, подземното стопанство и в зависимост от това да разработим трасето и вертикалното планиране, съобразно с реконструкцията на града, и по-специално с неговата централна зона“, пише в статията.
При писането на проектите за железница се е ползвал преди всичко опитът на СССР, както и на други страни.
В статията става ясно, че експертите са правили археологически проучвания. Установено е, че диаметрите изток—запад и север—юг минават през гъсто наситени с „археологичен материал“ терени. Предвиждал се е също и некрополът на римския и средновековен град.
Направените проучвания довели до следното най-рационално решение: конструкция във вид на затворена железобетонна рамка с твърди възли на еластична основа.
Ето какви са вижданията и за станциите:
„Всички станции, пресичащи се в две посоки, са устроени на различни нива. Станциите имат разширено хале, в което са вместени касите, автоматичните пропусни вратички. Обслужването на пътниците става със стълбища и малки ескалатори до 5 м дълбочина, а над 5 м — само от ескалатори. Обслужването е съвременно със светещи табла, стълбища, телевизори и пр. Материалите за облицовка са трайни, притежават естетично въздействие. Спирките са абсолютно пригодени за метрополитен.“
Ето малко и за пътникопотока:
Още през 1968 година трамваите не са успявали да поемат потока от пътници в центъра на София.
„Ако дневните превози в София възлизат на 1 600 000 пътници или годишно — 400 милиона пътувания с прекачванията, то в перспектива се очертават товари за релсовия транспорт от порядъка на 2 300 000 пътници за ден или 840 000 000 за година, при което най- натоварените участъци във върхов час трябва да пропуснат в една посока около 25 000 души“, сочат изчисленията на експертите.
Връзките:
Основната цел на метрото тогава е била да се изградят директни връзки между притегателните пунктове в града и крайградския район и преди всичко с промишлената зона и местата за отдих; осигуряване бързи връзки при трудовите пътувания към центъра, северна промишлена зона, МК „Кремиковци“ и др.; изграждане на нормален релсов път с ширина 1 435 мм по нарочна програма, няколко етапа, паралелно с изграждането на съответните подземни участъци; използуване на нов тип мощни и комфортни возила, пригодени за бързо и лесно качване и слизане, с ширина 2.7 метра за максимална скорост 80—90 км/час, съоръжени за пътуване по релсов път с автоблокировъчно устройство; последователно изграждане на нови токоизправителни станции и нови депа, в зависимост от етапното строителство на градския метрополитен и преустройството на съществуващата трамвайна мрежа.
Ето я и схемата на първото софийско метро:
„Като вариантно решение изработена е схема и на метро — класически тип. И в двата случая подвозваща роля играе автобусът и тролейбусът“, обясняват експертите.
Етапност на строителството:
етап — Диаметъра изток—запад
Трасе: Модерно предградие — бул. „Стамболийски“ — Ларгото—пам. Левски—гара„Подуяне“—МК „Кремиковци“,с отклонение от пл. „Ал. Невски“ — Парка на свободата — бул. „Шипченски проход“— Гара Искър. Дължината на подземните участъци е 7.5 км, а подземните станции са 10.
етап — Диаметъра север—юг—I
Трасе: кв. Ив. Вазов—пл. „Баба Неделя“ и Драгалевци — пл. „Баба Неделя“ — под ул. „Ангел Кънчев“—„Сердика“ (или под бул. „Витоша“) — бул. „Г. Димитров“ — Централна гара — северен промишлен район и кв. Надежда, с отклонение от Ректората — под бул. „Толбухин“ — ул. „Гр. Игнатиев“ — бул. „Драган Цанков“ — Дървеница. Дължината на подземните участъци е 4.7 км, а подземните станции са 6 на брой.
етап — Диаметъра север —юг—II
Трасе: Княжево—Руски паметник и Красно село—бул.„Прага“—Руски паметник — бул. „Хр. Ботев“ —Централна гара. Дължината на подземните участъци е 2.9 км,а подземните станции са 5 на брой.
етап — тангенциална връзка: Руски паметник под бул. „Скобелев“ — бул. „Толбухин“ — Ректората — гара „Подуяне“—Кремиковци. Дължината на подземните участъци е 2 км., а подземните станции са 3 на брой.
етап — Диаметъра изток—запад II
Трасе: Западен парк— гара Захарна фабрика — под бул. „Вълчо Иванов“ — бул. „Сливница“ — бул. „Цвятко Радойнов“ — гара „Подуяне“—Кремиковци. Дължината на подземните участъци е 3.9 км, а подземните станции са 6 на брой.
Общата дължина в крайния етап на релсовия път (двупосочно) е 100 км, от които 21 км — подземно с 30 подземни станции.
За метровлаковете се е предвиждало да развиват 80 км/час и да красят „градския простор“. „Уличният простор“ пък в централната градска част трябвало бъде предоставен на пешеходците. Метрото се е мислело като невероятна придобивка, която ще пести време на пътуващите, ще пести нерви и дори ще подобри „хигиената на града“.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12688
6
20.06 2016 в 21:36
12031
4
13.06 2016 в 14:06
8359
3
13.06 2016 в 13:39
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13501
2
13.06 2016 в 12:37
Последни коментари
ob1
Русия обяви Зеленски за международно издирване
alcom4
Русия обяви Зеленски за международно издирване
alcom4
Русия обяви Зеленски за международно издирване
autogentile
Русия обяви Зеленски за международно издирване
Анализи
Русия обяви Зеленски за международно издирване